Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1328647
Hej alla!
Jag hoppas nån kunnig här kan hjälpa mig med ett problem då jag har ingen jäkla aning om vad som kan vara fel.
Bilen skakar våldsamt/vildsint vid inbromsning.. Och gungar fram vid sakta inbromsning.

Bakgrundsinfo om vad som är gjort innan problemet uppstod

2018:
Bromsok vänster fram bytt för det kärva på 90 väg och börja ryka som fan.. När oket togs av så trilla det sönder av rost i princip, höger ok är friskt. En månad senare byttes även bromsskivor+belägg på bägge sidor, i samma veva byttes bägge abs kransarna (vänster fram va kasst men lika bra att byta bägge).

Allt väl i världen. trodde jag. bilen rulla bra, bromsa bra etc.. men ack så fel man kan ha

2019:
Besiktningsdags: Allt var ok förutom att bromsverkan vänster fram var väldigt dålig, gick precis igenom besiktningen. Men mycket märkligt att bromsverkan var lägre än innan jag bytt både ok, belägg och skivor.
Nåja, jag kör som vanligt då inget känns fel.

tills jag kör på ett nytt, fint, trevligt och aldeles för högt, brant och kantigt farthinder, i 30kmh (som man brukar kunna köra över farthinder på 30väg). Lät som fjäderben skulle flyga ut genom motorhuven.
Efter det började sakta men säkert ett svagt vibrerande uppstå vid inbromsning. Mitt dumma nöt trodde det bara var hjulinställning som blivit helkass, och fick det justerat (den var iofs helkass efter det spektaklet).

Men icke, efter någon vecka blir det värre och värre i hastigheter över 60kmh. Blir inte värre om man kör i 110 och bromsar eller 60 och bromsar. Under 60 är det ok, men i hastigheter mellan 5 och 0kmh gungar bilen lite nätt när man bromsar.
Samtidigt som allt detta händer har ett svagt tjutande uppstått vid låga hastigheter och svag inbromsning plus att vid hastigheter över 100 så "vibrerar" gaspedalen. Om någon har tatt i en iPad där strömkablen är kass och det känns som ipaden "vibrerar" så är det precis så det känns i gaspedalen. Plus ett ganska lågt brummande/hummande ljud, ungefär som en takfläkt fast högre OCH ett svagt gnisslande ljud (som en gammal cykel)
Och bromspedalen är ömsom svampig, ömsom stenhård när man pumpar den. Har testat lufta, ingen luft i systemet och inget läckage vad jag har kunnat hitta. bromsvätskebehållaren är full.

Inget vickar eller känns löst när man drar i hjulet på vänster sida. Dock så klickar höger fram väldigt svagt när man drar i det.

Men nånting med vänster sida är det ju vajsing med.. Iochmed det är vänster sida som har "problem". Det var även vänster sida som hjulinställningen var sämst på.

Så jag har mina gissningar om vad som är fel.. Men jag är OSÄKER, och vill gärna inte köpa delar, byta och sen blir det inte bra ändå. Jag vill kunna lokalisera problemet och fixa det.
Så jag lägger fram mina tankar, säg gärna om dom är fel och ge förslag på vad som kan vara fel istället. Och hur man kan undersöka för att utesluta problem.

1: Bromsskivan är ving, det känns dock inte så troligt då det inte sliter snett på belägget och skivan blir inte varm så tror inte den har slatt sig. Men jag kan ju ha fel

2: Det nya bromsoket är dåligt av nån anledning.

3: det är hjullagret som är kass, jag känner igen symptomen från en fd bil (brummande, hummande och gnissel vid körning)
Det kan ju vara kasst också, men gör verkligen ett kasst hjullager att bilen känns som en gammal hoppig grusväg? Och är det verkligen samma symptom på en Peugeot 106 och en Volvo c70 när det gäller hjullager?

4: att bilen helt enkelt hatar mig vid det här laget.

Jag är väldigt tacksam för svar och tips och råd som ni kan ge.. Jag har gett upp med att felsöka just för tillfället då det helt enkelt verkar vara ett "inbillnings" fel från bilens sida då allt jag har kunnat kolla har verkat friskt...
#1328667
1. Det kan vara skivan, det krävs inte mycket för att det ska börja vibrera och låta, speciellt inte när hastigheten stiger.

