Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexas
#1322616
Jag har gjort en massa med min S70 -00.

Slitagedelar va aldrig bytta så det som är gjort nu är samtliga chassidelar är bytta.

#Stötdämpare och fjädrar, fram och bak.
#Länkarmar
#Krängningshämmarstag
#Bromsskivor + belägg fram och bak
#Styrled
#Alla hjullager

Jag upptäckte att en av bakfjädrarna hade gått av precis i fästet så det va ju tur att det byttes. Det andra gjordes för att jag vill hålla bilen i fint skick för att den är helt rostfri och går väldigt bra i övrigt.

MEN, den studsar fram i låga hastigheter. Känns mest mellan 30-50 kmh. Har balanserat däcken men det märktes ingen skillnad.

Vad tusan kan det vara? Jag upplever inte att det kommer från motorn alls, jag har inga felkoder från Vida. Tänkte om det kunde vara misstädningar men icke.
#1322653
"Studsa" kan den göra ifall övre eller nedre motorstaget är dåligt, märks mest i lägre hastigheter eller vid pådrag/släpp. AC kompressorn kan också ge lite gungig gång om den kärvar eller annars inte funkar som den ska.
#1322739
Är det samma sak med vinterdäcken på? Provat skifta fram/bakhjul? Däck kan vara "orunda" eller skeva, det går inte att balansera bort. Och en del moderna däck har fått tillbaka det klassiska problemet med "morgonsula", de får en platt sida om man stått parkerad något dygn och sen måste man åka flera mil innan orundheten knådats bort helt!
#1322748
Jag tror som föregående.

Cordfel i ett bildäck så det är o-runt.
Det har hänt mig flera gånger.

När hastigheten ökar dras corden rätt av centrigugalkraften. Därför känns det oftast bara under typ 30km/h.
#1322751
Enstaka däckverkstäder har balanseringsmaskiner som kan lägga "last" på däcket med en extra rulle och då avslöjas alla sådana problem obarmhärtigt..
Men det är inte alla verkstäder som har sådana, man måste ringa runt och fråga först
Elschema 740

Jag har en rep.handbok från Lafri liknande d[…]

Volvo v70 2009

Har bytt egr adapterat den i vida med får &a[…]

Har du en diagnostik box (Volvo kallar den så[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Så är det säkerligen men det som t[…]