Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Leon1
#1323227
v70 -97 10v 144hk automat 23k mil


P-läge/Neutral Misständer vid när man gasar/duttar pedalen snabbt vid låga varvtal. Ingen misständning när man sakta ökar varvtalet.
Misständer mer när Drive/R ligger på. Tycker också den drar mer soppa när detta fel kom.

Gjorde en service för 2 veckor sedan. Olja, oljefilter, luftfilter, tändstift. Testade en annan olja än vad jag tidigare använt.

Vad jag har gjort för felsökning.
- Har testat gå tillbaka till gamla stiften
- Kollat vakumslangar
- Lyssnat på spridarna och kopplat bort för å höra om motorljudet ändras, soppa verkar den ju få då man kan smyga upp i varv utan problem.
- Lyft tändkablarna för å höra om motorljudet ändras
- Bytt rotor och fördelare
- Har nollställt och låtit den stå på tomgång, hoppats på ECUn skulle lära om sig.

Nästa steg är byta tändkablar, men skulle det inte lösa sig efter det så är jag helt utan idéer.
av TobbeViktor
#1323233
Jag hade bytt tändkablarna också, eftersom du nu bytt allt annat.
Ett par nya kablar kan göra underverk.
av Leon1
#1323236
Ska fixa det under dagen. Något jag nojjar över är oljebytet. Tidigare ägare körde med Julas Multigrade 10W-40 olja och jag har fortsatt att köra på denna sedan jag köpte den för 6-7år sedan.

Men nu fick jag för mig att jag ville testa Biltemas Helsyntetisk motorolja 5W–40. Kan jag ha skadat packningar eller liknande med denna tunnare olja?
av Erik Å
#1323500
Har du kollat att du inte har någon luftläcka på insuget eller slangarna runtomkring eller defekt map-givare?
På en 97:a så är väl map-givaren det enda som informerar ECU:n om att man duttar på gasen och behöver extra bränsle?
av Leon1
#1323511
Har vart nere vid bilen nu å kollat en extra sväng, kan inte se något. Om man kopplar bort map-givaren å motorn går exakt likadant, betyder det att den är trasig då? Blåste lite försiktigt på sensorn och stoppa tillbaka å starta och nu när motorn är kall så funka bilen bättre, man kunde känna att något pyttelite misständing 1/3 ggr när man dutta till gasen, kunde åka runt utan problem. Lät den stå ett tag så den kom upp ordentligt i temp och då började den misstända och lägger man i Drive eller annat läge så blir det värre, misständer och bluddrar och blir helt orkeslös.
av Leon1
#1323512
Erik Å skrev:Har du kollat att du inte har någon luftläcka på insuget eller slangarna runtomkring eller defekt map-givare?
På en 97:a så är väl map-givaren det enda som informerar ECU:n om att man duttar på gasen och behöver extra bränsle?
av Erik Å
#1323530
Leon1 skrev: ons 26 jun 2019, 18:03 Om man kopplar bort map-givaren å motorn går exakt likadant, betyder det att den är trasig då?
Ingen aning men det låter ju minst sagt lite skumt :-) Du råkar inte känna nån som har likadan bil som du kan låna map-givaren av..?
av Erik Å
#1323531
Du skulle ju kunna värma map-givare med t.ex. en hårtork och provstarta med en i övrigt kall motor och se hur det går

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]