- tis 09 jul 2019, 19:55
#1325797
Är det någon som har en bra idé hur man får in fett i urtrampningslagret utan att ta isär motorn och växellåda?
Mitt första urtrampningslager havererade vid 29 000 mil, det "nya" började rassla redan vid 45 så då skickade jag in en tunn slang, kopplad till en oljekanna, via gummibussningen där hydraul-röret går in och droppade olja på lagret. Det lyckades till viss mån eftersom lagret blev tyst men jag fick kanske någon droppe olja på kopplingslamellen också..
Men jag skulle vilja få in riktigt lagerfett i urtrampningslagret. Har löst upp universalfett i lacknafta så att det är mer vätska än fett i konsistensen, tänkte fylla det i oljekannan och sen skicka in slangen ovanför punkten där fjäderfingrarna på tryckplattan ligger an mot urtrampningslagret och pumpa ut vätskan där. En del av vätskan bör rimligen krypa in i lagret och när lacknaftan avdunstar så blir fettet kvar. MEN hur förhindrar jag att fett hamnar på lamellen? Jag skulle kunna luta hela bilen så att vätskan rinner mot växellådan och inte mot kopplingen. Och först kollar jag förstås att dräneringshålet i botten av kopplingshuset inte är igensatt, det är nog inte bra att ha hela kopplingen i oljebad
Den här bilen har slavcylindern inne i kopplingshuset, den sitter som en ring runt axeln in mot växellådan och är ihopbyggd med urtrampningslagret till en enhet.
Alla goda idéer mottages tacksamt
Mitt första urtrampningslager havererade vid 29 000 mil, det "nya" började rassla redan vid 45 så då skickade jag in en tunn slang, kopplad till en oljekanna, via gummibussningen där hydraul-röret går in och droppade olja på lagret. Det lyckades till viss mån eftersom lagret blev tyst men jag fick kanske någon droppe olja på kopplingslamellen också..
Men jag skulle vilja få in riktigt lagerfett i urtrampningslagret. Har löst upp universalfett i lacknafta så att det är mer vätska än fett i konsistensen, tänkte fylla det i oljekannan och sen skicka in slangen ovanför punkten där fjäderfingrarna på tryckplattan ligger an mot urtrampningslagret och pumpa ut vätskan där. En del av vätskan bör rimligen krypa in i lagret och när lacknaftan avdunstar så blir fettet kvar. MEN hur förhindrar jag att fett hamnar på lamellen? Jag skulle kunna luta hela bilen så att vätskan rinner mot växellådan och inte mot kopplingen. Och först kollar jag förstås att dräneringshålet i botten av kopplingshuset inte är igensatt, det är nog inte bra att ha hela kopplingen i oljebad
Den här bilen har slavcylindern inne i kopplingshuset, den sitter som en ring runt axeln in mot växellådan och är ihopbyggd med urtrampningslagret till en enhet.
Alla goda idéer mottages tacksamt