Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1320941
Hej! Har ett gnällande, skrikande nästan pumpaktigt ljud som kommer från någon av komponenterna kring multiremmen. Jag har slkäppt på remmen och då stannar remen. Jag bytte sträckaren då jag trodde det var den men utan förbättrat resultat. Hur skall jag bära mig åt... Jag har kännt på alla remskivor och känner inga glapp eller tröga lager... Snälla hjälp en okunnig :angelo:

allt gäller en Volvo 850 1997 med B5454s
#1320961
Ok ja tyvärr har jag inte mer förslag än du. Utom att ett lager som känns bra/skapligt vid kall kan börja låta när det blir varmt. Men det är ju ej fallet för dig.
Tänkte lite på servo pumpen.
#1322716
AC kompressorn borde gå att utesluta om du slår av och på AC:n och kollar om ljudet ändras. När AC:n är avstängd så snurrar remskivan fritt på kompressorns axel och när solenoiden drar ihop kopplingen så följer kompressoraxeln med i rotationen, alltså andra lager som jobbar. Det borde bli skillnad på ljudet om det är där felet ligger :)
Generatorns lager borde du kunna spraya lite olja på (alltså det bakom remskivan) och kolla om ljudet ändras. Men spraya inget vid kolen i andra änden, de lär inte må bra av olja..
#1322783
Kollat generatorn också? I min gav ett lager upp och det lät som bara tusan, morrar lite grovt om du snurrar på generatorn för hand men blir ett väldigt högt ljud på tomgång och ännu värre vid högre varv.
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]