Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mrok
#1326311
Hej
Har skaffat mig en S70 2.5t -98. Bilen har gått 26000 mil. Har ett bekymmer med bilen.
Bilen ryker grå/svart/blått vid motorbroms. Lite svart vid gaspådrag samt lite grå/blå vid tomgång när motorn är varm. OBS inget blått moln vid kallstart.
Bilen tar inget kylvatten och ingen direkt olja.
Det första jag gjorde var att byta hela vevhusventen, som var helt igensatt. Tidigare ägare bytte turbo till en begagnad då verkstan hade föreslagit att det var turbon som var kass.
Några förslag? Har kollat i luftslangen vid insuget och där var lite oljefilm men ingen rinnande olja (troligen kvar från igensatta vevhusventen och jag har inte gjort rent slangarna än). Har läst lite och vissa säger ventiltätningar, vilket jag hoppas att det inte är för då skrotar jag bilen, har ingen kunskap om motorrenovering och motorbyte kostar mer än bilen är värd. Bilen köptes in för att dottern skulle ha något att övningsköra i fram på våren.
av Erik Å
#1326428
Blå rök brukar ju vara olja.. men då borde det rimligtvis gå åt olja också. Det behövs i och för sig inte många droppar för att ge betydande mängd rök.. Och ventiltätningarna borde inte vara slut efter "bara" 26000 (knappt inkörd ju) ;-) Är bränsleförbrukningen normal?
Om du provar att koppla loss vevhusventilationen från luftslangen, ryker det fortfarande då?
Det är inte så att det står mängder med olja kvar i insugningsröret eller slangar, det borde du i och för sig ha märkt när du fixade vevhusventilationen.. Oljeavskiljaren är bytt eller? Kan det vara kvar olja i intercoolern om den förra turbon läckte? Rent teoretiskt skulle ju den begagnade turbon kunna vara lika dålig den också..
av SubMarine
#1326459
Hur mycket olja drar den per 1000 mil? Är motor/motorstyrning original i övrigt eller är den chippad eller liknande? Ryker det medans du motorbromsar eller börjar det först ryka när du gasar efter att ha motorbromsat?
av mrok
#1326796
Hela vevhusventen är bytt, dvs alla slangar och fällan.
Kör inte så mycket med den så det blir till att demontera alla slangar och även se om det går att tömma intercollern på något sett. I och med att vevhusventen var näst in på helt igensatt så har den nog tryckt ut oljan någonstans.
Det får bli lite terapijobb nu i veckan. :-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1326864
Kom du ihåg ventilen som sitter på luftröret, strax framför turbon, som det går in 2 slangar och en kontakt till? Den brukar gegga igen sig rätt rejält. Och likaså kom du ihåg kanalerna som går ner i blocket? Även dessa brukar gegga igen sig. För att rensa dom bör man ta bort tråget, annars petar man ju bara ur skiten i tråget och så kan det fastna i oljesilen istället, vilket inte är direkt optimalt :p

Lite ojlerök anser annars jag är rätt normalt på en normalsliten gammal turbobil. Lite olja kommer alltid sippra ut och samlas i IC'n, som till slut blir tillräckligt mycket för att följa med till insuget och förbränningen. Min puffar lite blårök typ en gång i månaden. Blåryker den mer eller mindre konstant(t ex vid varje gasuppsläpp oavsett hur många gasuppsläpp man gör) så är det ju värre såklart.
av mrok
#1327000
Alla kanaler är rengjorda och inget skit i tråget.
Tyvärr så blir det ett rökmoln vid varje gasuppsläpp :-(
Jag ska göra rent alla tryckrör nu till helgen samt försöka se Om jag får ut någon olja från IC.
Det roliga är också att när man svänger åt höger så ryker det mer än när man svänger till vänster :-/
Användarvisningsbild
av frasse4
#1327009
Lossa slangen innan turbon som kommer från vevhusventilationen och se om det finns mycket oljerester där, för det är enda vägen oljan kan ta sig in genom vevhusventilationen. Annars låter det på symptom som att det kan vara ventiltätningen. Med tät vevhus borde den ryka mer under gaspådrag inte efter...
av SubMarine
#1327040
Jag passade på att byta insugs-ventiltätningarna vid 39k mil (i samband med kamremsbyte) då jag hade hög oljeförbrukning på min V70. Dock igen synlig blårök vid gasuppsläpp och det blev ingen märkbar skillnad på oljeförbrukningen heller.

Vid slitna ventiltätningar så är väl ett klassisk tecken att den blåryker vid kallstart så gör inte din bil det så skulle jag nog inte byta ventiltätningarna som första åtgärd.

Har du bra undertryck om du sätter en gummihandske över oljefyllnadshålet efter rengöringen av vevhusventilationen?
av mrok
#1327155
Har inte kollat undertrycket, får bli i helgen när jag laddat batteriet samtidigt som jag ska se över hur mycket olja som finns i IC och tryckslangar.
Det som är lite komiskt är att bilen besiktigades för 3 veckor sedan och gick igenom med bra avgasvärden, Lambda 1.00, CO 0,0 och HC 13.
av Erik Å
#1327231
mrok skrev: tis 16 jul 2019, 18:00 Det roliga är också att när man svänger åt höger så ryker det mer än när man svänger till vänster :-/
Intressant, är det möjligen något dolt politiskt budskap i röksignaleringen? :-)
Har du tagit ut stiften och tittat om något är mer sotigt än de andra, det skulle ju kunna vara en ventiltätning som har gått sönder och när man svänger samlas mer olja i just den änden av toppen..? Eller en oljering men det borde ju rimligtvis inte ändras när du svänger..
Jag skulle ha dränerat ic:n som nummer ett, det kanske skvalpar omkring något där inne
TuneIn

Någon som märker stor skillnad på[…]

Isärplockning av lyktan kommer bli mycket int[…]

Det du länkar till den nedre lite dyrare ser […]

Finns mjukvara som låser haldexen hårt[…]