Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1328869
Hej. Är så att motorlampan började lysa efter jag hade bytt värmepaket. Har nog inget med det att göra. Men så kort därefter gick avgassystemet av i bak och jag bytte ut den bakre/mellan ljuddämparen och allt var frid och fröjd. Då blev den svårstartad, mestadels när den är kall. Motorn liksom hackar igång. Och när den väl går igång så dör den. Efter ett par försök går den i gång och funkar fint. Vet inte om motorlampan och detta hör ihop. Förrut, speciellt under vintern, så har den varit svårstartad när den varit varm, t.ex. om man gått in i affären och köpt nåt och sen kommit ut för att starta den så går den inte i gång. Utan det tog många försök innan den hoppa igång. Har felsökt den med Autcom men den kan inte kommunicera med motorn så jag får ingen felkod att gå på. Ska ta med den till en verkstad på jobbet så får de testa på måndag. Har en video på hur den beter sig. Nån vänlig själ som har nån gissning? Tempgivaren är precis bytt. Även termostat och tändstift

Senast redigerad av 1 classexa, redigerad totalt 0 gånger.
#1328886
Har du elektriska gasspjället, eller mekaniska?
Vvt eller ej?

120vk eller 144hk, Mekaniskt spjäll och ingen VVT så är den inte kompatibel med annat än Delphi eller en egentillverkad blinkdiod.


Med elektroniskt spjäll och VVT: (borde det vara på en 2.4)
140hk, 165hk,170hk, turbo eller diesel borde motorstyrdonet kommunicera med Autocom.

Bränslepumpreläet kanske?
Hör du pumpen gå när du vrider på tändningen?

Vore det startspärren skulle det inte hjälpa att köra längre på starten.
#1328898
Ok, då får du bygga en blinkdiod för att se varför motorlampan lyser.

Börja med att kolla status på fördelarlock och rotor. Kablarna ger mest misständningar. Inte direkt startsvårigheter.

Vevaxelgivaren och Kamaxelgivaren är också vanliga fel när dom är svårstartade, men ändå startar till slut.
Kolla Vevaxelsensorn om den är full av metallspån. Trasig/dålig är svårt att mäta upp.

I lite ovanligare fall, kan faktiskt dålig elektrisk kontakt mellan motor och växellåda störa den svaga acsignalen som vevaxelsensorn ger. Oftast efter lådan varit ner av nån orsak. Kan testas med tillfällig startkabel mellan motor och låda. Ingen skillnad=annat fel.
#1328908
Skruva loss fördelarlocket och det såg inget bra ut. Mycket ärgat och bränt. Även kontakten i änden mot fördelarlocket av kabeln från tändspolen var ärgad. Kan möjligtvis vara en orsak till att den är svårstartad. Motorlampan kan ju vara så att den bara behövs att släckas sen avgassystemet gick av. Har beställt nytt fördelarlock och rotor plus tändkablar. Kommer på måndag

Förresten, vet du vad det här är för luftslang som går ifrån den undre delen av luftburken till den övre delen. Den gick av när jag tog bort burken. Hittar den inte på original. Funderar på om det är delplocken som gäller

Bild
#1328976
MickeM skrev:Ok, då får du bygga en blinkdiod för att se varför motorlampan lyser
Den "diagnostikbox" som satt på alla (2/3/4/7/8/900) modeller fram till omkring -96 års modell duger bra. Koppla ihop den med en OBD kontakt så funkar det säkert bra
https://www.electrokit.com/produkt/obd2-kontakt-hane/
Så här se diagnostikboxen ut och var den sitter på en 740
https://www.google.com/search?q=diagnos ... q_smvnHTPM
Du kan då koppla in (förutom tänd och bränslebox) ABS-bromsar, ventilationssystem, farthållare t.ex.
Finns instruktioner på nätet (youtub ?) hur du bygger ihop det
#1328983
lennarte skrev:Du kan då koppla in (förutom tänd och bränslebox) ABS-bromsar, ventilationssystem, farthållare t.ex.
Näe, inte på x70. Det är precis tvärtom - man kan läsa just motorkoder på Fenix-systemen, resten går via t ex vol-fcr då dessa följer samma standard som resten av x70-familjen(upp t om -99 när denso/ME7 och CAN-BUS implementerades).

850 kan man läsa mer på, då dessa följer standarden som sattes på tidigare 850 med blinkdosa under huven.
#1329004
classexa skrev: lör 27 jul 2019, 18:31 Förresten, vet du vad det här är för luftslang som går ifrån den undre delen av luftburken till den övre delen. Den gick av när jag tog bort burken. Hittar den inte på original. Funderar på om det är delplocken som gäller
Det är två små plastslangar.
En kommer med vakuum ifrån insuget och går till en termostatstyrd ventil på boxen.
Ifrån boxen fortsätter sedan den andra slangen till en vakuunstyrd omställningsventil på inluften till boxen. Dvs styr om mellan intag direkt framifrån eller via förvärmningen på avgasgrenröret.

Borde finnas på metervara hos Volvo, annars skroten. Men eftersom slangen övergår i gummislang vid anslutningen, kan du ju köpa gummislang som når hela vägen. Eller bara skarva med en gummislang där den gick av....
#1329016
Lucif3r skrev: sön 28 jul 2019, 13:12 Jag antar att han menar metalslangen som går till grenröret, den brukar gå av med åren och bör inte ersättas med gummislang. Det blir rätt varmt vid grenröret :p
Ok, ja kanske det.
Silverfärgade förvärmningsslangen (ca 50mm diam) finns ju lite överallt. Universal. Biltema mfl.

Jag fattade det som tunna vakuumplastslangarna (ca 4mm diam) för omställningsventilen.
("Går från nedre delen av luftburken till den övre delen") fick mig att tro det var dom.
Den på vakuumklockan går till ventilen på luftfilterlocket.
Dom små slangarna avses i mitt förra inlägg.
Köpråd

Hej jag funderar på att köpa en ny bil.[…]

Dörrlås V-fram

Hej. Kolla kabelhärvan mellan karossen och d&[…]

Köpråd V60 etanol

Köp en nyare Saab istället, fullt med 9-[…]

Nytt avgasrör B234F

Behövde inte dom grejerna som var slut p&arin[…]