Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av manor
#1321601
Jag har en mindre läckage från kylaren på min Volvo 855 GLT (97). Det är inte mycket men man kan känna en liten glykoldoft utanför bilen när man nyss kört. Kylare verkar ju inte vara svindlande dyra, men med montering så blir det väl ett antal tusenlappar som kanske skulle läggas på något roligare.

Volvon är i gott skick och inget "vinter/sommarskott" och jag har lagt ner ganska mycket pengar på att få rull på den efter att den stått avställd något år på grannens uppfart (typ fullservice med alla vätskor, kamrem, vattenpump, bromsar runt om, nya däck, nytt batteri, A/C service etc). Jag har nu kört dryga 1200 mil det senaste året, och det dyker ju upp än det ena än det andra (dock kända fel/problem som alla 850:or verkar drabbas av). Jag är alltså inte i läget där jag tänkt skrota bilen, men tycker att det är trist med läckage men skulle ändå vilja slippa ifrån kostnaden av ett kylarbyte just nu.

Det finns ju lite olika former av kylartätning som man kanske skulle prova med. Jag tänker då på lite bättre grejer som inte är den gamla sortens "cement" som satte igen saker och ting lite här och där. Märken/medel som Wynns, Bars Leaks m.fl verkar ha ett hyfsat gott rykte, men inget jag provat själv då jag innan Volvon endast kört med nya bilar.

Är det något som man skulle kunna våga sig på, eller är det förenat med "jämmer och elände"?
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1321641
I ditt fall skulle jag byta kylaren. Bars Leaks funkar ofta till mindre läckor. Men det är inte pålitligt enl mina erfarenheter. Det är stor risk för jämmer o elände. Tätningen sätter sig i hela systemet.
Det finns på tuben filmer om hur man går tillväga med ett kylar byte mm. Om du vill byta själv. Det är ju mer bök än på en gammal 240 såklart ac kylare osv.
av MickeM
#1321716
Kylartätning kan man använda på bilar med tre av fyra hjul i graven, så att säga.
Eller om man är i halvnöd, tex semesterresa långt hemifrån.

Kylartätning kan fungera hjälpligt på mindre läckor, tex läckande cell. Litet hål i metall.
Betydligt sämre om det är slang eller annat flexibelt som läcker.

Kylargavlarna i plast (som nästan alltid är felet) som sitter mot cellpaketen fungerar det troligen dåligt på.

Köp en överkomlig kylare, och lägg en stund på att byta den själv.
Inga konstigheter.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1321836
Biltemas kylartätning tätade min kylare när den läkte som tusan (droppade) från bägge gavlarna. Dock står bilen på skroten nu så... vet inte om det är att rekommendera då jag fått en känsla av att det kan kanske vara den som var boven i det hela :crying:
Så byt kylare istället :-)
av manor
#1322723
VolvoAB skrev:prova en påse mald ingefära, har funkat för mig på en mindre värdefull bil för 20 år sen
Nja, det får bli en ny kylare...men än så är läckaget inget problem, men det blir väl troligtvis värre och värre...jag får hålla lite koll helt enkelt.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1322724
Det är mer eller mindre standard att kylarna läcker lite i gavlarna mellan plasten och cellerna. Så länge det inte blir stora pölar efter bilen varit parkerad en dag eller så, så är det inte super-akut att byta ut kylaren.
Min kylare läcker några droppar i veckan, och har gjort så sen jag köpte den 2012, har varken blivit värre eller bättre(och då har min dessutom nästan kokat ett par gånger då kylfläkten inte fungerade som den skulle, upptäckte jag i trafikstockning en het sommardag). Så även en lite läckande kylare kan ha många år kvar på nacken.

Givetvis är en helt tät kylare att föredra, men dom är ju inte riktigt gratis heller.

Världens undergång va ordet. Det bö[…]

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]

Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]