Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1325246
Hej Volvo-vänner!

Den här frågan har varit uppe tidigare, men nu när tre verkstäder har gått bet på problemet så tänker jag att det är dags att fråga experter :-) Vår trogna V70 -98 års modell har alltid gått som en klocka, men sedan några år så är den svårstartad i vissa lägen. I början inträffade det alltid tidigt på hösten då motorn var halv-varm, men nu är det alltid efter varmkörning. Symptomen är att den "startar till" och dör direkt (efter halv, till en sekund). Efter 5-25 startförsök så går den igång (hittills). Väl igång går den bra, jämnt och fint. Jag har haft den inne på verkstad tre gånger, första verkstaden var tvärsäkra på att det krävdes en rengöring av gasspjället, vilket utfördes - dock utan skillnad. Andra verkstaden gissade kamaxelgivare, men hittade inga fel. Ingen åtgärd. Tredje verkstaden hittade inte heller några fel, men gissade på bränslepump och bränslepumprelä. Eftersom dessa kostade 7 000 kr att byta så tackade ja nej eftersom det fortfarande bara var en "gissning" (även om det säkert var en kvalificerad bedömning). Att läsa ut felkoder ger inget, det har alla tre verkstäder provat. Det känns inte som att jag vill lägga 7 000 kr på något som sen visar sig vara bortkastat.

Så, vad säger expertisen - finns det något relativt enkelt och billigt jag kan rekommendera att verkstäderna kikar på/byter? Så att vi inte tar till storsläggan och byter alla inblandade komponenter från början. Någon som har en idé om vad detta mystiska, intermittenta startproblem kan bero på?

Mvh
Anders
#1325256
Eeehh... det där med att den startar snällt och stannar efter en halv sekund låter väldigt typiskt för immobilizer-fel. Klart att det kan vara nåt helt annat också
Immobilizer: Antingen defekt chip inne i nyckeln (prova en annan) eller så är det klassiska "glapp i antennringen"-felet. Det senare händer mig 1-2 gånger om året, får ta ur nyckeln distinkt och trycka i den igen, ev bråka lite med tändningslåset så brukar det fungera igen. Har inte orkat plocka ur antennringen runt tändningslåset och fixa anslutningarna som tydligen glappar. Har fått felkod för immobilizer någon enstaka gång men oftast inte.

Hur man kopplar förbi bränslepump-reläet i nödlägen visar Volvo-gurun Robert här (som du ser så klarar du lätt att byta relä själv, värt att testa om det inte är immobilizern) Bränslepump är betydligt jobbigare att byta :-D
#1325268
Jo det sitter ett mikrochip ingjutet i gummimassan i själva nyckeln. Om bilens elektronik inte får kontakt med nyckeln så antar den att det är en biltjuv som försöker tjuvkoppla och stänger av motorn efter en halv sekund. Det har ingenting med fjärrstyrningsdosan till larm/c-låset att göra, det är ett helt separat system. Exakt vilket år immobilizer infördes har jag iofs inte koll på men jag skulle gissa att det var då första V70 började tillverkas. Min -00 har definitivt immobilizer ;-)
Immobilizern kan tydligen bara stänga ner motorn just sekunden efter start och har jag förstått det rätt så har du aldrig råkat ut för motorstopp vid något annat tillfälle som dåligt bränslepumprelä eller bränslepump rimligen borde kunna orsaka..
Om du råkar ut för startvägran igen, prova att banka lite på kåpan vid tändningslåset och gör ett nytt försök. Och testa gärna reservnyckeln om du har kvar den

Edit: Undrar om det skulle kunna vara så att om bränslepump eller -relä inte går igång vid start så kanske motorn ändå kan gå en halvsekund på bränsletrycket som finns kvar sen förra gången man körde bilen.. ? Det skulle ju också stämma med symptombilden :-) Ibland kan man faktiskt höra bränslepumpen surra (den sitter i tanken) men jag tror att den startar först då man kör startmotorn och misslyckas startförsöket så stängs pumpen av vilket gör det svårt att lyssna sig fram till om den fungerar eller inte.. Om man stoppar in en medhjälpare i bagaget så kanske den personen kan höra om pumpen går igång?
#1325281
Ok, intressant - och tack för ett engagerat svar! Jag har en reservnyckel kvar (slarvat bort en, tyvärr) - ska testa den. Jag skulle kunna tänka mig att det är något glapp runt tändningslåset, ibland (sällan) lyser ringen runt låset upp med LED-ljus. Att problemen varit som värst när bilen varit varm kanske bara varit en slump. Hittills har bilen aldrig stannat under körning, jag har också tänkt som du att defekt bränslepump och/eller relä borde ha orsakat mer problem. Så i morgon ska jag testa både reservnyckel och att lyssna efter bränslepumpen :-)
#1325301
Erik Å skrev:Jo det sitter ett mikrochip ingjutet i gummimassan i själva nyckeln. Om bilens elektronik inte får kontakt med nyckeln så antar den att det är en biltjuv som försöker tjuvkoppla och stänger av motorn efter en halv sekund. Det har ingenting med fjärrstyrningsdosan till larm/c-låset att göra, det är ett helt separat system. Exakt vilket år immobilizer infördes har jag iofs inte koll på men jag skulle gissa att det var då första V70 började tillverkas. Min -00 har definitivt immobilizer ;-)
Immobilizern kan tydligen bara stänga ner motorn just sekunden efter start och har jag förstått det rätt så har du aldrig råkat ut för motorstopp vid något annat tillfälle som dåligt bränslepumprelä eller bränslepump rimligen borde kunna orsaka..
Om du råkar ut för startvägran igen, prova att banka lite på kåpan vid tändningslåset och gör ett nytt försök. Och testa gärna reservnyckeln om du har kvar den
Mjae... Riktigt så fungerar det inte... Immon stänger av soppapumpen(eller mer exakt: startar inte pumpen.). Att bilen hoppar igång någon sekund är enbart pga. det föruppbyggda trycket i fuelrailen(som alltid byggs när man vrider på tändningen, oavsett om du använder nyckel eller en skruvmejsel).

