Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Veiron
#1324657
Måste byta bromsslangar fram, och volvo vill ha 480kr styck (!?). Inte för att jag är snål eller så, men det blir 10% av bilens värde :)

Verkar gå att köpa kvalitetsvarianter på annat ställe för 150 vilket känns klart rimligare. vill ha så bra det bara går naturligtvis! inget skräp går in i min Volvo :).

Nåväl - det verkar vara en härva att få reda på längden, Volvo vill inte berätta. Serienummer på OEM är 9191400 enligt Volvo (16" fälgar original). Vilket antyder 355mm enligt vissa sidor, men 363mm enligt andra.

Hur får jag reda på vad som är rätt?
av SubMarine
#1324716
Vad har du för bil? Stora eller små bromsarna? Söker jag på min V70 så säger Biltema 335 mm för de små bromsarna och 355mm för de stora bromsarna (302 mm skiva).
av Veiron
#1324839
V70 XC -98, jag tror det är stora bromsarna men hur vet man egentligen?

Men det är 16 tumsfälgar orginal och största motorn etc så gissar på . den större varianten om det finns två.
av Erik Å
#1324916
Fram är det enkelt att mäta, lägg på fullt rattutslag så kommer du åt att mäta längs slangen med måttband eller ett snöre. Tror att det är total längd inklusive anslutningsnipplarna man oftast pratar om så du får lägga på de ca 10 millimetrarna som går in i bromsoket.. Köpte själv TRW slangar hos bildelaronline24 för en rimlig peng men där fanns en uppsjö av aningen olika längder som alla påstods passa till min bil, flertalet var faktiskt för korta! Finns inget skäl att snåla in några tior för "noname" från skruvat eller andra ställen, bromsslangar är säkerhetskritiska.
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
av Erik Å
#1324924
Skillnaden på 355 och 363mm låter ju som om man ignorerar respektive tar med längden på nippeln som man skruvar in i oket.. sån liten skillnad har knappast någon praktiskt betydelse i alla fall. Har du kollat på vparts förresten, de brukar ha bra koll på vilka delar som passar eller inte. Och spraya rostlösande olja på nipplarna i båda ändar några dagar innan du ska byta

finns det någon säkring till elbackspeg[…]

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]

Mellanöl. (det var vår en[…]

Den är väl kass? Dags att byta..