Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mrok
#1327986
Då har jag rivit alla tryckslangar. Dom var nästan torra, bara lite lite tunn oljefilm. I IC var det lika dant.
Ska försöka hinna kolla tändstiften imorgon.
av Erik Å
#1328550
Undrar om man skulle våga att ta loss någon luftslang efter turbon och göra en kort provtur utan bara för att se om det slutar att ryka när turbon inte är med.. Oljefilmen i slangarna måste väl rimligtvis komma från turbon?
av mrok
#1329862
Att det var lite oljefilm i tryckslangar kan bero på att hela vevhusventen varit igensatt.
Det var inte så att det rann olja utan man kände olja på fingret när man torkade.
Har inte haft ork att hålla på med bilen dom senaste veckorna, ska försöka få tid till det nu till helgen.

Någon som vet om det finns någon dränering på intercoolern? Jag har lossat den nedre tryckslangen och där kommer det inte ut någon olja från IC.
av SubMarine
#1329865
På min intercooler finns det ett litet borrat hål i botten där kondensvatten etc ska kunna rinna ut. D.v.s. hålet är alltid öppet.
av mrok
#1330206
Jag hittade det. Där har det runnit ut lite olja, inte mycket då tryckrören är ganska torra. Troligen det som har gått runt när vevhusvent var igensatt.
Idag ska jag plocka tändstiften och kolla hur dom ser ut.
Börjar fundera om man inte ska ta och sälja skiten. Bilen är besiktigad och skattad t.o.m 2020.08.31 :bored:
av Erik Å
#1330278
mrok skrev: sön 04 aug 2019, 11:15 ...Troligen det som har gått runt när vevhusvent var igensatt.
Jag trodde att igensatt vevhusventilation var det enda tillfället då motorn inte får i sig oljedimma från vevhuset.. :-)
av mrok
#1330555
Trodde att igensatt vevhusvent och sönder oljefälla gjorde att oljan inte gick tillbaka till tråget utan åkte in innan turbon och där av min olja i IC. Nu när vevhusvent och oljefälla samt tillhörande slangar var bytta så är det bara olja kvar i IC:n då den har svårare att passera cellerna i IC.
av Erik Å
#1330772
Okej, jag köper det :-) Geggar nedre returkanalen från oljefällan till motorblocket igen samtidigt som ventilationsslangen från toppen är okej så hamnar olja i insuget.. Konstigt vore det annars :-D Du får väl tvätta ur IC och slangar med avfettning och se om de blir oljiga på nytt

Det där med mer rök i höger än vänstersväng skulle ju kunna bero på gyrokrafterna som verkar på turboaxeln, den kommer att trycka på olika sidor av lager och tätningar beroende på vilket håll du svänger. Är tätningarna slitna så skulle läckaget mycket väl kunna öka i en viss riktning. Och råkar läckaget vara på avgassidan så går oljan aldrig genom motorn..
av mrok
#1331720
Som sagt detta går inte i raketfart då det är dottern som håller på och lär sig (barn arbete 8-) ). Jag står bara för kraften när något sitter fast :-D

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]