Sida 1 av 2
AWD problem!
Postat: tor 22 feb 2007, 11:23
av ketto
Jaha, då va de dax för mig som för alla andra AWD ägare, dom flesta iaf!
Nu har ja en väldans konstigt klonkljud som låter från kardan, bilen spinner på framhjulen och ibland låser sig kardan, man hör de på ljudet, blir nästan som ett rassel, och ibland kopplas bakhjulen in!
När man backar me spinn låter de ingenting, endast framåt...
Nu till den stora frågan:
Va är de som har gett upp eller är på väg?
Vinkelväxeln, bakaxeln eller viscon?
Vanligast är nog vinkelväxeln och dess hylsa som gett upp!
Bilen går jättebra förutom detta "lilla" problem!
Nån som vet en bra metod att ta reda på de?
Tacksam för snabba svar innan ja åker till Uppsala på söndag!
Postat: tor 22 feb 2007, 15:26
av jbl
Störst chans är det nog att hylsan har slitits ned.
Palla upp bilen eller åk till en fyrpunktslift tror jag blir bäst. Du ser ju om kardan snurrar fram till visko kopplingen då. Den kanske behöver belastas, är inte riktigt säker på hur man gör detta på bästa sätt.
Hur är det på visko bilar när man backar, frihjular den inte då?
Postat: tor 22 feb 2007, 17:32
av ketto
jbl skrev:Störst chans är det nog att hylsan har slitits ned.
Palla upp bilen eller åk till en fyrpunktslift tror jag blir bäst. Du ser ju om kardan snurrar fram till visko kopplingen då. Den kanske behöver belastas, är inte riktigt säker på hur man gör detta på bästa sätt.
Hur är det på visko bilar när man backar, frihjular den inte då?
va ja kunde se så verkar de som att viscon har gett upp! Ja plockade bort kardan och kunde konstatera att de blev ett jätteglapp emellanåt när man snurrade me handen! När man lixom ryckte till höger/vänster snabbt!
När man backar så kan fyrhjulsdriften hoppa i, beror ju på hur mycke framhjulen spinner! Helt normalt iaf!
Annars har ja denna infon om AWD viscon
http://850r.dk/tpc/awd%20volvo%20850.pdf
Ja pallade upp bilen, körde på 2:ans växel och lät rulla, kunde sätta handen mot bakdäcket så de tog stopp och sen högg de till så den började snurra! Men de är ju lite svårt att konstatera va de va för fel när de inte fanns nåt motstånd! Kan va så att de är vinkelväxeln och dess hylsa som e sliten och inte viscon! Vilket är billigast? :lol:
Postat: fre 23 feb 2007, 21:25
av jbl
Jadu jag tror viskon är dyrare. Du får nog ringa verkstan och fråga utifrån din felsökning om vad dom tror om glappet.
Tråkigt med fel på bilen

Postat: fre 23 feb 2007, 22:49
av ketto
jbl skrev:Jadu jag tror viskon är dyrare. Du får nog ringa verkstan och fråga utifrån din felsökning om vad dom tror om glappet.
Tråkigt med fel på bilen 
ja, ja vet inte va man ska börja me! Man vill ju ha rätt från början!
Viscon är ju trots allt lite mer avancerad jämfört me vinkelväxeln...
Tror bestämt ja ska kolla på en annan AWD innan ja börjar leta delar!
Känna hur viscon är på den bilen... Kan ju va en bra idè iaf!
Ja, de kunde ju ha varit ett annat fel istället för AWD systemet, de kostar ju flis!
AWD problem
Postat: tis 06 mar 2007, 22:41
av Mickeman
illa illa. Är ny på forumet och har nu äntligen registrerat mig.
Har haft ett kanske liknande bekymmer med ett klonkljud ifrån drivlinan på min V70AWD-00
Man börjar ju alltid tro det värsta men i mitt fall berodde det på bustningen som håller fast viskon. Tog man tag i viskon och tryckte så mycket man orkade så kunde man känna ett tydligt glapp.
Byte av bustning och vips så var det tyst i drivlinan igen :D
Du kanske redan har kollat denna banala lilla grej men varken mekar-nisse på hörnet eller Volvo hittade detta fel och snackade mycket om andra mer kostsamma saker.
Tack för pdf filen. nu kan man kanske förstå hur det fungerar.
Hoppas det inte blir kostsamt
Re: AWD problem!
Postat: ons 23 jul 2008, 17:41
av Stefan1
hmm hjälpte bussningsbyte er båda?!
är det så att man byter den "gummi bussningen" när man byter viskon så att det kan vara den enkla bussningen och inte vskon som är felet och man tror att det är viskon för att det blev tyst vid bytet?!!
Re: AWD problem!
Postat: ons 23 jul 2008, 18:39
av ketto
Stefan1 skrev:hmm hjälpte bussningsbyte er båda?!
är det så att man byter den "gummi bussningen" när man byter viskon så att det kan vara den enkla bussningen och inte vskon som är felet och man tror att det är viskon för att det blev tyst vid bytet?!!
ja tycker att du ska börja me att byta den bussningen som finns där! Dock har inte ja gjort de på min bil, men man ska nog inte behöva ta bort kardan för att byta den! Utan de räcker me att lossa bulten som sitter där genom bussningen!
Re: AWD problem!
Postat: ons 23 jul 2008, 19:04
av Stefan1
Nu är jag ju inne i två eller fler trådar med samma problem typ, skulle den bussningen verkligen kunna ge mig problem med vibrationer i ratten och klonkljud?!?!
Re: AWD problem!
Postat: ons 23 jul 2008, 19:15
av ketto
Stefan1 skrev:Nu är jag ju inne i två eller fler trådar med samma problem typ, skulle den bussningen verkligen kunna ge mig problem med vibrationer i ratten och klonkljud?!?!
vet att ja har gett dig lite svar ja me, men ja tror om bussningen är sliten kan de va så att den vrider sig lite eller snarare slår upp och ner när man åker iväg! Därav klonkljudet
Jättesvårt att veta va som är fel tycker ja!
Hade du bott i närheten av Västerås/Köping hade ja hjälpt dig!