- lör 15 jun 2019, 12:23
#1321601
Jag har en mindre läckage från kylaren på min Volvo 855 GLT (97). Det är inte mycket men man kan känna en liten glykoldoft utanför bilen när man nyss kört. Kylare verkar ju inte vara svindlande dyra, men med montering så blir det väl ett antal tusenlappar som kanske skulle läggas på något roligare.
Volvon är i gott skick och inget "vinter/sommarskott" och jag har lagt ner ganska mycket pengar på att få rull på den efter att den stått avställd något år på grannens uppfart (typ fullservice med alla vätskor, kamrem, vattenpump, bromsar runt om, nya däck, nytt batteri, A/C service etc). Jag har nu kört dryga 1200 mil det senaste året, och det dyker ju upp än det ena än det andra (dock kända fel/problem som alla 850:or verkar drabbas av). Jag är alltså inte i läget där jag tänkt skrota bilen, men tycker att det är trist med läckage men skulle ändå vilja slippa ifrån kostnaden av ett kylarbyte just nu.
Det finns ju lite olika former av kylartätning som man kanske skulle prova med. Jag tänker då på lite bättre grejer som inte är den gamla sortens "cement" som satte igen saker och ting lite här och där. Märken/medel som Wynns, Bars Leaks m.fl verkar ha ett hyfsat gott rykte, men inget jag provat själv då jag innan Volvon endast kört med nya bilar.
Är det något som man skulle kunna våga sig på, eller är det förenat med "jämmer och elände"?
Volvon är i gott skick och inget "vinter/sommarskott" och jag har lagt ner ganska mycket pengar på att få rull på den efter att den stått avställd något år på grannens uppfart (typ fullservice med alla vätskor, kamrem, vattenpump, bromsar runt om, nya däck, nytt batteri, A/C service etc). Jag har nu kört dryga 1200 mil det senaste året, och det dyker ju upp än det ena än det andra (dock kända fel/problem som alla 850:or verkar drabbas av). Jag är alltså inte i läget där jag tänkt skrota bilen, men tycker att det är trist med läckage men skulle ändå vilja slippa ifrån kostnaden av ett kylarbyte just nu.
Det finns ju lite olika former av kylartätning som man kanske skulle prova med. Jag tänker då på lite bättre grejer som inte är den gamla sortens "cement" som satte igen saker och ting lite här och där. Märken/medel som Wynns, Bars Leaks m.fl verkar ha ett hyfsat gott rykte, men inget jag provat själv då jag innan Volvon endast kört med nya bilar.
Är det något som man skulle kunna våga sig på, eller är det förenat med "jämmer och elände"?