Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1325073
Har nyss köpt en v70 1999 som saknade stereo. När jag skulle montera ny stereo upptäckte jag till min stora förvåning att det inte satt högtalare i dörrarna. Bilen har haft en ägare, gubbe på 94år sen ny. Gick det att köpa denna bil utan stereo och högtalare? Är det fördraget kablage till framdörrarna? Tänkte sätta in ett par koaxialer i framdörrarna, 6,5or med adapter. Är det bara att koppla in de eller sitter det något delningsfilter som måste kopplas förbi för att få rätt ljudbild då det orginal ska sitta diskanter vid framrutan och mellanregister endast i dörr.
Hoppas någon kunnig här på forumet kan hjälpa mig
#1325110
Det skulle vara väldigt märkligt om det inte är kablar framdragna, de ingår ju i kabelstammen som går från dörren. Tvivlar på att volvo skulle haft en kablagevariant för de få bilar som uppenbarligen såldes utan ljudanläggning plus att det skulle bli ett elände för verkstaden om kunden sen vill ha högtalare installerade.. Knappast något delningsfilter heller, gissar att det går två sladdar rakt till kontakten bakom radiofacket. När jag köpte min V70 -00 ny så saknade den faktiskt högtalare trots att det skulle ingå enligt specifikationerna jag fått, det fixad Volvo-verkstaden snabbt..
#1325261
Tack! Märker en ovan direkt om det ev ändå skulle sitta ett delningsfilter innan högtalare när jag spelar med koaxialer? Det blir väl nerbrytet till fel frekvens på koaxialens diskant?

Vet någon hur delningsfilter sitter orginal med fördelning till diskant i instrumentbräda och bas i dörrar? Är det inbyggt i orginal stereo med separata matning el siiter det löst i bilen?
#1325283
Jag borde ju veta, jobbade ju i samma byggnad som Luxor / Harman som tillverkade högtalarna :-D Nåja, nu var det kollegorna som höll på med högtalare.. Jag tror i alla fall att det var "fullregister" i framdörrarna (sitter det inte en liten diskant i centrum? Isåfall har nog diskantelementet en liten kondensator kopplad i serie) Samma sak med högtalarna på brädan, möjligen sitter det en kondensator i serie med dem. Högtalarna i bakdörrarna drivs nog också med "fullregister" även om de sitter nere vid fötterna. Kablaget i bilen är med all säkerhet "rakt" från radiofacket till respektive högtalarplats. Oroa dig inte, delningsfilter kostar pengar och sånt vill biltillverkare inte slösa bort i onödan! Eventuellt kan högtalartillverkarna ha satt någon filterkomponent på respektive högtalare. Och så kan förstås stereon ha haft aktiva filter internt för respektive utgång..

Edit: jag sträcker mig efter Haynes-manualen som ligger bredvid mig, slår upp sidan 12-42, kopplingsschema 16 Ljudanläggning och uppvärmda säten. Yup det är "raka rör" från kontakten till stereon ut till respektive högtalare. I schemat ser du också vilken pinne i kontakten respektive högtalare är kopplad till. Håll rätt på plus och minus också, basen släcks ut om högtalarna går i motfas
https://flic.kr/p/2gsDr6K
#1325631
Om det inte sitter högtalare i dörrar eller instrumentbrädan och du inte sätter original, så kommer du behöva adaptrar, både fram och bak, kommer inte ihåg om de i brädan funkade ändå. Sitter, som skrevs innan, bara en diskant med kondensator parallellt med 6,5:an i dörren fram. Bakdörren sitter det normalt 2-vägs i.

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]