Man kan med ganska enkla medel mäta om Lambdasonden fungerar, vilket den säkert gör annars blir det felkod och lampan lyser.
Koppla in en hyfsat bra voltmätare på signalkabeln (ofta svart) med kontaktstycket isär kopplat. Du ska koppla pluskabeln till signalkabeln och minuskabeln till jord
på motorn. Sedan startar du och kör och håller koll på mätaren. När du slår på tändningen ska mätaren visa c:a 0,5V (plus några fler decimaler) beroende på hur nogrant instrumentet är. När du sedan kör ska du "känna" om bilen går bättre eller sämre. Motorn går i ett nödprogram och ska fungera "hyfsat". Voltmätaren ska röra sig lite omkring 0,5V och stiga upp mot 0,7 - 0,9V vid fullgas acceleration (lägre växlar) om den är riktig. Du komer att få felkoder som måste raderas innan det fungerar riktigt. Du kan även kolla sonden kopplad, då ska den visa c:a 0,5V vid kallstart och pendla snabbt mellan c:a 0,1 till 0,9V när den (Lambdasonden) blir varm. Mätningen beror mycket på kvaliteten på mätinstrumentet, jag har ett billigt från Biltema som inte klarar detta utan det krävs mer avancerat. Det jag har som funkar är detta b hg bgg
https://www.conrad.se/p/beha-amprobe-pm ... E&vat=true
Nu är det jag skrivit som jag gjort på min 745 med LH2.4 så det kan skilja på andra system men i huvudsak ska det fungera på samma sätt. När jag kollade detta så gick bilen mycket bättre
utan lambdasonden kopplad, vilket tyder på att den inte fungerade fullt ut trots mätaren visade ungefär rätt. Efter bytet går bilen bättre än innan
med Lambdasonden kopplad och går sämre om jag kopplar bort den