2. Det tror jag inte faktiskt, om något så är det nog det gamla som är kasst istället, så det blir obalans i bromsverkan. Att du fick ett lågt värde på vänster betyder inte nödvändigtvis att felet är på vänster, kan vara höger som tar "för mycket" också.
Ett annat scenrio, med tanke på den stumma/svampiga bromspedalen, är att bromsvätskan kokade sönder när vänster ok gick åt fanders kombinerat med gamla svampiga bromslangar. Kokande bromsvätska ger väldigt dålig bromsverkan och i vissa fall stum eller markant hårdare bromspedal. Dåliga bromslangar är det vanligaste felet vid svampig pedal(slangarna expanderar under tryck).

3. Nej, ett kasst hjullager ska inte kunna göra så att en plan väg känns som en gammal hoppig grusväg, normalt sett. Med det menar jag att lagret lär vara så dåligt att det blir ett kapitalras när som helst för att ge den effekten. Och det är något som skulle upptäckts på bilprovningen för flera år sedan, och gett många symptom innan detta(t ex det klassiska vinande ljudet som blir värre/bättre beroende på vilket håll man svänger). Ska väl ev. vara om det tog extrem skada vid farthindret, men det borde kännas tydligt med handen på fjädern, och det borde glappa duktigt mycket när man rycker i hjulet.

4. Mycket möjligt :-D

Jag tror du har flera olika, möjligen orelaterade, fel här. Ett är bromsarna, det kan vara höger ok som inte lirar ordenligt tillsammans med vänster, det kan vara kass bromsvätska, och det kan vara kassa bromsslangar.
Andra felet är att något gick åt helsike när du träffade på mr. farthinder. Exakt vad som tog stryk är tämligen omöjligt att gissa så här över internet. Några klassiska saker är dock spindelleder, styrleder, krängningshämmare och fälgar. Nu vet jag inte när du träffade på farthindret, men om det var med samma fälgar som du har monterade nu så kan du ju börja med att slänga på vinterdäcken och se om det blir någon skillnad. På så sätt kan du iaf utesluta fälgarna.
Resterande saker kan vara svårt att se, men du kan ju kika över kräningshämmaren och dess stag om dom ev. ser krökta ut. Kassa spindel- och styrleder borde ha upptäckts när hjuliställningen gjordes men, det är väl inte att ge sig fasen på.
Du kan även kolla över fjäderbenen, om ev. en fjäder har gått av, eller fjädersätet tackat för sig och vill studsa runt i motorrummet.
#1328684
Däcken i sig kan vara en trolig orsak om det är samma som används nu. Men som sagt ovan brukar synas på fälgen men vem vet låt kolla både däck o fälg. Gör som sagt ovan först.
#1328751
gubbstrutt skrev: fre 26 jul 2019, 09:12 Däcken i sig kan vara en trolig orsak om det är samma som används nu. Men som sagt ovan brukar synas på fälgen men vem vet låt kolla både däck o fälg. Gör som sagt ovan först.
Jag håller med.
Jag har kört i ett potthål så ett däck gick åt fanders. Det blev inte punka, men corden gick så hjulet blev o-runt. Jäklar vad det skakade i vissa lägen, och inget i andra lägen.
Därför misstänktes inte fälgen, för då skulle det vara konsekvent.
I trådskaprens fall kan det vara fälgen också.

Finns vinterdäck, så sätt två fram och kör en sväng Skillnad?

Att bromsarna tar ojämnt är ju så klart ett annat orelaterat fel.
#1329065
Punkt 2: javisst kan nya bromsok vara dåliga. En del kineser (t.ex. de som marknadsförs av ett bildelsvaruhus som börjar på B) har inte förstått att det är o-ringen som ska dra tillbaka kolven och det fungerar bara om spåret som o-ringen ligger i är v-format i övre halvan och kvadratiskt i nedre.. Ibland blir det rätt, ibland inte :)
Man kan enkelt göra ett test på ett nytt bromsok innan montering:
1. Lägg i en hyvlad träkloss som tar upp nästan hela utrymmet i bromsoket
2. Lägg på tryckluft på bromsrörsanslutningen
3. Kolla att klossen kläms fast
4. Ta bort tryckluften
5. Kolla att klossen ramlar ur av egen kraft.
Gör den inte det så är lika bra att reklamera bromsoket direkt (om man nu inte tycker det är kul att köra omkring med anliggande broms eller gillar att felsöka i några veckor innan man erkänner att det nya bromsoket faktiskt är dåligt) :-D
Sitter oket redan på plats så får man ta en provtur då man försöker att inte använda färdbromsen alls och stannar i en uppförsbacke med motorbroms / handbroms. Om man känner på skivorna sen så ska de vara svala. Onormalt med bromsdamm på fälgen på ena sidan tyder också på anliggande broms eller ojämn bromsverkan
Edit: det är inte därför bilen skakar, men anliggande broms kan i sin tur förstås överhetta skivan så att den slår sig..

