Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nicka69
#1321808
Har ett skumt men lite smått irriterande
fel på min V70 -97, 10.000 mil.

Jag kan låsa bilen med larmdosan men centrallåset orkar inte låsa upp förardörren, resten av dörrarna låses upp.
Man ser hur lås pinnen kämpar för att orka upp.

Någon som har några bra tips eller idéer som en tjej kan klara av, har inte tummen helt mitt i handen😃

Mvh
Nicka
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1321843
Det är enklast o byta ut hela enheten (min åsikt bara) köper du en på skroten. Se till så de har kollat alla funktioner på låskistan mickro brytarna tex har de sagt upp sig blir det bla strul med larmet o inner belysningar. OBS Kan ju även va nå annat fel än låskistan. Robert DIY är enl min åsikt den bästa kanalen på Youtube för de här bilarna 850 modellerna och S/V70 1997-2000. Går det bra o låsa upp med nyckeln?.
Det som nämns i manors inlägg kan vara en trolig orsak.
av Nicka69
#1321904
gubbstrutt/ På din fråga om det går att låsa med nyckel, så är det inga problem. Det är bara problem när man ska låsa upp bilen, det är då "låspinnen" inte orkar upp.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1321954
Nicka69 skrev: mån 17 jun 2019, 11:44 gubbstrutt/ På din fråga om det går att låsa med nyckel, så är det inga problem. Det är bara problem när man ska låsa upp bilen, det är då "låspinnen" inte orkar upp.
Även när du låser upp med (nyckeln) så är det problem med att låspinnen inte orkar upp riktigt?.
Användarvisningsbild
av Svanis
#1322039
Förvisso låga mil på din bil, men förardörren kanske öppnats mycket ändå?

Långsökt men finns även möjligheten att kabelhärvan vid gångjärnet börjar ge upp, alltså att en av ledarna börjat att gå av.
Det som då uppstår är fenomenet “spänningsfall”, att just den dörrens lås får reducerad spänning.

Pröva att ladda bilbatteriet och se om det då funkar bättre direkt efter.
I mitt fall strulade föraradörren men upphörde efter att jag bytte batteri, har nu funkat I 3år.
av Nicka69
#1322079
gubbskrutt/ Inga problem med låspinnen när jag låser upp med nyckeln, enbart med larmdosan.

Svanis/ Har nytt batteri, har tittat på kabelhärvan och det ser inte ut som kablarna börjar ge upp.

Tack för alla förslag som jag får. Verkar som jag får försöka hitta en del på skroten :-(
av Erik Å
#1323526
Hmm noterade precis att låspinnen på förardörren på min bil bara orkar halvvägs upp när bilen har stått i solen och man öppnar med fjärren. Gör man ett par försök till så går den varken upp eller ner, antagligen löser termosäkringen inne i motorn ut alldeles för lätt. Om bilen har stått i skuggan så fungerar det däremot fint. Även när man öppnar med nyckel så tvekar låspinnen på väg upp, lite skumt. Sen ett tag tillbaka har låspinnen på förardörren kommit upp mycket långsammare än de tre andra som ploppar upp ögonblickligen. Har beställt ett begagnat lås så jag kan göra fixen i lugn och ro.
Märkligt att bilindustrin använder PTC-säkringar, visst är det praktiskt att de återställer sig automatiskt men de degraderas redan efter ett par hundra cykler enligt databladen. Och så många cykler är man snabbt uppe i om säkringen väl börjar lösa ut lite då och då..

Billigaste lösningen är att ersätta[…]

Kolla trycvärden och temperaturer på en[…]

Nästa elbil från Volvo?

I carup står det att Volvo ska presentera n&[…]

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]