Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Leon1
#1324941
Någon som kan förklara vad ETC sensorn gör? Kan det va denna som spökar då det bara är när motorn är varm jag får dessa problem?
av Erik Å
#1325229
Engine Coolant Temperature sensor.. lär gå till temp-mätaren på brädan plus informera insprutningssystemet om motortemp så att bränsleblandningen blir rätt. :-)
Funkar mätaren på brädan någorlunda rätt så är det rimligtvis inte fel på givaren.
I elschemat för Fenix 5.2 så går signalen från ECT till insprutningens ECU som i sin tur skickar ut en signal till tempmätaren.
Det ska finnas en lufttemperaturgivare också.
Hur var det med MAP-givaren förresten, är den okej?
av Leon1
#1325304
@Erik Å, När vi pratar MAP-given är det denna då? https://www.autodoc.se/facet/2178197

Hittar inget på MAP/MAF-givare till 10v. Denna sitter efter luftburken. Har lagt en beställning på denna så får vi se. Har kopplat ur den när motorn är kall/varm utan att något förändras. Ström har jag mät mig fram till kontakten.
av Erik Å
#1325316
Det du skickade länk till är uppenbarligen lufttemperatursensorn.. MAF har du nog ingen, den kom först på senare årgångar (sitter då upptill på filterburken) . Lufttemperatursensorn verkar sitta på röret som går ut ur luftfilterburken på din. Om du nu har Fenix 5.2-insprutning så borde MAP sitta i plastkanten ovanför kylfläkten och ha en gummislang till insuget om man ska tro Haynes-handboken. På min tror jag MAP sitter på spjällhuset.. (MAP = Manifold Air Pressure, trycksensor. MAF = Manifold Air Flow, flödesmätare som bygger på uppvärmda termoelement som kyls av luftströmmen)
av TobbeViktor
#1325319
Förstår inte varför du envisas med att byta allt utom tändkablarna. Är väl inte så konstigt att de kan börja krångla mer när motorn blir varm, mig veterligen så finns det ingen elektronik som gillar värme, särskilt då om vi pratar tändkablar med lite sliten isolering.
av MickeM
#1325431
Man kan testa om det är kablarna med mitt tejptrick jag tipsat om många gånger.

Linda två varv eltejp med halv överlapp längs hela glasfiberröret på varje tändkabel. Blir det stor skillnad, så byt kablar. Ingen skillnad så får du felsöka vidare.

Typiska symptom på kassa kablar, är misständningar på låga varv vid belastning med VARM motor.
Överslag igenom mikroskopiska sprickor i glasfiberröret och över i toppen. Det är otroligt sällan själva kablarna, utan sista rörbiten ner till stiftet.
Dom kan se kanonfina ut, men....
av Leon1
#1325640
@Erik Å, Japp det stämmer som du säger. Hittade den. Hur vet jag om den är "ok" ?
@TobbeViktor, Vänter på att polaren återvänder från semester så jag kan låna hans kablar. Tänker inte lägga ut 600-700kr på kablar om det inte löser mina problem. Börjar med att låna hans.
@MickeM, Ska testa detta, tack!
av Leon1
#1325649
@MickeM, Det där tejptricket gjorde susen! Har kört runt i en timme nu utan strul. Tusen tack, å tack ni andra med.

Jag har svårt att hålla med om att en […]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]