Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1325797
Är det någon som har en bra idé hur man får in fett i urtrampningslagret utan att ta isär motorn och växellåda?
Mitt första urtrampningslager havererade vid 29 000 mil, det "nya" började rassla redan vid 45 så då skickade jag in en tunn slang, kopplad till en oljekanna, via gummibussningen där hydraul-röret går in och droppade olja på lagret. Det lyckades till viss mån eftersom lagret blev tyst men jag fick kanske någon droppe olja på kopplingslamellen också..
Men jag skulle vilja få in riktigt lagerfett i urtrampningslagret. Har löst upp universalfett i lacknafta så att det är mer vätska än fett i konsistensen, tänkte fylla det i oljekannan och sen skicka in slangen ovanför punkten där fjäderfingrarna på tryckplattan ligger an mot urtrampningslagret och pumpa ut vätskan där. En del av vätskan bör rimligen krypa in i lagret och när lacknaftan avdunstar så blir fettet kvar. MEN hur förhindrar jag att fett hamnar på lamellen? Jag skulle kunna luta hela bilen så att vätskan rinner mot växellådan och inte mot kopplingen. Och först kollar jag förstås att dräneringshålet i botten av kopplingshuset inte är igensatt, det är nog inte bra att ha hela kopplingen i oljebad :-D
Den här bilen har slavcylindern inne i kopplingshuset, den sitter som en ring runt axeln in mot växellådan och är ihopbyggd med urtrampningslagret till en enhet.
Alla goda idéer mottages tacksamt
av MickeM
#1325829
Alltså, Så himla superkänsligt med olja på lamellen är det inte. Tillförs ingen mera så är det borta ganska fort.

Jag har personligen råkat ut för massiv oljeläcka på traktorn som så klart rann ner på lamellen så den t.o.m slirade för minsta lilla. Läckan fixad, så blev den bättre och bättre, och är idag helt bra. Nu ska man ju inte kladda olja därinne i onödan, givetvis, men...

Men att lyckas smörja själva lagret vete tusan. Däremot har flera lyckats smörja kärvande splines och kärvande slavcylinder på liknande vis.
av Erik Å
#1325861
MickeM skrev: tis 09 jul 2019, 21:48 Alltså, Så himla superkänsligt med olja på lamellen är det inte. Tillförs ingen mera så är det borta ganska fort.
Så sant, jag körde några veckor i princip helt utan urtrampningslager (eller i alla fall utan kulor i det) tills verkstan hade tid att byta genom att pytsa i rätt stora mängder olja. Det gick men då slirade kopplingen rätt friskt också så fort man trampade på gasen. Men som du säger, oljan nöts bort med tiden. Är orolig att det blir svårare att nöta bort vilsekommet fett..? :-)
Jag kanske helt enkelt ska satsa på att droppa i lite olja en gång i halvåret så jag slipper slanta upp för fler kopplings- (eller egentligen lager-) byten.

Edit: har nu pumpat i lite olje/fett/lacknaftablandning, återkommer med resultat :-) Är sugen på att borra ett litet hål i kåpan mitt ovanför lagret för att göra det lättare att smörja på rätt ställe men vågar inte riktigt..
av Erik Å
#1326565
Det fungerade perfekt :-) Jag körde upp höger framhjul på en decimeterhög kloss innan oljeinjektionen och sen fick bilen stå så med lite slagsida en timme efteråt för att oljan skulle rinna mot lagret och inte mot lamellen. Måste ha fungerat för jag märker inga tendenser till "olja på kopplingen"-syndromet.
Nu är det "skära smör med varm kniv"-känsla i kopplingen, den har nog aldrig varit så lättjobbad förut :-)
av Erik Å
#1383892
Jahapp nu är den årliga smörjningen utförd igen, med fotodokumentation denna gång.
Varning! Behöver jag berätta att operationen innebär en icke försumbar risk att man får fett på kopplingslamellen?
Men om jag å andra sidan inte smörjer så havererar urtrampningslagret och det blir väldigt dyrt.. Vad har jag för val ?
Frankenstein-metod.. javisst :-D

Gäller alltså V70 mk 1 -00 (B5244S2, manuell M56, med slavcylinder sammanbyggd med urtrampningslagret)

