Sida 1 av 1

Rosthål tröskel S70

Postat: ons 17 jul 2019, 14:47
av Mberget
Hej,

Om man öppnar höger bakdörr på min syrras S70 så finner man ett fint brunt hål ner i tröskeln (stommen?).
På besiktningen i december så sa de rostskada stomme som en ”bra att veta punkt”.
Nu tror jag hålet blivit större och frågan till er experter är, vart går gränsen? Kommer jag få en 2:a på nästa besiktning för detta och hur lagar jag det smidigast?

Re: Rosthål tröskel S70

Postat: ons 17 jul 2019, 17:54
av MickeM
Du får ta loss plastskyddet över tröskeln för att få full överblick.
Rosthål måste vara under en viss längd, och nog långt ifrån hjulinfästen och annat direkt bärande.
Sidostommen har med sidokrockskydd att göra, så det är nog ganska små toleranser.

Kapa ur och svetsa i ny plåt.
Annat finns inte.
Spackel och stålepoxi, mm, är hemskt oseriöst, och på fel ställen direkt farligt.
Där det bara behöver vara tätt är en sak, men tröskeln räknas inte dit.
Besiktningen ger anmärkningen "måste fixas" av en anledning. "Bra att veta" är det ju, och därför inte tillräckligt för fixa-anmärkning just då.

Men "svetsrost" är ovanligt på S/V70 måste jag säga. Längs kusterna och Örebrotrakten är värst för bilarna enl mina erfarenheter. (Örebro har nog rekord i vägsalt. Bor inte där själv)

Re: Rosthål tröskel S70

Postat: ons 17 jul 2019, 18:33
av gubbstrutt
De brukar säga att är tröskeln slut i tvärsnitt alltså lodrätt vinkel med 50% är det 2a. Laga det där med plåt innan du åker in. Det finns nog troligen en del bakom plasten o när man börjar rota blir det mer.
Jo här i Örebro tycker jag att det saltas som satan. Tom tramphojarna har börjat rosta.