Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Boogieman
#1318779
Hej!
Jag har en s70 1999 ca 32000 mil , som jag nyligen har köpt, efter att den fått ny olja o biltemafilter så gick den ca 100 mil, helt utan förvarning så sprutade oljan ut runt packningen, bytte filter ( Mahle) i med ny olja det funkade kanon i ca 25 mil då sprutade oljan ut igen , denna gången hade filtret gått sönder mellan gaveln o sidan, har även satt tillbaka det gamla Volvo original filtret med samma resultat.
Är mycket tacksam för tips på vad som kan vara fel och hur det kan åtgärdas.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1318815
Är inte så hemma på oljepumpar till dessa 5 cylindriga bilar och smörj systemet i övrigt. Jag har mest pysslat med MC pumpar Harley de har en tryckregulator som kan kärva. Det borde pumpen i din bil med ha men det är ju bara vad jag tror Har svårt att tro att alla 3 filtren var defekta från början. Konstigt att du kommer så pass långt innan filtret fläks upp. Nått lär ju helt klart göra ett väldigt övertryck De som vet mer får svara vidare.
Användarvisningsbild
av Nexus
#1318822
1999 med plåtfilter? Då har du en tidig variant.
Har du tryck i röret till oljestickan? Tät vevhusventilation?
Har aldrig hört att någon sprängt filter, brukar vara tunnare saker som slangar som ger med sig först..
av roger82
#1318853
Låter ju som att oljepumpen bygger tryck. Precis som alla pumpar lär det sitta någon tryckregulator/överströmningsventil. Har inte grejat med detta på dessa men kan kika lite i vida om ingen kommer med fler ideer innan kvällen./Roger
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1318858
Har du några andra läckage? För frågan blir ju om det är ventilen i pumpen som styr trycket som gett sig eller om något inne i motorn stryper flödet. Så att mäta oljetrycket kan vara en bra början.
av nissesvolvo
#1318899
Min V70 tryckte ut olja mellan oljefiltret och blocket i vintras. Tyckte det va märkligt då jag inte lång tid innan hade bytt olja och filter. Dvs jag trodde jag inte skruvat åt filtret ordentligt (originalfilter). Men det satt som det skulle. Då hade min vevhusventilation täppt sig. Inte jättemycket men tillräckligt för att det skulle trycka ut olja. Så kolla vevhusventilationen.
Jag köpte alla delar på Bilia, och det var faktiskt det billigaste jag hittade. Finns på några tyska sidor men ingen hade allt så då hade jag behövt beställt från 2 firmor. För dyr frakt för det skulle löna sig. Observera att det är en sugmotor jag pratar om nu. Den har gått ca 37000 mil och aldrig rört vevhusventilationen.
av LOB
#1318900
kör med oljestickan lös fram till du åtgärdat den täta vevhusventilationen så att övertrycket blåser ut där istället för packboxar/ oljefilter (du har tur om det bara är där det läcker....).
av MickeM
#1318919
Packboxar och även oljestickan skulle ju flyga långt innan oljefiltret spricker tycker man...
Jag tror därför inte på vevhusventilationen.

För att få så högt oljetryck måste det vara stopp någonstans, tror jag.
Ingen bra idé om vart, tyvärr.

Eller ev monteringsfel.
Nån kvarglömd plast eller att det skadas vid åtvridningen. (Som bör göras för hand utan verktyg)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1318940
Har heller aldrig hört talas om oljefilter som spricker... Enda scenariot jag kan tänka mig är om man drar åt det så mycket man bara kan och lite till, så plasten blir utsatt för enorma spänningar.
Tät vevhusventilation ska inte spräcka oljefilter, då det är långt ifrån den svagaste punkten i smörjningen. Stickan och packningar skulle fara långt innan något oljefilter skulle spricka. Dessutom är det inte speciellt högt tryck genom filtret, jämnfört med andra platser i motorn.

Du har ingen bild på det spruckna filtret?
av SubMarine
#1318977
När jag bytte olja på min 2.5T -99 senast så upptäckte jag att en flisa lossnat i oljefilterkoppen längst ner där man knäpper fast insatsfiltret. Såg ut som att plasten blivit spröd efter 20 år och 42000 mil då det fanns sprickbildningar runt området. Vet inte om det kunde lett till liknande problem som här om jag inte upptäckt det, men ifall det gäller en motor med insatsfilter så kan det ju vara en idé att kolla så koppen är hel inuti.

Edit: Tog ju en bild kom jag på.
IMAG1319.jpg
IMAG1319.jpg (71.35 KiB) Visad 2179 gånger
Associationsleken, är ni med? ;-P

Laser (i moderna fibernät.)

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförst[…]

Fick idag et priserbjudande på hela arbe[…]

Pluskabel glapp

Det där är en säkring. Kolla med en[…]