av a_elias - lör 06 jul 2019, 19:28
- lör 06 jul 2019, 19:28
#1325246
Hej Volvo-vänner!
Den här frågan har varit uppe tidigare, men nu när tre verkstäder har gått bet på problemet så tänker jag att det är dags att fråga experter Vår trogna V70 -98 års modell har alltid gått som en klocka, men sedan några år så är den svårstartad i vissa lägen. I början inträffade det alltid tidigt på hösten då motorn var halv-varm, men nu är det alltid efter varmkörning. Symptomen är att den "startar till" och dör direkt (efter halv, till en sekund). Efter 5-25 startförsök så går den igång (hittills). Väl igång går den bra, jämnt och fint. Jag har haft den inne på verkstad tre gånger, första verkstaden var tvärsäkra på att det krävdes en rengöring av gasspjället, vilket utfördes - dock utan skillnad. Andra verkstaden gissade kamaxelgivare, men hittade inga fel. Ingen åtgärd. Tredje verkstaden hittade inte heller några fel, men gissade på bränslepump och bränslepumprelä. Eftersom dessa kostade 7 000 kr att byta så tackade ja nej eftersom det fortfarande bara var en "gissning" (även om det säkert var en kvalificerad bedömning). Att läsa ut felkoder ger inget, det har alla tre verkstäder provat. Det känns inte som att jag vill lägga 7 000 kr på något som sen visar sig vara bortkastat.
Så, vad säger expertisen - finns det något relativt enkelt och billigt jag kan rekommendera att verkstäderna kikar på/byter? Så att vi inte tar till storsläggan och byter alla inblandade komponenter från början. Någon som har en idé om vad detta mystiska, intermittenta startproblem kan bero på?
Mvh
Anders
Den här frågan har varit uppe tidigare, men nu när tre verkstäder har gått bet på problemet så tänker jag att det är dags att fråga experter Vår trogna V70 -98 års modell har alltid gått som en klocka, men sedan några år så är den svårstartad i vissa lägen. I början inträffade det alltid tidigt på hösten då motorn var halv-varm, men nu är det alltid efter varmkörning. Symptomen är att den "startar till" och dör direkt (efter halv, till en sekund). Efter 5-25 startförsök så går den igång (hittills). Väl igång går den bra, jämnt och fint. Jag har haft den inne på verkstad tre gånger, första verkstaden var tvärsäkra på att det krävdes en rengöring av gasspjället, vilket utfördes - dock utan skillnad. Andra verkstaden gissade kamaxelgivare, men hittade inga fel. Ingen åtgärd. Tredje verkstaden hittade inte heller några fel, men gissade på bränslepump och bränslepumprelä. Eftersom dessa kostade 7 000 kr att byta så tackade ja nej eftersom det fortfarande bara var en "gissning" (även om det säkert var en kvalificerad bedömning). Att läsa ut felkoder ger inget, det har alla tre verkstäder provat. Det känns inte som att jag vill lägga 7 000 kr på något som sen visar sig vara bortkastat.
Så, vad säger expertisen - finns det något relativt enkelt och billigt jag kan rekommendera att verkstäderna kikar på/byter? Så att vi inte tar till storsläggan och byter alla inblandade komponenter från början. Någon som har en idé om vad detta mystiska, intermittenta startproblem kan bero på?
Mvh
Anders