Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1328499
Tänkte bara lägga in en liknande iaktagelse som Micke M.

Har ägt en V70 99 ca 8-10 år. Den har aldrig varit överhettad.
Inte ens varma dagar i kombination med hård körning.
Kylfläkten har på alla dessa år enbart startat EN ENDA gång.

Det kan absolut vara nåt fel på fläkt/styrning/termostat på min bil,
men dessa 5-cyl motorer verkar tydligen klara sej bra utan fläkt.
Eftersom den aldrig blir överhettad, så har ingen felsökning gjorts..
#1328601
Nu gissar jag bara utan att veta, men borde inte AC:n också vara inblandad i vad fläkten gör. Det sitter ju ändå ett kyl till klimatanläggningen också. Var tar fläkten den signalen i såna fall? Tänkte mest om det kan vara kortis eller brott där nånstans.
#1328666
Lucif3r skrev: fre 26 jul 2019, 07:22
TobbeViktor skrev: Var tar fläkten den signalen i såna fall?
ECU'n, det är ECU'n som styr AC'n, och därmed avgör om kylfläkten ska gå eller inte. Dvs fläkten styrs på exakt samma sätt via exakt samma kablar oavsett om det är AC'n eller motortemperaturen som kräver start av fläkten.
Så om fläkten går utan AC på (motortemp). Fast det är iof sällan man hör fläkten om man inte slår upp huven även i denna
jävla hetta. Då skall fläkten alltså gå med AC på o då går den i gång mycket förr än med AC av för o kyla kondensorn om allt är som det skall. Är det rätt uppfattat?
#1328669
gubbstrutt skrev: Då skall fläkten alltså gå med AC på o då går den i gång mycket förr än med AC av för o kyla kondensorn om allt är som det skall. Är det rätt uppfattat?
Ja det stämmer. Och om både AC'n är på och bilen börjar bli för varm så kommer fläkten gå igång på högsta hastigheten också, där det troligen hade räckt med lägsta hastigheten om AC'n var avstängd.
Jag tror även bilen självmant kan stänga av AC'n om den anser att all kyla behövs för motorn. Inget jag kan bekräfta dock då det är ett scenario som egentligen aldrig ska kunna hända :p
Under normala förutsättningar så går fläkten nästan aldrig på full fart. I dom fall den gör det så är det väl typ när man pressar en turbo-bil extremt mycket under extremt varma dagar med AC'n på full fart, men det är knappast något du hör eller märker, då fläkten troligen växlat ner igen långt innan du kliver ur bilen :)
#1328674
På min förra bil S70 råkade jag höra fläkten på fullvarv. Statskörning bakom andra bilar som släpper ut värme som min sög i sig det var skitvarmt över 30 + . AC fullt spett. Jag gick ur för o sparka bort en planka på vägen råka höra det då. Det var ett satans högt varvtal på den. Men det var enda gången jag hörde det.
#1328680
@Lucif3r, Jag har läst att man kan testa fläktens funktioner utan att hetta upp bilen till typ härdsmälta med datorn?. Och det ska tom gå på bilar med fenix 5.2 system om man trycker ett visst antal tryckningar på sin hem byggda blinkkods läsare kan det stämma?

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]