Man kan lyfta ett framhjul och låta det rotera med motorkraft för att kolla om fälg eller bromsskiva är skev men det är inte helt riskfritt så jag vet inte om jag borde föreslå det. Superviktigt är att man slår av TRACS som annars bromsar det roterande hjulet och kan dra ner bilen från domkraften. Sen sätter ABS-systemet felkod eftersom det får rotationspulser bara från ett framhjul, lampan släcks dock när man kört några gånger efter operationen men lagrad felkod ligger antagligen kvar. Lyfter man båda framhjulen samtidigt så lär man slippa TRACS-problematiken.. Ärligt talat vet jag inte om automat ställer till det, jag har bara gjort manövern på manuella (FWD) bilar

Du har förstås kollat att hjulbultarna sitter ordentligt?
#1329913
Tack alla för väldigt utförliga och kloka på svar!
Då har jag att göra nu i helgen med andra ord😂

Nya däck SKA på för dom blir olagliga snart i mönstringen, dock kör jag MS (vet att det inte är helt ultimat men sparar en böter när man är glömsk med att lägga på vinterdäcken i tid) så det är samma fälgar/däck året runt. Så kan inte lägga på andra och testa ;/ Orginalfälgen är på och finns inga andra, tyvär.

Och onormalt slipdamm är det på bägge sidor fram (lika mycket på bägge sidor) så gissar att vänstersida (nya oket) är gammalt slipdamm och höger fram är från det gamla slitna oket som börjat ge sig och behöver butas de med?
Kanske?
Har inte reflekterat över att fälgarna är dammiga faktiskt, alls..

Alla hjulbultar sitter som dom ska ;)


I vilket fall så blir det att hissa upp bilen efter jobb denna helgen och undersöka och se!

Tack alla igen för tips och ideer om vad det kan vara och hur man ”felsöker” det själv!

Jag återkommer med resultat när jag haft uppe bilen, alternativt bytat det som är kass!

Hoppas ni alla haft en bra jobbvecka/semstervecka och får en riktigt bra helg!

Och tack igen för allt engagemang och tydliga/hjälpsamma svar!
#1330032
Lycka till :-)
Och det är inte så att det har släppt någon större rostflaga på insidan av en av skivorna bak..? Känner vid närmare eftertanke igen det där med att bilen gungar vid bromsning i låg hastighet... :-) Händer sånt på skivorna fram lär du med all säkerhet känna vibrationer i ratten förutom att bilen skakar. Och nu är ju skivorna fram dessutom nya så det låter inte så troligt.
Synd att det är så svårt att inspektera insidan av bromsskivorna. Det kanske skulle gå att tjäna en förmögenhet på att sälja bromssköldar av plexiglas ;-) Jo förresten, jag har ju gjort så här någon gång; om man lyfter ett hjul i taget och ber en medhjälpare att hålla lite lätt på bromspedalen medan man vrider runt hjulet så hittar man i alla fall större ojämnheter på skivan eftersom det då går omväxlande tungt och lätt under varvet.
Det går ju i och för sig att skifta hjul fram / bak för att se om symptomet ändras, isåfall är det snarare nåt med däck eller fälg.
Att bromspedalen känns svampig och stum om vartannat kan beror på att efter att motorn har varit igång så har du kvar vakuum i bromsservot som räcker till 2-3 bromsningar, efter det så är det tji servoverkan och då känns pedalen mycket stummare. Svampighet beror huvudsakligen på luft men icke-inkörda belägg känns svampigare än inkörda. Och jag rev precis bort anti-skrikplattorna på mina nya frambelägg eftersom de gör att känslan blir svampigare. Gillar stum pedal mycket bättre (använder kopparpasta för att slippa skrik) :-D
#1330087
Du har inte eftermarknads aluminiumfälgar, som kräver en plastring i fälgcentrum pga möjliggöra olika centrumhål?
Om en sådan plastring saknas/felaktig blir det mycket märkliga symptom.
Vibrationer som kommer och går, drar åt sidan IBLAND, mm, mm.
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.