Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1342262
Angående tredje slangen: Vid närmare eftertanke kanske man kan klippa/bocka av fästclipsen, klippa av slangen och trä igenom hela bromsrören baklänges genom fästöronen som sitter svetsade på axeln? Sen kan man jobba med att befria nipplarna från slangens hylsor utanför bilen.. Båda bromsrören är ju relativt korta och sitter med ett par plastclips per sida..

Jag har inte lyckats lista ut varför det sitter ett stort muttergrepp på det ena fästet ovanpå axeln, antar att det sitter fast på axeln och att slangen ser ut precis som bromsslangar brukar? :-)
#1342334
Ja det är ju möjligt att det skulle kunna gå.
Sista stycket törs jag inte tycka nått om då jag inte sett muttergreppet.
Jag har försökt se det där men inte lyckats riktigt. Det verkar svårt o greja där iaf.
Det skulle vara fint med riktigt garage med billyft mm.
#1342565
Nu är fästet nedplockat! Uäck så det såg ut :P
Som väntat var det svårt att komma åt nipplarna när plåten sitter på plats så jag lossade bromsrören hela vägen under golvet och sänkte ner plåten på marken, man får svänga hela paketet över handbromswiren.
Fick brassa på rejält med blåslampa (Biltemas minibrännare) för att få loss nipplarna, Värmde ungefär 90 sekunder tills slangarna tog eld och brann med öppen låga.. Bromsväska och underedsmassa brinner också bra. :-D
Dessvärre så är gängorna på nipplarna lätt stukade efter att ha blivit urskruvade ur de rostiga hylsorna med våld, kanske måste byta dem i alla fall. Balken är inte alltför rostig, det verkar vara ytligt. Fästplåten ser mycket bättre ut efter sandblästring :-)
Bilagor
IMG_20191016_121213_1CS_DxO_800.jpg
IMG_20191016_121213_1CS_DxO_800.jpg (125.26 KiB) Visad 679 gånger
IMG_20191016_121302_1CS_DxO_800.jpg
IMG_20191016_121302_1CS_DxO_800.jpg (54.1 KiB) Visad 679 gånger
IMG_20191016_123800_1CS_DxO_800.jpg
IMG_20191016_123800_1CS_DxO_800.jpg (54.65 KiB) Visad 679 gånger
IMG_20191016_153244_1CS_DxO_800.jpg
IMG_20191016_153244_1CS_DxO_800.jpg (90.84 KiB) Visad 679 gånger
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
#1342749
Tredje slangen uppe på axeln gick oväntat lätt att byta, ingen värme behövdes (har haft på rostlösare sen nån månad tillbaka). Man får hissa bakänden så båda hjulen hänger i luften så kommer axeln ner och slangen blir lite lättare att komma åt. Förmodligen skulle det hjälpa att lossa stötdämparna så man får ner axeln ännu mer. Det ena fästet har ett 21mm muttergrepp, förmodligen ska man hålla emot för att inte bryta loss fästet från axeln. En liten skiftnyckel gick precis dit.. Knackade ihop 11mm bromsrörsnyckeln med slägga så att den passade på nippeln utan glapp för att minska risken för runddragning. Passade perfekt med en BREMBO T 06 002 bromsslang från Trodo och clips 66-484 från Biltema. Slangen var exakt lika lång som original..
Bilagor
IMG_20191017_124731_DxO_PL_1920.jpg
IMG_20191017_124731_DxO_PL_1920.jpg (296.69 KiB) Visad 654 gånger
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
#1343109
Fästplåten blev rätt mycket snyggare med lite ny färg :-D Två lager epoxy plus BT hammarlack
Bromsslangar TRW PHA346 (Bildelaronline24), 224 mm långa. Verkar vara dryga halvcentimetern längre än original men det funkar ändå. Skruvat och Vparts "noname" verkar vara 225mm och de har bara enkel pressning på plåthylsan. Jag känner mig tryggare med dubbel pressning ;-)
Bilagor
IMG_20191018_083829_1CS_DxO_PL_1920.jpg
IMG_20191018_083829_1CS_DxO_PL_1920.jpg (244.96 KiB) Visad 619 gånger
Senast redigerad av 4 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
#1343113
Och så upp med allting! Man kopplar lämpligen ihop slangarna med de främre rören innan man sätter upp plåten. Sen är det nästan omöjligt att komma åt med bromsrörsnyckeln..
Handbromswirens plasthölje hade gått av precis bakom fästet så den fick ett plåster av glasfiber och epoxy för att hindra vatten från att komma in :-) Sen på med rostskyddsvax BT 36-2417 på rörkopplingarna och underredsmassa BT 36-2410 på andra utsatta ställen. Nu ska den väl kunna gå 20 år till :-D
Plastclipsen som håller bromsrören under bottenplåten tenderar att gå sönder. De har artikelnr 30645058, kostar runt 30 kr/st. Tror det är 5 st totalt.. http://www.skandix.de/en/spare-parts/ac ... g/1015766/
Bilagor
IMG_20191019_154645_1CS_DxO_800.jpg
IMG_20191019_154645_1CS_DxO_800.jpg (62.6 KiB) Visad 618 gånger
IMG_20191019_154606_1CS_DxO_800.jpg
IMG_20191019_154606_1CS_DxO_800.jpg (83.04 KiB) Visad 618 gånger
IMG_20191019_154338_DxO_800.jpg
IMG_20191019_154338_DxO_800.jpg (69.28 KiB) Visad 618 gånger
IMG_20191019_154204_1CS_DxO_800.jpg
IMG_20191019_154204_1CS_DxO_800.jpg (69.76 KiB) Visad 618 gånger
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
#1343135
Snyggt jobb! Beträffande slangar, jag värmer aldrig dom. Meden liten slip, 1mm bred kapskiva lägger jag ett snitt genom slangens anslutning precis så långt att man kan se gängan på rörnippeln. (Alltså på "längs" av nippeln) sen är nippeln lätt att lossa, slangen bytar man givetvis.
#1343138
Tack! Lustigt, jag funderade faktiskt på att "klyva" hylsan med kapskiva på dremeln men blev osäker på om jag skulle kunna stoppa i tid innan gängan på nippeln blir strimlad...
Provar ditt förslag nästa gång det behöver bytas bromsslangar. Nu har jag iofs kopparpasta på gängorna och rostskyddsvax på utsidan så förhoppningsvis rostar de inte fast mer ;-)

Kan det vara vevaxelgivaren som gett upp?

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n[…]

Leasing bildäck

Bilen är ju returnerad med vinterdäcken […]

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]