Här kom ju min gamla koppling och slavcylinder till användning som demonstrations- och testmaterial, verkstan fick order att spara dem vid bytet för några år sen.
Lite "bra att ha"-grejer är faktiskt bra att ha. Kvastskaftet som de är monterade på här kommer dock inte från bilen. :-D
IMG_20200606_102759_DxO_PL_1920.jpg
IMG_20200606_102759_DxO_PL_1920.jpg (295.44 KiB) Visad 4948 gånger

Urtrampningslagret måste vara köpt från Toys"R"us; Yttre lagerbanan förefaller att vara av pressad plåt och stommen innanför är av plast! Det borde rimligtvis finnas en inre lagerbana av metall men den går i alla fall inte att se utifrån!
Tanken är förmodligen att det ska ligga kulor innanför plåtkoppen men just på den här individen är det högst tveksamt om det gör det längre. Förmodligen gick det torrt på smörjfett efter några år och sen skar allt ihop.
IMG_20200606_102952_DxO_PL_1920.jpg
IMG_20200606_102952_DxO_PL_1920.jpg (158.33 KiB) Visad 4949 gånger
IMG_20200606_103023_DxO_PL_1920_txt.jpg
IMG_20200606_103023_DxO_PL_1920_txt.jpg (150 KiB) Visad 4949 gånger

Efter lagerhaveriet så slirade solfjädern mot lagerbanan, jag fick åka så någon vecka innan verkstan hade tid med bytet.. Gick bra tack vare första smörjningsförsöket. Då var det med olja och en del hamnade på lamellen
IMG_20200606_102941_DxO_PL_1920.jpg
IMG_20200606_102941_DxO_PL_1920.jpg (200.5 KiB) Visad 4949 gånger

Iallafall, tanken är att få in smörjmedel i springorna på ömse sidor om lagerbanan typ här.
IMG_20200606_110119_DxO_PL_1920_txt.jpg
IMG_20200606_110119_DxO_PL_1920_txt.jpg (203.6 KiB) Visad 4949 gånger

Och här... Plasthylsan glider för övrigt utanpå det inre metallröret när slavcylindern manövreras
IMG_20200606_103037_DxO_PL_1920_txt.jpg
IMG_20200606_103037_DxO_PL_1920_txt.jpg (209.33 KiB) Visad 4949 gånger

Planen är alltså att skicka in en slang och pumpa in smörjmedel på översidan av lagerbanan så att det rinner ner i springorna på båda sidorna. Ungefär så här:
Bälgen är i själva verket ihoptryckt när man inte trampar ner kopplingen så bilden ljuger lite.

IMG_20200606_102915_DxO_PL_1920.jpg
IMG_20200606_102915_DxO_PL_1920.jpg (205.13 KiB) Visad 4949 gånger

Nödvändigt material:
5 ml lagerfett
15 ml lacknafta att lösa upp fettet med så det får rinnande konsistens
Oljekanna med smal slang
IMG_20200606_105514_DxO_PL_1920.jpg
IMG_20200606_105514_DxO_PL_1920.jpg (268.58 KiB) Visad 4949 gånger

Slangen styvar man lämpligen upp genom att tejpa den på en ståltråd med 3-4mm diameter. Det är ca 100mm in till centrum på lagret från utsidan av kopplingshuset så ståltråden behöver vara ca 15-20 cm lång och slangen behöver vara tejpad de sista 10 centimetrarna. Spetsen på tråden bör vara avrundad.
IMG_20200606_112628_DxO_PL_1920.jpg
IMG_20200606_112628_DxO_PL_1920.jpg (222.17 KiB) Visad 4949 gånger

Sen kommer det kluriga
Gummiproppen runt hydraulanslutningen får man pilla ut först, det är inte så svårt.
Sen måste man försöka känna sig fram med ståltråd/slang så att änden hamnar uppe på lagerrringen. Det går säkert att sticka hål på gummibälgen på slavcylindern så man får vara lite försiktig. När man kommer åt solfjädern så känner man tydligt hur ståltråden hoppar över solfjäderfingrarna om man drar ut tråden sakta.
Lyckas man få in slangen i solfjädern och dumpar smörjmedlet där så kan det hamna på lamellen - det blir definitivt inte bra.
(Bild) Där någonstans är det (ståltråd dock utan slang här)
IMG_20200606_111759_DxO_PL_1920.jpg
IMG_20200606_111759_DxO_PL_1920.jpg (189.85 KiB) Visad 4930 gånger

