Sida 1 av 2

Byte av Styrbox möjligt ??

Postat: lör 26 mar 2005, 23:51
av Skorpione
Tjenare, till attt börja med helt underbart forum. (nyss medlem 8) )

Då till problemet.

Jag har en Volvo 855SE 96:a.
Vad jag har förstått så har jag samma motor i min som i GLT modellen. Det enda som skiljer bilarna åt är styrboxen. ??..
Om detta stämmer kan man byta styrboxen så att man får ut 170 kusar istället för 144 på ett relativt enelkt och billigt sätt. :wink:

PS: är även intreserad av en volvo R spoler som passar 855. :)

Postat: sön 27 mar 2005, 00:21
av prototypen
Nej.

Din bil 855SE med 140 hk har en B5252 motor.
Det är en 5 cylindrig motor med 10 ventiler (2 per cyl)
Bränslesystemet är integrerat i tändsystemet och är av typ Simens Fenix 5,2

En GLT har 170hk och en motor som heter B5254.
Det är en 5 cylindrig motor med 20 ventiler (4 per cyl)
Bränslesytemet är av typ Bosch LH 3,2
Tändsystem Bosc EZ 129 K

Det finns inga komponenter som är utbytbara mellan dessa motorer ( undantaget vissa delar på motorblocker och underdelen)

DOHC

Postat: sön 27 mar 2005, 15:19
av Skorpione
ok, Tackar Prototypen. rakt svar till en noob =)).. he he

en fråga till (du verkar kunna detta).
Det står DOHC på motorn. Står inte det för dubbla överliggande kamaxlar typ.. eller ?? och varför har man det i en 10 ventilare??

kanske dumma frågor men detta har jag hört i 3dje part och vill verifiera detta :)

Postat: mån 28 mar 2005, 11:05
av Sparkz
Double Over Head Camshaft, japp
Det ger en bra form på förbränningsrummet, och i Volvos fall är det antagligen enklare med samma konstruktion på toppen i båda motorerna.

Postat: tis 29 mar 2005, 23:02
av ab668
Sparkz skrev:Double Over Head Camshaft, japp
Det ger en bra form på förbränningsrummet, och i Volvos fall är det antagligen enklare med samma konstruktion på toppen i båda motorerna.
er det mulig å få "racing" kammer til en 5252s motor? :D

Postat: ons 30 mar 2005, 00:00
av el-anders
Det finns en sak till åtminnstone på de första GLT årsmodellerna.
Insugningsröret skiftar mellan "långa" rör och "korta rör" via en vacumdosa och 4 spjäll. Man kan känna en liten kick från motorn när spjället öppnar och du får korta insugningsrör vid ca. 3500 varv.
Funderar faktiskt på att skaffa ett begagnat och sätta på min egen. det borde göra nån nytta?
Men kammarna verkar vassare i GLT motorn så frågan är om man skulle byta dom också?
Motorn är ju minst sagt tråkig i karaktären!

Eller också skiter man i alltihop och köper en plasmaTV , man är ju inte 18år längre precis.

Postat: tor 31 mar 2005, 13:15
av Skorpione
el-anders skrev:Det finns en sak till åtminnstone på de första GLT årsmodellerna.
Insugningsröret skiftar mellan "långa" rör och "korta rör" via en vacumdosa och 4 spjäll. Man kan känna en liten kick från motorn när spjället öppnar och du får korta insugningsrör vid ca. 3500 varv.
Funderar faktiskt på att skaffa ett begagnat och sätta på min egen. det borde göra nån nytta?
Men kammarna verkar vassare i GLT motorn så frågan är om man skulle byta dom också?
Motorn är ju minst sagt tråkig i karaktären!.



PRatar du om att man kan sätta detta på en 855 SE 95:a med en numera 10ventilare och DOHC (på 10 ventiler ?? konstigt.)
och om ja isåfall hur ?? hehe =)

Postat: lör 02 apr 2005, 12:25
av el-anders
Risken är stor att röret inte passar. Jag har aldrig provat. Som Prototypen sa "inget är utbytbart", men jag tycker det underligt om inte hela motorblocket vore detsamma. Fabrikerna försöker ju alltid undvika att ta fram nya delar, kan man använda något som redan finns tjänar dom mycket pengar på det.
Många 4 ventilstoppar har 2 insugningshål i toppen (per cylinder) och 2 ventilare har såklart 1. Jag vet inte hur det ser ut på Volvon.
Om motorblocket är samma kan man ju byta hela toppen, men kolla så inte förbrännings rummet ligger delvis i kolven då måste komp. förhållandet kollas upp, så att allting är samma. Ring en trimningsfirma de brukar veta.




PRatar du om att man kan sätta detta på en 855 SE 95:a med en numera 10ventilare och DOHC (på 10 ventiler ?? konstigt.)
och om ja isåfall hur ?? hehe =)[/quote]

Postat: tor 07 apr 2005, 00:21
av PeppeV70
skorpione din bil är inte en import då för jag hade en 850 gle import och i den satt det en 20v motor samma som i glt

Postat: fre 08 apr 2005, 21:20
av el-anders
Glömde säga en sak: 10 vent. (2 per cyl) och DOHC, är inte konstigt, kanske det är det nu för tiden. Men före kanske 90 talet så var det vanligt. Alfa-Romeo, Fiats sportmodeller och några andra. BMW hade ju också hemisfäriska förbränningsrum men löste det med en kamaxel och vipparmar och det gjorde en hel del andra tillverkare också. Det finns ju till och med stötstångsmotorer med hemisf. rum. Ta USA och "Hemi motorer".
Men DOHC och inga vipparmar är bättre om gör en motor som ska jobba på höga varv (mindre prylar som hoppar runt)