Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1324356
Fortsatt felsöka och söka, luftpumpen lokaliserad och den är tvärdöd. Prova köra den dir från batteriet, men icke.
Så en beg. beställd för se vad det löser. Enligt andra trådar kan den även ge felaktiga lambda värden så hoppas man slipper byta även sonden.
Hittar dock inte var man kan köpa själva relät för en okej peng. Bildemon hade inget. Är det volvo som gäller?
#1324609
Ni skriver om läck på avgasröret, Lambdamätningem som görs vid Bilprovningen mäter ju just Lambdavärdet, och det ska vara 1 vid optimal förbränning. Bilprovningen godkänner 0,96 - 1,04 om jag minns rätt. Är det läck på avgasröret efter katen så är Lambdavärdet högre än 1. Visar det ett värde på över 1,07 - 1,10 så avbryts provet och du får ombesiktning för "kontrollen kunde inte utföras" . Så i ditt fall kan du koncentrera dig på avgasläck framför katen. Ett Lambdavärde på 0,68 tyder på kraftigt fet blandning. Har du kört så länge är förmodligen motoroljan utspädd med bensin och det kan ge väldigt höga välden på CO och HC. Så som en ren säkerhetsåtgärd, byt olja och oljefilter om det inte är nyligen gjort
Har du kollat/bytt lufttempgivaren (1-2-2) eller kollat relä/luft pump så det fungerar som det ska (4-4-2)
Har du testat "kontrollfunktion" 2 och 3?? Där kan du kolla funktionen på vissa delar, bl.a luftpumpen
#1324627
Olja o filter är nyligen bytt.
Ett läkage för katen har jag misstänkt, men ej kunnat lokalisera.
Börjar fundera om kanske grenrörs packen läcker, eller skarven vid katen. Men som sagt jag kan inte se ett läkage.
Luftpumpen konstaterades att den va död el iaf nära på så en ny begagnad är beställd.
Även en ny luftsensor. Så får se efter dom byterna.
Beställde även en lambda bara för att testa och se, men som du skriver är det läkage före katen måste jag först lokalisera det.

Kontrollfunktion 2 o 3 får du förklara närmare.

Edit: såg inget bensin skimmer i oljan när den böts, vilket gjordes för drygt en månad sedan.
#1324665
Det kan vara svårt att lokalisera läck före katen (även på insugssidan). Har själv "brottats" i flera år med felkod 2-3-2 (LH systemet) på min 740. Det visade sig att det var grenrörsflänsen mot främre avgasrör som inte var riktigt plan så det hjälpte inte med ny packning, det läckte (ytterst lite) ändå. Upptäckte det när jag tog bort grenrör, främre avgasrör och katalysator får att ordentligt koll alla delar minutiöst för att med 100 % säkerhet kunna utesluta just detta. Efter det har jag inte haft felkoden. Jag planade alla ytor med en fil med slipduk på (alla pinnskruvar bortplockade) för att vara säker på att det var 100 % plant, och sedan nya packningar och ny stålring vid katen så funkade det
Det finns t.o.m diagnosfunktion 4 på 850. Ladda hem och läs igenom detta
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... jU2gbqnAyl
#1324712
lennarte skrev: ons 03 jul 2019, 12:50 Det kan vara svårt att lokalisera läck före katen (även på insugssidan). Har själv "brottats" i flera år med felkod 2-3-2 (LH systemet) på min 740. Det visade sig att det var grenrörsflänsen mot främre avgasrör som inte var riktigt plan så det hjälpte inte med ny packning, det läckte (ytterst lite) ändå. Upptäckte det när jag tog bort grenrör, främre avgasrör och katalysator får att ordentligt koll alla delar minutiöst för att med 100 % säkerhet kunna utesluta just detta. Efter det har jag inte haft felkoden. Jag planade alla ytor med en fil med slipduk på (alla pinnskruvar bortplockade) för att vara säker på att det var 100 % plant, och sedan nya packningar och ny stålring vid katen så funkade det
Det finns t.o.m diagnosfunktion 4 på 850. Ladda hem och läs igenom detta
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... jU2gbqnAyl
Vet det är ett gissel med små läkage, men ska fortsätta sökningen.
Tack för PDF n ska kika på det igen. Ang luftpumpen så provade jag att köra den med plus dir från batteriet, men den susade inte igång utan kraxade till lite så den blir att byta.

Mvh Magnus
#1324996
Jag har alltid trott att luftpumpen har till uppgift att reducera HC emission på kall motor men jag kan ha fel. Bilprovningen testar ju bara på varm motor så rimligtvis borde inte luftpumpen påverka mätvärdena... ?
Små läckor på avgassystemet kan gå att hitta om man håller för avgasröret med handen när motorn går på tomgång och lyssnar om det börjar pysa någonstans när trycket byggs upp. Det är praktiskt att ha en medhjälpare som hjälper till med att springa (/krypa) runt och lyssna.. Är systemet riktigt tätt så stannar motorn till slut pga mottrycket

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]