När jag tror jag är ungefär mitt på lagerringen så pumpar jag in smörjmedel och flyttar runt slangen lite emellanåt.
Sen är det bara att pilla tillbaka gummiproppen

Förmodligen minskar risken för olja på kopplingslamellen om man lutar bilen åt förarsidan så att smörjmedlet rinner i riktning mot växellådan i stället för mot lamellen.
Samtidigt är det inte fel att få lite fett på splinen som lamellen ska glida på.
Det är lämpligt att låta bilen stå över natten så att lacknaftan hinner avdunsta innan man drar igång motorn. Jag vill ju inte att smörjmedlet kastas ut ur lagret..
IMG_20200606_113854_DxO_PL_1920.jpg
IMG_20200606_113854_DxO_PL_1920.jpg (188.48 KiB) Visad 4949 gånger

Jag funderar allvarligt på att borra ett inspektionshål i aluminiumkåpan ovanför lagret, det skulle göra jobbet så mycket enklare men det känns lite brutalt. Vågar inte riktigt :-)
Det är inte omöjligt att överflödigt smörjmedel kommer att kladda igen dräneringshålet i botten av kopplingshuset med tiden, kan vara läge att kolla det ett tag efter operationen.
Senast redigerad av 3 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
av Erik Å
#1387544
Här är senaste nyheterna från Frankenstein Labs:
Det fungerar självklart mycket bättre att använda en bit av ett gammalt bromsrör som injektionsnål! :P
I övrigt samma procedur med fett upplöst i lacknafta. Pumpa in långsamt så att det inte stänker på lamellen. Och låt bilen stå över natten så att lacknaftan avdunstar och fettet stelnar innan man drar igång motorn. Flytande smörjmedel kan hamna lite varsomhelst, tro mig! :-D Jag tar förstås inget ansvar för eventuella slirande kopplingar pga fett på lamellen! Eller andra oförusedda problem..
IMG_20200620_164708_DxO.jpg
IMG_20200620_164708_DxO.jpg (172.89 KiB) Visad 4661 gånger

Röret ska in 125 mm i kopplingshuset för att hamna mitt ovanför lagret. Sen behövs några centimeter till så att man har något att hålla i, så säg att 140 mm rakt rör behövs + några cm till att hålla i. Den delen kan vara böjd, det gör inget
Lämpligen sätter man en tejp 125mm från änden på röret. När tejpen tar i kanten på "gluggen" på kopplingshuset så är man rätt djupmässigt, sen gäller det bara att känna sig fram så man hittar den rundade översidan på lagret och solfjäderfingrarna.. Notera att injektionsröret ska korsa hydraulröret i flack vinkel. Och känner man svampigt motstånd när man försöker trycka in röret så har man sannolikt fastnat i gummibälgen. Akta!
IMG_20200620_172215_DxO.jpg
IMG_20200620_172215_DxO.jpg (120.96 KiB) Visad 4661 gånger
IMG_20200620_170926_DxO.jpg
IMG_20200620_170926_DxO.jpg (131.96 KiB) Visad 4661 gånger
av Erik Å
#1387582
Undrar om o-ringstätningarna inne i slavcylindern möjligen skulle kunna ogilla petroleumbaserat fett..?
Men jag har inget att förlora, har redan "köpt" två års förlängd livslängd med smörjningsoperationen, det borde kunna gå några år till ;-)
Trycker i lite fett en gång om året, det tar inte många minuter
av Erik Å
#1464898
Evolution.. Dags igen för årlig smörjning av lagret.
Packningen i sprutan sväller dock av petroleumfett så vill man använda den mer än en gång så är det rengöring som gäller ;-)
smörjpryl.jpg
smörjpryl.jpg (157.17 KiB) Visad 3270 gånger

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m[…]

Rensat och impregnerat läder stolar och inter[…]

Har en Volvo S80 II årsmodell 2011. Den har […]

C003107 -Hjulhastighetsgivare

Ganska stort. Fram är den inte integterad som[…]