Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1329072
Jag tänkte tar ner "kattklon", plåtvinkeln som håller fast bakaxeln, eftersom besiktningen pekar ut den som rostkänslig. Tanken var att blästra och rostskydda den om jag nu bara får loss bromsslangarna.
Men vad händer när jag lossar skruvarna som håller plåtvinkeln plus den som går genom kulan då bilen står på hjulen, faller bakaxeln ner eller trycks den upp mot karossen..? Eller hoppar den iväg i någon annan riktning :-) Jag tänkte inte röra stötdämpare och fjäder och känner mig tryggast med att ha bakhjulen stående på klossar. Haynes-manualen ger som vanligt inte någon som helst info om det man faktiskt vill veta... :bored:
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
#1329105
Axlen kommer troligen hänga kvar på styrningen som är upp mot karossen pga konstruktionen. Så fort du tagit loss plåten så sätt i bulten igen tills det är dags att sätta tillbaka plåten för säkerhets skull. Är man oroilig kan man ju sätta en domkraft under "armen" också när man tar ur stora bulten.
#1333045
Skräp! Jag får inte loss bromsslangarna och därmed inte fästplåten på vänster sida :bored: Trodde att jag hade hållit alla bromsnipplar inoljade men jag har totalt missat de två som sitter gömda framför bakaxeln, vända upp mot bottenplåten. Tydligen fastrostade och nästan oåtkomliga, man kan precis få in en bromsrörsnyckel och peta på den med fingrarna men inte mycket mer.
Jag har petat bort all smuts och hällt på rostlösande olja, det får väl dra några veckor. Någon som har något bra tips, värme brukar ju vara bra men jag är lite feg att elda under bilen.. Att byta prima bromsrör ända fram till motorrummet känns slösaktigt, ska man klippa bort bakersta decimetern och skarva in en kort bit med ny nippel i stället?
#1333048
Är det sån här skarv du har använt? Slipper man kona rörändarna som ska in i skarvstycket? Isåfall kan man väl köpa ett kort bromsrör med färdig kona och nippel i ena änden..?
Klart att jag ska försöka lossa slangarna med intakta bromsrör men jag behöver en backup-plan om det går åt skogen..
skarv.JPG
skarv.JPG (10.42 KiB) Visad 2626 gånger
#1333069
En liten gasol brännare typ sådan här
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... re-213010/
Värmer man på nippeln på röret så släpper det fort. Jag har frugans kasserade "efterrättsbrännare", fungerar utmärkt. Liten koncentrerad låga ska det vara. Det finns små brännare med stor låga (modell blåslampa), då värmer man ett för stort område
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]