Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1323825
Hej!

Besiktade bilen häromdagen och fick underkänt pga för högt lambdavärde - 1,07 vilket är tre decimaler över det tillåtna.
Har kollat av felkoder via OBD2 men inga felkoder finns registrerade.
Var hos meken idag och han letade efter läckage i avgassystemet men han hittade dessvärre inget.

De andra värdena som mättes fram på besiktningen var:
CO: 0,0 (0,5)
HC: 1 (200)
CO2500: 0,0 (0,3)

Nån som har nån idé?
#1324034
Har man inte felkoder så är det nästintill 100% säkert att man har luftläcka efter katalysatorn. Kan dom inte mäta utan utsug så kommer säkert värdet att sjunka. Jag hade en bil med höga värden och dom gjorde en till mätning utomhus utan sug med godkända värden.
#1324881
Intressant tråd även om jag själv klarade av besiktningen på håret denna gång:
CO: 0,0 (0,5)
HC: 5 (200)
CO2500: 0,0 (0,3)
LAMBDA: 1,04 (0,96 - 1,04)

Inget avgasläckage hittat på min heller, och mätningen gjordes utomhus utan sug.
Om jag tolkat saken rätt så kan problemet även ligga på insugssidan (luftläckage), men jag har egentligen ingen koll.

Du har ju åtminstone hittat ett fel, och det kanske räcker med lite silvertejp för att laga hålet :).
#1324904
Det fungerar säkert på samma sätt som på min 740 (LH-systemet), fast dessa bilar ni har är det nog Fenix eller Motronic. Det blir det blir i allafall inte så fina värden i ovrigt om det är läck före katalysatorn. Då "lurar" det lambdasonden att skicka signal till bränsleboxen att motorn "går snålt" och den ökar på bränslemängden och då syns det på värdena. Slangen på bilden har inget med Lambdavärdet att göra, den går till luftfiltret. Det är mellan LMM/temp.mätaren/MAP-sensorn (efter luftfiltret) och Lambdasonden man ska leta läckor om det är CO och/eller HC värdena som är för höga. Är det "bara" Lambdavärdet så är det som skrivits innan, läck efter katen/Lambdasonden. Och det behöver inte vara stort hål. Leta efter sotstreck efter kallstart, då ser man det lättast. Jag upptäckte en gång en minimal läcka genom att lägga mig under bilen efter en kallstart och känna med handen runt kopplingen mot katen och frammåt. Plötsligt när det började bli varmt så kunde man se lite rök, det var vattenånga i röret som börjat koka och som under en kort stund trycktes ut vid läckan. Den var så liten att jag kunde inte känna den, inte se den men när jag plockat bort stålringen kunde man se var det läckt. Är det ett äldre avgassystem kan det vara var som helst, oftast börjar det i kröken över bakaxeln eller ovanpå eller i gaveln på bakre ljuddämparen. Är det ett bytt system, kolla i skarvarna vid klamrarna
#1324959
Jag tycker det är konstigt att alla andra värden är oförskämt bra. Jag hade ju oventandes jordens avgasläckage efter lambdan i år, och då hamnade minsan alla värden på fisens måsse - utom just lambdan, som låg förhållandevis hyffsat rätt(1.02-1.03). Generellt så brukar HC'n sticka iväg som ett spjut om bilen gick magert, medans även CO'n skulle vara grinig om det vore ett avgasläckage efter sonden.
Därför ställer jag mig lite skeptisk till just avgasläckage i det här fallet, men samtidigt borde miljölampan lysa som om det vore nyår om felet ligger före sonden med det värdet.
av Peter799
#1326198
Idag körde jag till "riktiga" Bilprovningen för efterkontroll.

Innan detta hade jag bytt tändstift, sett över luftfiltret, kollat avgassystemet ytterligare en gång, tankat 98-oktanigt och varmkört bilen rejält. Även olja + filter byttes i våras.

Resultatet? 1,16 i lambdavärde!

Men den blev godkänd ändå; snubben sa att man inte underkänner om det inte går att konstatera ett avgasläckage, vilket inte han kunde (han hissade upp och kollade en del). Det var då nytt för mig... Han gav även en känga till "gröngölingen" på Opus, som han sa :-)

Han var inne på att det höga värdet kunde bero på pulsair(?) eller luftpumpen. Det säger mig dock ingenting... :-D

För det mesta så hoppar den igång[…]

Fått hem en momentnyckel som mäter 5-70[…]

ljud vid generering

2021 utanför garantin förstås. L&a[…]

Jag svarade i din tidigare tråd också […]