Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1328771
Under 27mils hemfärd igår från släktträff, uppenbarade sig nytt missljud.
Låter som att det kommer bakom eller strax till höger bakom ECC-panelen, försökte med att öppna handsfacket, men ljudet förändrades inte.

Till en början är allt ok, tar kanske 10minuter innan det uppstår, därefter låter det som om spjäll skiftar läge om & om igen.
“Kluck-kluck-kluck-kluck———kluck-kluck-kluck” och så vidare, varierande efter varann men ibland med uppehåll, höll på i stort sett hela vägen hem, höll på att bli tokig.

Var ca 30grader ute då och Ecc ställd på 24.

Samma sak hände idag, nu med 27 grader ute, började efter ca 10 minuter.

Är ganska säker på att det är ett spjäll som skapar ljudet, men frågan är vad det beror på?

(Förvisso 22år gammal nu, men har endast gått 9000mil, fick dock fylla på med kylmedel för 3år sedan.)
#1329930
Talade med min PST, för honom var det länge sedan han mekade med dessa klimatanläggningar.

När jag frågade om kalibrering, fick jag fråga om kylan funkar tillfredställande, mitt svar var JA, vilket ledde till att han inte trodde på kalibrering, kom aldrig på tal om det ens var möjligt.

Han nämnde kärvande spjällaxel alternativt att spjällmotorn på väg att ge upp.
Fick även tips om att det sitter ett relä som kan ge upphov till ljudet, tror att det var för kompressorn, skulle tydligen sitta bakom ljudvallen nedanför handsfacket.

Jag tror inte på reläljud, men värt att kolla upp först.

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]

Skulle gissa på hybrid batteriet blivit s&au[…]