Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1326028
Ok, nu har bilen uppträtt felfritt ett par dagar - men idag så uppstod startproblemen igen. Och som vanligt när den var varm, den kunde inte startas igen förrän efter ca 3 timmar. Jag tolkar det som att "startar-dör-omedelbart" på något sätt har med motorns temperatur att göra. Testade förresten att starta med med reservnyckeln, men det blev ingen skillnad.

Den här gången blev bilen stående vid en verkstad som dock inte ville kolla antennringen/tändningslåset eftersom de tydligen inte får göra det (endast Volvo).

Väldigt irriterande med ett fel som uppstår då och då och som inte "syns" vid felsökning på verkstad. Törs ju knappt stanna för att tanka :-(
#1326438
Vore jag i dina kläder skulle jag ha bytt bränslepumpreläet på chansning, tror det kostar ett par hundralappar. Motsvarar väl typ 15 minuters felsökning på verkstad? Reläet sitter ju i motorrummet så där finns en logisk koppling till motortemperaturen. Eller testat att förbikoppla reläet med en kabelstump
Här visar Robert hur man byter antennringen, den borde väl gå att köpa billigt på skroten? Hmm tror jag ska göra det själv :-)
https://www.youtube.com/watch?v=xQ8Gl1NmjX4
Hjälper inte nåt av detta så bör man nog koppla in en voltmeter vid bränslepumpen och se om den får spänning och ändå vägrar att gå..

Edit: det verkar som om glappkontakten vid antennringen är i den gröna JAE-kontakten och inte inne i själva antennmodulen, det påstås att det räcker med att plugga ur och i kontakten.. Egentligen är JAE skräpkontakter, ytbehandlingen är tenn (billigt), därmed får de inte användas till lågnivåsignaler men det är precis vad biltillverkarna gör! Lite vaselin på stiften för att förhindra framtida oxidation plus motionering borde alltså lösa problemet
https://www.volvoforums.org.uk/archive/ ... -7642.html
Kanske ska nämna att om airbagen skulle avfyra när man meckar med låset så finns stor sannolikhet att man bryter nacken, akta allt orange kablage och överväg att koppla ur batteriet först (man bör vänta någon minut så energireserv-kondensatorerna i airbag-ecu:n hinner ladda ur sig)
#1326722
Stort tack för bra svar! Jag ska ta med mig det som skrivits till nästa verkstad (letar fortfarande efter någon som kan åta sig byte av antennring - inte det lättaste att hitta en verkstad som gör det). Jag har fått en offert på byte av bränslepumpsrelä + bränslepump - 7 100 kr (!), på ren chansning. Kändes dock inte så lockande givet att felet kanske kvarstår. Så - sommarprojekt just nu: leta antennring + verkstad.
#1328537
Nu är antennringen till immobilizern bytt - bilen har startat fint och gått som en klocka sedan bytet (ett par veckor sedan). För "säkerhets skull" byttes även bränslepumprelät några dagar efter antennringen. Ingen omkodning behövdes för antennringen på den här årsmodellen (-98). Så nu håller jag verkligen tummarna för att problemet är löst :-)

Jag är imponerad över engagemanget och kunskapen som finns i det här forumet, utan hjälp härifrån skulle jag inte haft en chans att kunna resonera med verkstaden om möjliga orsaker till startproblemen.

Stort tack till alla som kommit med kloka inlägg!

Från Windows 10/11 till Windows 7 (eller ren[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?

Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]