Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Norfleet
#1329479
Gäller en Volvo V70 årsmodell 2000 med motor B5244S2 som har läckage vid ena kamaxeln. Läckage kommer från bakre sidan på avgaskamaxeln. På insugssidan sitter kamaxelsensorn, och innanför denna finns en tätning, men på avgassidan täcks sidan bara av ett täcklock. Innanför täcklocket, som nu inte är i det bästa skicket, trodde jag att det skulle finnas en packning, men där fann jag ingen!

Att det läcker därifrån är tydligt, då oljemängden bakom täcklocket var av ansenlig mängd. Men om motorn inte tidigare har läckt därifrån, och det tidigare inte funnits någon packning innanför täcklocket, vad är det då som kan ha börjat läcka?
#1330235
Egentligen har jag ingen aning men så här står det i Haynes-manualen: ""
6. På modeller utan fördelare, skruva loss de två skruvarna och ta loss kamaxelns ändkåpa.
7. Ta försiktigt loss tätningen genom att bända ut den med en liten skruvmejsel eller ett krokformat verktyg...""
Så det tyder ju på att det borde sitta en tätning där även om det kanske inte behövs om täcklocket är tätt nog :-)
Ring och fråga hos reservdelsdisken på närmaste Volvo-butik.. Det är väl bara att köpa och trycka i tätningen om den saknas.
Det var andra delar som var bortglömda på min Volvo när jag köpte den ny för många år sen :-D

Vid närmare eftertanke, det där var säkert en rationalisering som Volvo upptäckte; det gick att spara några kronor på att inte sätta dit tätningen eftersom locket ändå stängde in all olja som läckte förbi lagret och när det blev fullt bakom locket så började olja rinna tillbaka genom lagret ;-)
Gissningsvis har de äldre motorerna med fördelare exakt samma dimension på kamaxeländen så deras tätning borde ju rimligtvis passa även på -00. Men det syns säkert i reservdels-databasen. Eller så får man köpa nytt täcklock
av Norfleet
#1330302
RobertDIY gav mig lite klarhet i frågan genom hans video för byte av kamaxeltätningar vid VVT (
Omkring 4m20s drar han ut tätningslocket och visar / beskriver att det finns ett avrinningshål i blocket. På den motorn han kikar på är det väl mycket oljeavlagringar, men hålet var på min motor lätt att se, efter att jag torkat bort överflödig olja.

Kort och gott köpte jag mig ett nytt täcklock från Volvo och tryckte dit. Efter att ha kört bilen ett antal mil med det nya locket kan jag inte längre se något oljeläckage därifrån, så täcklocket tycks vara det enda som krävs för att hålla oljan inne. Det gäller bara att locket är i gott skick så att det tätar korrekt.
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]