Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1322934
Japp vevhusventilationen kan ställa till med knasiga avgasvärden. sen är det inget bra för packboxarna att köra med täppt vevhusventilation, har du otur så skjuter du packboxen mellan motorn/växellåda å då måste du ner med lådan och svänghjul.
#1322948
DayDreamer skrev: sön 23 jun 2019, 12:15 Japp vevhusventilationen kan ställa till med knasiga avgasvärden. sen är det inget bra för packboxarna att köra med täppt vevhusventilation, har du otur så skjuter du packboxen mellan motorn/växellåda å då måste du ner med lådan och svänghjul.
Tack för svar, är den knepig att rengöra, måste allt rivas och bytas dvs nya delar beställas eller går det att plocka isär och bara göra rent. Några trix?
#1322963


Kolla först om den funkar enl denna metod. Medhjälpare är bra så du kan hålla i handsken. Jag har testat med en rätt stor fyrkantig bit jag klippt ur en ICA kasse. Då är det rätt bra om du kan hålla biten o någon gasar ganska sakta upp till 2500-3000 rpm. Kall o varm motor. Testa först o dra upp oljestickan o se om det ryker varm motor på tomgång. Det ska det inte göra. Det ska vara ett vaccum i motorn. Troligen går det väl bäst o testa med en handske lättare o få tätt. Martialet i både handske o kasse får inte va för tunt så det far in i maskin.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
#1323056
Mazen skrev:Hm. Jag pratade med killen på Debra om det och han "såg" inget läkage.
Gjorde inte min bes. man heller, när jag kom hem släpade ändröret nästan i backen och jag behövde byta nästan 50cm rör ;-) Det rasade isär när man petade på det :P
Så vad bes. männen ser eller inte ser är inte mycket att gå efter.

Fast om motorlampan lyser så har du ju något fel före lambdan iaf, annars skulle inte bilen snappa upp att något är fel(som t ex läckage på avgasröret efter lambdan).
Så börja med att öppna huven och läs ut felkoder såblir det nog lite lättre att lokalisera felet(eller felen, kan ju vara flera småfel).
#1323225
Gjort PCV testet som länkades till och bra vacum vid locket (påsen sögs in vid gaspådrag) , men dåligt/inget vacum vid stickan !? Kan det ändå vara tecken på att vevhusvent är igensatt?

Skulle sedan läsa av felkoderna, men det finns inget stift att stoppa i resp anslutning.
Kan man tex ta en mejsel? Eller annat förslag.

Mvh Magnus
#1323231
I oljestickans rör har jag personligen tyckt att det varigt dåligt vaccum på mina bilar. Man får vara noga med o få det tätt endast tomgång testa där igen. Oljelocket på.
Om det är igensatt törs jag inte svara på. Men påsen sögs ju in vid gaspådrag så då funkar det troligen hyffsat inte som nytt men det är det troligen inte.
Påsen sögs även in i oljepåfyllningen vid tomgång ?.
På oljestickans rör har du ju inte så stor tätningsyta o påsen kan ju även vara lite stel till det lilla vaccum som är där.
Kan kanske vara nått sånt det har det varigt för mig jag tog då tunnare plast när jag testa vid stickan (på egen risk)
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.

Fjållträsk

Montering av hardwire-kittet till nya dashcamen, t[…]

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]