Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1327978
Jag har en förarstol till en 1999 års S70 som jag har köpt en gång som backup om den ursprungliga skulle bli nedsutten/sliten.
Den är alltså inte monterad i bilen.

Kan sidoairbagen lösas ut om jag hanterar stolen tokigt?

Så är väl fallet på årsmodell 1998 och tidigare, samt 850.

Men hur är det på 1999 års modell och framåt?
#1328073
Kan och kan, klart den KAN lösa ut. Det är dock högst otroligt och inget du egentligen behöver vara orolig för. Men du bör väl kanske inte jonglera med den eller liknande :p
Sprängmedel bör alltid hanteras varsamt, oavsett hur många säkerhetspunkter som finns mellan dig och sprängmedlet.
#1328185
Är det krutladdning eller elektriskt styrd airbag på stolen?

Dom "tidiga" hade krutladdning, behövs inte överjäkligt med våld för att få en sådan att lösa ut. "Sensorn" sitter i så fall på sidan av stolen, brukar även sitta ett skydd att sätta över sensorn vid hantering av stolen.

Är det elektronisk airbag så är det lugnt så länge du inte skickar på ström i fel kablar. :party:
#1328270
S80_140HK skrev: tis 23 jul 2019, 15:11 Är det krutladdning eller elektriskt styrd airbag på stolen?

Dom "tidiga" hade krutladdning, behövs inte överjäkligt med våld för att få en sådan att lösa ut. "Sensorn" sitter i så fall på sidan av stolen, brukar även sitta ett skydd att sätta över sensorn vid hantering av stolen.

Är det elektronisk airbag så är det lugnt så länge du inte skickar på ström i fel kablar. :party:
Du menar mekanisk eller elektrisk utlösning av airbagen om jag förtydligar.
Alla airbags är sprängmedel som fyller kudden.
En 1999 borde ha elektrisk, och därmed säkrare som urplockad ur bilen, än en med g-kraft utlöst.

Men respekt rekomenderas ändå.
Bär stolen med airbagen ifrån kroppen, och låt inte barn leka i/klättra på stolarna typ. Sunt förnuft....

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]