Sida 1 av 2

Kontroll om luftmassemätaren är hel

Postat: ons 21 feb 2007, 19:24
av m.a.g
Har en 850 Turbo -94 som först vägrade starta och efter många startförsök går dåligt.

Gissar nu på luftmassemätaren. Har läst på annat ställe att man kan mäta motståndet och se om den är hel. Vad ska detta värde vara (mätte 7,8 kOhm mellan stift 2 och 3).

Har också läst att det inte är en luftmassemätare utan en lufttempgivare... Hur ligger det till egentligen?

Postat: tor 22 feb 2007, 09:17
av Sparkz
Signalen är på stift 4.
Mätt mot jord:
Tändning på: 2,8 V
Tomgång: 3,6 V
Ökar med varvtalet.

Du har massemätare. Det finns ett annat system, Fenix, som bara har tempgivare i stället. Då är det en 2-polig kontakt.

Re: Kontroll om luftmassemätaren är hel

Postat: tor 22 feb 2007, 22:40
av *pettson*
m.a.g skrev:Har en 850 Turbo -94 som först vägrade starta och efter många startförsök går dåligt.

Gissar nu på luftmassemätaren. Har läst på annat ställe att man kan mäta motståndet och se om den är hel. Vad ska detta värde vara (mätte 7,8 kOhm mellan stift 2 och 3).

Har också läst att det inte är en luftmassemätare utan en lufttempgivare... Hur ligger det till egentligen?
jätte enkelt att se om där är problem. Går den bättre om du kopplar ur den? Då är det fel. Du har ett reservsystem som brukar gå mycket bättre än en dålig massmätare. Som sagt koppla ur och se.
När du bytt. Glöm inte att radera felkoden innan du provkör.

Postat: sön 25 feb 2007, 17:34
av m.a.g
Jag kan inte se någon möjlighet till att mäta på stift 4 medan bilen är igång. Även om man drar tillbaka gummiskyddet så är sladdarna väl isolerade ända in i kontakten.

Bilen går lika dåligt oavsett om kontakten är på eller inte...

Diagnosenheten ger felkod 1-2-1 på A2 (Luftmassemätaren) varje gång jag startar. Har nollställt och provat flera ggr.
Så det lutar nog åt att det är den...

Postat: mån 26 feb 2007, 12:13
av Sparkz
Stick en nål genom gummit. Säkerhetsnål är bra.

Postat: ons 28 feb 2007, 16:53
av m.a.g
När jag mäter på stift 4 får jag:
Tändning på: 7,6 V
Motor igång max: 9,2 V

Eftersom bilen knappt går på tomgång kan jag inte mäta det. Men håller jag upp varvet så blir det nästan på en gång 9,2 V och stannar där även om jag varvar mer.
Är det fel på lmm då eller är det riktiga värden?

Postat: ons 28 feb 2007, 21:17
av Sparkz
Nu minns jag inte vilken bok jag kollade i, men jag ska försöka komma ihåg att mäta på min i morgon, jag har också en turbo -94.

Postat: tor 01 mar 2007, 11:34
av Sparkz
jag har ett fyrpoligt kontaktstycke på massemätaren, på stift nr. 4:
Tomgång: 1,1 V
Kommer upp över 4 V när man varvar upp ordentligt.

Postat: tor 01 mar 2007, 17:20
av m.a.g
Sannolikt har vi ju en likadan LMM eftersom bilarna är lika. Min har beteckningen:
0 280 217 107

Om nu min visar så hög spänning så är alltså motståndet för litet och i vilket fall så blir det ju fel värde till datorn och dålig gång.

Jag har smörjt tomgångsmotorn utifall den kärvar...

Det jag tycker är mystiskt är att den går lika dåligt oavsett om kontakten till LMM eller tomgångsmotorn är i eller inte. Tycker den borde gå bättre/sämre om man tar ur någon/båda av kontakterna...

Postat: tor 01 mar 2007, 21:10
av Sparkz
Lite skumt att mina värden är lägre än vad boken säger med... Där ser det nästan ut som styrenheten lägger ut 5 Volt som massemätaren sen sänker. Ganska vanligt med 5 Volt ut till givare. Isf är dina värden helt åt h...
Ska mäta vad jag har där med kabeln urkopplad i morgon.