Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1326490
Man kan med ganska enkla medel mäta om Lambdasonden fungerar, vilket den säkert gör annars blir det felkod och lampan lyser.
Koppla in en hyfsat bra voltmätare på signalkabeln (ofta svart) med kontaktstycket isär kopplat. Du ska koppla pluskabeln till signalkabeln och minuskabeln till jord på motorn. Sedan startar du och kör och håller koll på mätaren. När du slår på tändningen ska mätaren visa c:a 0,5V (plus några fler decimaler) beroende på hur nogrant instrumentet är. När du sedan kör ska du "känna" om bilen går bättre eller sämre. Motorn går i ett nödprogram och ska fungera "hyfsat". Voltmätaren ska röra sig lite omkring 0,5V och stiga upp mot 0,7 - 0,9V vid fullgas acceleration (lägre växlar) om den är riktig. Du komer att få felkoder som måste raderas innan det fungerar riktigt. Du kan även kolla sonden kopplad, då ska den visa c:a 0,5V vid kallstart och pendla snabbt mellan c:a 0,1 till 0,9V när den (Lambdasonden) blir varm. Mätningen beror mycket på kvaliteten på mätinstrumentet, jag har ett billigt från Biltema som inte klarar detta utan det krävs mer avancerat. Det jag har som funkar är detta b hg bgg
https://www.conrad.se/p/beha-amprobe-pm ... E&vat=true
Nu är det jag skrivit som jag gjort på min 745 med LH2.4 så det kan skilja på andra system men i huvudsak ska det fungera på samma sätt. När jag kollade detta så gick bilen mycket bättre utan lambdasonden kopplad, vilket tyder på att den inte fungerade fullt ut trots mätaren visade ungefär rätt. Efter bytet går bilen bättre än innan med Lambdasonden kopplad och går sämre om jag kopplar bort den
#1326522
Njaee, dom ska mäta olika om det är 2 sonder. Annars fungerar ju inte katalysatorn. Är det samma värde före och efter så är det bevis på att den inte funkar. Vet inte om det ens är samma sond före som efter.
#1326529
Bilen går inte sämre med lambdan urkopplad så den är nog inte helt okej.
Men bilen går mkt sämre med den nya monterat så det blev nog i helvete fel lambda iaf trots att den är beställd enl "rätt" orginal nr. Tomgången är dock bättre, men nu är bilen slö och hackar på lägre varv.. får byta tillbaka så bilen iaf är körbar och försöka hitta en orginal på skroten..
Attans att det ska va så svårt att få rätt från början.. Men avgasvärderna kanske är bättre :-)
#1326537
Erik Å skrev:Det var ett listigt sätt att felsöka lambdasonden, gillas :-)
Senare årgångar (t.ex. -00 med B5244S2) har dubbla lambdasonder så jag antar att de övervakar varandra och sätter felkod om de skulle mäta olika..?
Den första sonden styr bränsleblandningen så att förbränningen blir optimal. Den andra kontrollerar att reningen fungerar.
Bilar som har detta system behöver inte avgasmätas på Bilprovningen, det räcker att man kontrollerar att det inte finns några felkoder.
#1326540
lennarte skrev:Vet inte om det ens är samma sond före som efter.
Dom 2 sonderna har olika funktioner, och är av helt olika typer. Den ena är en regelsond(placerad framför katten), det är den som styr bränsleblandningen och är den som brukar bråka. Den andra, som sitter på katten(rätt långt bak), är en diagnossond, vars uppgift är att dubbelkolla att avgasreningen fungerar som den ska.
Diagnossonden har mig veterligen ingen inverkan på driften eller avgasvärdena, den spottar "typ bara" ut en felkod på katalysatoreffekten(eller sig själv, om det är fel på sonden) om den upptäcker något(tänder ingen varningslampa heller vad jag vet, utan är bara en av många möjliga felkoder bilen kan lagra).
mikebike skrev:Bilar som har detta system behöver inte avgasmätas på Bilprovningen, det räcker att man kontrollerar att det inte finns några felkoder.
Inte riktigt sant. Felkoder läses bara ut på bilar nyare än uh.. 02? 03? nått sånt... Inte på gamla 850is eller tidiga x70, trots att dom har detta 2-sonds system. Troligen för att dom inte går att läsa med universalsläsare till skillnad mot CAN-BUS systemen som blev standard senare.
#1326622
Lucif3r skrev:mikebike skrev:
Bilar som har detta system behöver inte avgasmätas på Bilprovningen, det räcker att man kontrollerar att det inte finns några felkoder.

Inte riktigt sant. Felkoder läses bara ut på bilar nyare än uh.. 02? 03? nått sånt... Inte på gamla 850is eller tidiga x70, trots att dom har detta 2-sonds system. Troligen för att dom inte går att läsa med universalsläsare till skillnad mot CAN-BUS systemen som blev standard senare.
Har för mig att alla från 2004 års modeller i Europa har samma OBDll system som bilarna som exporterades till USA haft några år. Men avgasmätningen via uttaget är från 2008, även om dom kollar felkoder ibland på frugans Passat 1,8T - 04. Sist jag var där med den kollade dom inte så jag frågade...
#1326633
Har iaf fått ok att returnera den felaktiga lambdan, visade sig att den inte är till 10v fast den dök upp i sökflödet ..
Någon som har tips på en lambda som inte kostar 1000 lapp och som faktiskt funkar?!?!
Har nu blivit osäker p0 att beställa igen och behöver få bilen genom bes.. Ska kolla med Ansta imorgon om dom har en jag kan köpa över disk.
#1327507
Då va saken löst och bilen gick igenom :-)
Böt till en beg. orginal lambda från en S70 -97:a och alla värden va bra..
Co 0% mot 9.2%
Co förhöjd tomgång 0,1% mot 9,9%
Hc 56 mot 713 ppm
Lambda 1,01 mot 0,68

:-D

Alla seriösa biltjuvar vet också att d[…]

Lös motorlampan och visade det nån felk[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Gick från V60 Black R till xc70 och nå[…]

Hej! Jag har en Volvo XC90 3,2 aut 2007 (facelift)[…]