När den soppan är slut så dör motorn(dvs, efter några sekunder).

Immon kollar bara nyckeln vid start, vad som händer efter det skiter den fullständigt i :p, så plötsligt motorstopp kan man aldrig få pga. immon. Antingen startar och går bilen, eller så startar den inte/dör efter någon sekund.

Chip i nyckeln kom -96 redan på 850(och jag tror även 960 fick det), och då fick även styrdonet startspärr i sig av en lite enklare variant(enkelt förklarat så väntar styrboxen på en "ok" signal från immon, som i sin tur är den som avgör om nyckeln är rätt eller ej). Innan dess fanns varianten med en sepparat svart pinne, det var dock ett helt fristående system och går således koppla bort/förbi rätt enkelt. 99- flyttades allt som har med startspärren att göra in i styrboxen, och förbikoppling utan mjukvaruändringar blev snudd på omöjlig.
#1325318
Lucif3r skrev: sön 07 jul 2019, 02:29 Immon stänger av soppapumpen(eller mer exakt: startar inte pumpen.). Att bilen hoppar igång någon sekund är enbart pga. det föruppbyggda trycket i fuelrailen
Precis, detta gör att immobilizer-fel och defekt bränslepumprelä ger exakt samma symptom; bränslepumpen går inte igång!
Jag är rätt säker på att "immo" dessutom stänger ner fler delar av motorstyrningen, det skulle vara alldeles för enkelt att tjuvkoppla reläet annars. Men motorstopp ute på motorväg är Volvo livrädda för (kan leda till dödsfall och rättsprocesser) så därför tillåts inte immo att stänga ner när man väl börjat åka (det finns ju inget rimligt skäl heller, skulle nyckeln försvinna under färd..?)
#1325449
Ikväll så startade bilen perfekt (jag hade med mig reservnyckeln ifall den inte startade, för att testa antennring-hypotesen...). Men nu uppstod något annat som aldrig hänt tidigare under de 13 år vi haft bilen, tomgången var förhöjd och varierade kraftigt mellan 1 200 och 1 600 rpm. Motorn väsnades klart mer än vanligt och "bluddrade" en hel del. Jag stängde av och startade igen - samma sak. Efter att ha varvat motorn hårt ett par gånger så lugnade den dock ner sig och tomgången stabiliserades. Har nu kört några timmar, både stadskörning och på motorväg och allt verkar normalt. Spelade in en kort filmsnutt på motorljudet vid start. http://platskartan.se/Bil.mp4 . Ska provköra mer i morgon.
#1325462
Erik Å skrev:Jag är rätt säker på att "immo" dessutom stänger ner fler delar av motorstyrningen, det skulle vara alldeles för enkelt att tjuvkoppla reläet annars.
Näe, inte på dessa. Det går alldeles utmärkt att brygga reläet och köra iväg. Det har jag faktiskt själv provat för jag var nyfiken :)
På senare modeller, kanske t om redan på x70 99+(lite dålig koll på ME7/Denso-systemen), så blev immon mer avancerad(bl.a. genom att även klippa tändningen, något som tidigare var "exklusivt" för larmen, som var tillval och inte standard).
Antagligen för att dom insåg att ett helt separat system(tidigare externa pinnen, stänger bara av pumpen) och det lite nyare(halv-inbyggt, chip i nyckeln, stänger bara av pumpen) inte var direkt effektivt i praktiken :p

Med facit i hand så är startspärrssystemen på dessa modeller rätt skrattretande, med tanke på hur jäkla enkelt man kan komma förbi dom :D
Men visst, alltid stoppar det väl någon impulsiv nöjesåkare, det kräver ju ändock lite mer jobb, tid och kunskap om systemet i fråga att köra iväg i en 85x70 med startspärr än t ex en gammal 240 utan varken startspärr eller larm.
#1325482
a_elias skrev: sön 07 jul 2019, 23:08 Men nu uppstod något annat som aldrig hänt tidigare under de 13 år vi haft bilen, tomgången var förhöjd och varierade kraftigt mellan 1 200 och 1 600 rpm.
Oj! Det kanske inte var någon bra ide att tanka nitrobränsle! :-D
Allvarligt, kolla om du inte har någon större vaccumläcka, typ slangen till bromsservot har gått av... Eller om trottelspjället av någon anledning inte går tillbaka till tomgångsläget
Udda specade bilar

Skinnklädd panel saknas på väldig[…]

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]