MickeM skrev:men jag minns inte om S70 gjorde så. Vill minnas att den hade två fläktar också.
85x70 har bara en fläkt med 2 hastigheter. Lågvarv är 'normal' hastighet, dvs den hastighet som går in när AC'n jobbar eller motorn börjar bli lite varm, högfart går in när motorn börjar bli åt helsike för varm. Dom enda modeller jag kan komma på som har 2 fläktar är t ex 7/900-serien med remdriven fläkt och AC, där AC'n då har en separat elfläkt. Tror den hängde med en stund i övergången från remfläkt till elfläkt också, för att sedan försvinna helt.
Kör man lite halv-hårt en lagom varm sommardag så brukar fläkten susa på några minuter efter man stannat, på halvfart dvs.
Tempmätaren i bilen är så oprecisis att det inte går att utläsa vid vilken temp. fläkten startar, för mätaren står på kl 3 i vilket fall :p Jag mätte upp förut att det är ett span på 10-15c som mätaren inte rör på sig en millimeter, ungefär mellan 95 och 110c. Fläkten startar vid ca 105c av den info jag hittat, men inget jag har kontrollmätt.
---
Har du verkligen kontrollmätt styrsignalen till reläet ordentligt? För på min var den halv-av, dvs tillräckligt "hel" för att ge rätt utslag på multimetern, men för "trasig" för att orka slå till reläet. Jag drog nya kablar direkt från boxen till reläet, och sen dess har den fungerat precis som den ska.
Rycker man förresten tempgivaren under drift så ska fläkten susa igång på full fart, och fortsätta gå på fullfart flera minuter efter att motorn stängts av, för att sedan inte ens starta igen fören tempgivaren är ikopplad.