Sida 1 av 1
Varvtals stopp?
Postat: fre 24 maj 2019, 03:49
av gubbstrutt
Jo jag undrar om det finns något slags varvtals stopp på min V70 1999?.
Maskin B5252s.144 hk Fenix 5.2 system till motorn. Kanske berättar varför jag undrar sedan rätt pinsamt iaf.
Äh vad fan lika bra o berätta!. Åkte förbi några vägarbetare i sakta mak som man skall göra.
Gammal hårdrockare som man är hade jag sterion på väldigt högt. Brukar rulla lite sakta i 3e växeln.
Well nu hade jag visst 2an i hade väl glömt det hörde bara sterion gasa i väg när jag passerat
så det vart väldigt högt motorvarv efter en bit långt in på rödstrecket

då jag inte hörde motorn

.
Kände att det ryckte lite o upptäckte fadäsen o växla. Var ryckningarna varvstoppet eller ventilsläpp?.
Bilen verkar funka som vanligt iaf.
Re: Varvtals stopp?
Postat: fre 24 maj 2019, 06:44
av Marlboroman
Det finns varvstopp på dem. Det är inprogrammerat i styrboxarna
Re: Varvtals stopp?
Postat: fre 24 maj 2019, 08:19
av Lucif3r
Har för mig varvstopped ligger på 6500-7000. Den fladdrar väldigt på mekaniska spjäll då ECU'n klipper tändningen bl.a.(eftersom den inte har någon direkt kontroll över gasspjället som på nyare modeller).
Rycken var säkerligen varvstoppet som gick in.
Re: Varvtals stopp?
Postat: fre 24 maj 2019, 09:42
av Perra83
Min gamla S70R va lite lurig. Den drog så fint så man var inte beredd att det bara skulle ta tvärstopp, hände flera gånger.
Men det är bra att varva ur dom ibland
En polare hade en gammal Audi 80 en gång i tiden och den hade inget varvstopp men de va snudd på otäckt va den varvade.
Re: Varvtals stopp?
Postat: fre 24 maj 2019, 12:53
av gubbstrutt
Tack för era svar. Jo en riktig ursotning lär det ha blivigt. Jag läste instuktionsboken innan jag fråga där stod det bara. Använd inte det röda fältet.
Goggla lite med kom bara upp turbobilar typ. Jo 7000 kan den nog lätt ha varigt uppe i. Hann och se nålen när jag släppte av o frikopplade nålen var då på typ kl 2 o på väg ner. Tur för mig att det fanns ett varvstopp då

. Jag är rädd om bilen och övriga grejor jag har. Kan ju lixom inte köpa en flång ny bil eller hoj. Har man ju inte råd med fast många tror ju att alla kan köpa nytt. När som helst.
Nu får jag skärpa mig nybörjar tabbe efter att ha kört både bil o hoj flera varv runt klotet

.
Re: Varvtals stopp?
Postat: lör 25 maj 2019, 12:25
av c7098
Tog mig ett antal felväxlingar, och brutala varvstopp, innan jag lärde mig med min C70 T5, inte lätt att växla med vänstern... Kan inte märka att den tagit nån skada av det dock, som tur är.
Re: Varvtals stopp?
Postat: lör 25 maj 2019, 13:39
av Lucif3r
Näe, normalt sett är det ingen fara sålänge man inte ligger på varvstopp i flera minuter... Grejen är ju att det är gamla bilar, och då vet man ju inte alltid riktigt hur frisk motorn egentligen är innuti.
Re: Varvtals stopp?
Postat: lör 25 maj 2019, 15:02
av gubbstrutt
Typ 10- 15 sekunder uppskattar jag att jag var o beta på varvstoppet eftersom jag inte hörde motorn. Jag kände det. Ja o det är ju som du säger det är ju en gammal skorv man har med anra ord .
Re: Varvtals stopp?
Postat: lör 25 maj 2019, 23:18
av TommyP86
Jag tror stoppet på sugisarna är 6800. Jag körde med 7250 på min gamla 960 T5, och det gick alldeles utmärkt, hade första årens glt-kammar i så det var mycket varvvilligt.
Jag hade även en 850 Glt -97 när jag var typ 18, den drog bäst mellan 6400 och 6800, så jag kan lämna garantier på att det här är stryktåliga maskiner, nån felväxling är inget att oroa sej för.
Re: Varvtals stopp?
Postat: sön 26 maj 2019, 20:27
av gubbstrutt
Ok tack grabbar
