Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LucasS70
#1325812
Jaha, nu var det min tur att gå med i forumet :)
Nu är det så jag köpte en ny pärla för ca tre månader sedan, har inte haft så mycket problem med bilen men nu när jag skulle åka till jobbet för ca tre veckor sedan såg jag en oljefläck under bilen(Ganska stor fläck). Min första tanke var då att det var motorolja som låg där på backen. Men jag kollade nivån på motoroljan och den var inom rekommenderat område... Sedan kollade jag den gula stickan(Växellådsoljan) och där var det nästan tomt, Åkte till biltema och köpte ett par liter automatolja och fyllde till en bra nivå, idag kollade jag igen och det var nästan tomt igen... Jaha ok då fyller vi väl på med lite olja då, fyllde på och lät bilen stå medans jag gick in för att käka, kommer ut och det ligger nog en liter röd olja på backen under bilen, då stoppar jag in huvudet och en ficklampa och kollar vad som händer och det verkar läcka mellan växellådan och själva påfyllningsröret... Har förstått att man bara trycker in den, men hur ska man kunna täta den?

Bilen är min S70 -97 Automat
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1325910
Ingen koll på hur det ser ut där direkt men skulle gissa på att det är en typ av o-ring som tätar mellan röret å lådan. Typ av samma sort som det är på röret till oljestickan till motorn. :-)
av SubMarine
#1325919
Kollade du oljan i lådan med motorn igång som man ska göra? Tänkte så du inte överfyllt den nu.
av LucasS70
#1325921
SubMarine skrev: ons 10 jul 2019, 10:18 Kollade du oljan i lådan med motorn igång som man ska göra? Tänkte så du inte överfyllt den nu.
Givetvis gjorde jag det, tack för omtanken :-)
av Knatch
#1325957
LucasS70 skrev: ons 10 jul 2019, 10:23
SubMarine skrev: ons 10 jul 2019, 10:18 Kollade du oljan i lådan med motorn igång som man ska göra? Tänkte så du inte överfyllt den nu.
Givetvis gjorde jag det, tack för omtanken :-)
Ring till volvo och kolla om dom har den. I värsta fall får du byta hela röret men det kostar nog inte många kronor jämfört med oljan du fått fylla och kommer få fylla på
av LucasS70
#1325958
Knatch skrev: ons 10 jul 2019, 16:22
LucasS70 skrev: ons 10 jul 2019, 10:23
SubMarine skrev: ons 10 jul 2019, 10:18 Kollade du oljan i lådan med motorn igång som man ska göra? Tänkte så du inte överfyllt den nu.
Givetvis gjorde jag det, tack för omtanken :-)
Ring till volvo och kolla om dom har den. I värsta fall får du byta hela röret men det kostar nog inte många kronor jämfört med oljan du fått fylla och kommer få fylla på
Då får jag göra det i veckan när jag åker in, tack för tipset och ja oljan är inte gratis ;-)
av LucasS70
#1326060
Nu har jag beställt ett rör och en packning från Volvo ca 300:- och en veckas leveranstid, sen hoppas jag att det blir tätt
av Knatch
#1326140
LucasS70 skrev: tor 11 jul 2019, 08:08 Nu har jag beställt ett rör och en packning från Volvo ca 300:- och en veckas leveranstid, sen hoppas jag att det blir tätt
Jag fick också betala ca 300kr när min oljesticka bröts av. Det var inte så farligt :)

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]