Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ollenilsemil
#1315833
Hej!
Jag har problem med min 850, den går inte igång. För två veckor sedan körde jag ut bilen från garageuppfarten till gatan och stängde av. Nästa dag gick den inte igång, när jag vred tändningen var den på väg att starta för att bara dö helt mitt i starten. Därefter gick motorn inte runt, bara surrande ljud när jag vred om nyckeln.
Dagen efter, bara surr.

idag, två veckor senare så går motorn runt men startar inte.
Jag har kontrollerat batteriet och det funkar, har även kollat luft, tändstift är bytta, bränslepumpen funkar, motorn har bränsletryck i railen. Kan startmotorn vara trasig även fast motorn verkar gå runt?
Hur vet man om motorn lägesgivare är trasig?

Bilen har under ganska lång tid haft lite startproblem.. ibland har bilen startat och dött för att gå igång direkt vid nästa försök.

Tips och förslag mottages gärna!
av ollenilsemil
#1316234
Har noterat några fel. när jag skulle byta tändspolen bara för att testa såg jag att en av metallclipsen i kontakten saknades? Det bör den ha gjort ganska länge, ska det vara så? Kan man ens byta en sånhär kontakt?
Samt att det ligger en hel del olja på motorn, vad tyder det på?
Bilagor
IMG_0246.JPG
En del i kontakten till tändspolen saknas?
IMG_0246.JPG (362.16 KiB) Visad 477 gånger
IMG_0245.JPG
Olja ligger på motorn, under tändstiftskåpan
IMG_0245.JPG (657.25 KiB) Visad 477 gånger
av ollenilsemil
#1316235
Märkte även att dethär röret är helt av och att lite metallspånor från det fanns inne i luftrenaren. Känns givetvis som dåligt, men kan det påverka motorns funktion så pass att den inte startar?
Bilagor
IMG_0247.JPG
IMG_0247.JPG (431.91 KiB) Visad 476 gånger
Senast redigerad av 1 ollenilsemil, redigerad totalt 0 gånger.
av roger82
#1316266
Ja en sådan kontakt kan man plocka ur stiften ur och din ser troligen ut som den ska om bilen fungerat med det innan. Inte alltid man använder alla uttagen.

Oljan ovanpå motorn brukar komma från oljepåfyllningslocket, gammal hård packning brukar vara orsaken.

Röret är till förvärmningsluft som gör att luftburken kan suga in varmluft vid en kallstart, bilen ska starta även om den är sönder.

Går motorn runt helt normalt när du kör på starten? Det händer ju på dessa att de kan bli kompressionslösa om du tex flyttar bilen en kort sträcka. Då går startmotorn runt som vanligt men man hör att motorn ej har något motstånd. I de fallen kan man ta bort tändstiften och in med lite olja i förbränningsrummen så att kompet kommer tillbaka.
Annars skulle jag säga som ovan och byt startmotor.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1316280
Metallröret har ingen betydelse för start eller motorgången.

Olja ovanpå topplocket är tämligen standard, det kan bero på flera saker, t ex spill vid påfyllning, kass packning för oljelocket, tät vevhusventilation så det pressas ut ur slangen som går där, osv...
av ollenilsemil
#1316458
roger82 skrev: mån 13 maj 2019, 23:28 Ja en sådan kontakt kan man plocka ur stiften ur och din ser troligen ut som den ska om bilen fungerat med det innan. Inte alltid man använder alla uttagen.

Oljan ovanpå motorn brukar komma från oljepåfyllningslocket, gammal hård packning brukar vara orsaken.

Röret är till förvärmningsluft som gör att luftburken kan suga in varmluft vid en kallstart, bilen ska starta även om den är sönder.

Går motorn runt helt normalt när du kör på starten? Det händer ju på dessa att de kan bli kompressionslösa om du tex flyttar bilen en kort sträcka. Då går startmotorn runt som vanligt men man hör att motorn ej har något motstånd. I de fallen kan man ta bort tändstiften och in med lite olja i förbränningsrummen så att kompet kommer tillbaka.
Annars skulle jag säga som ovan och byt startmotor.

Jag skruvade bort tändstiften och tillsatte en skvätt olja i varje hål. Bilen gick igång och det stod en blågrå rökkvast efter bilen någon kilometer, sen va det tillbaka till normalt!
Tack för hjälpen!

Peking

Bruten fjäder framvagn

Jag bytte ena fjädern på min V70 2012 v[…]

Byta larmsiren.

Bara att byta👍

Helt klart är ju att gränsen inte g&arin[…]