Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S80_140HK
#1321465
Halloj

Har ett lagomt irriterande missljud vid gaspådrag i bilen, V70XC -00.

Kommer framifrån nånstans och jag upplever att det låter som mest när bilen är varm. Räcker med en normal acceleration så börjar det gnissla, släpper man gasen så blir det tyst. Står man stilla och "fyllevarvar" så låter det inget.

Hur är symtomen om vinkelväxel eller dylikt är nära att säga upp sig? Missljud? Kan drivaxlarna låta på det här viset, vet ju att man limmade axlarna på vissa årsmodeller just pga missljud.


Bilen är våran andrabil och rullar inte så många mil per månad och missljudet i sig är väl skitsamma, jag vill mest vara säker på att man inte blir ståendes nånstans. :-/
av MickeM
#1321605
Vinkelväxeln kan få lite olika ljud.
Kanske inte direkt gnissel...

Stödlagret på motorn för höger drivaxel kanske?

Man limmade i idioti drivknutstappen i splinsen i naven pga ett "klick" ljud när momentet byter håll.
Tex motorbroms eller backning. (Fungerar lika bra med fett)
Inget gnisslande ljud av det.
av Erik Å
#1322872
Det är inte urtrampningslagret som låter då...? Mitt första började kvittra som en hel flock med gråsparvar och skar strax efteråt vid ca 29 000, det andra började rassla misstänkt vid 45 men blev tyst när det fick lite olja på sig, rullar tyst fortfarande vid 50 (ta i trä) :-) Ljudet borde rimligtvis ändra karaktär när man trampar ner kopplingen utan att fördenskull behöva bli tyst. Gaspådraget borde i och för sig inte påverka urtrampningslagret men varvtalet påverkar förstås.
Stödlagret på höger drivaxel som Micke föreslår är nog också ide att kolla.. jag tryckte in fett i det för något år sedan, det behövdes verkligen!

Byte till sommarhjul med nya däck på. […]

Kina

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]