Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1314806
Hej!

Bilen i fråga är en S70 med T5a, årsmodell 99. Viktigt är (troligtvis) också att bilen är något trimmad. Sportavgassystem och omprogrammerad tändning/soppa. För 15 år sedan, när bilen trimmades, mättes effekten upp till ca 290 hästar med G-kraftsmätare, vad det är, hur det gick till och vad som finns kvar av detta nu vet jag inte. Den har gått fint som pendlarbil 44.000 mil och fått sig en turborenovering samt diverse slitagedelar bytta under de senaste 1.000 milen.

Jag var ute och körde häromveckan, gasade på och pressade motorn ordentligt under kanske 10 sekunder, släppte av och gasade "normalt" igen för att åka vidare. Motorn gick då väldigt skakigt/ryckigt och motorlampan blinkade, felkod pekade på misständning på cylinder två.

Jag kollade tändstiften. Elektroden som kommer upp och slutar i en böj "på sidan" av stiftet i andra cylindern hade smält bort en bit så avståndet mellan elektroderna var betydligt längre (jag hade satt i Biltemastift dum som jag var). Dessutom hade isoleringen runt mittelektroden (keramik?) lossnat och trillat ner i cylindern. Utöver tändstiftet hade också tändspolen gått sönder. Jag bytte då ut tändstiften mot nya Volvostift, och även tändspolen mot en ny från Volvo. Detta löste inte problemet.

Jag gjorde då kompressionsprov på cylindern, och fick inte ens rörelse på mätaren, trots att jag använde munstycke som skruvades ner i tändstiftshålet.

Nu har jag demonterat topplocket och inspekterat ventiler och cylindrar. Kolvar och cylinderlopp ser oskadda ut, men bägge avgasventilerna på andra cylindern är trasiga, ca 5-6 mm av godset i ventilen längs "halva kanten" av ena ventilen och lite längs kanten på den andra har spruckit bort. Vad som orsakat dessa skador på ventilerna är väl oklart, men jag som inte är överdriven expert på området misstänker ju att keramikbiten från tändstiftet kanske har orsakat detta? Pappa däremot pratade om ventilsläpp. Någon som känner sig säker på vilken av orsakerna som stämmer/om det är något annat?

Jag undrar därför att jag funderar på om övriga ventiler i de andra cylindrarna också skulle kunna ha tagit skada, och vad för åtgärder man bör göra. Räcker det att byta ut de två trasiga ventilerna, slipa in samtliga ventiler med slippasta och indianpinne, plana toppen om så behövs och sedan montera ihop alltsammans igen med ny sotningssats, eller krävs omfattande renovering av toppen?
Känns dumt att sätta tillbaks toppen för att sedan få plocka bort den igen om 10 mil, eller för den delen 100 eller 1000 också, för att byta resterande ventiler eller liknande! :-)

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning
Daniel Kvist
av MickeM
#1314810
Vore jag du, skulle jag laga det som är trasigt, och sedan ta en funderare på hur seriöst den är trimmad.
Om du har 290hk (tvekssamt) så har nog nån klåpare ställt upp laddtrycket till mer än ad motorn klarar omodifierad. Hårdvarumässigt alltså.
Då ger sig nått.
Vevstakarna oftast i.o.f.s. Dom böjs.
Men om den har för högt tryck och inte är mappad för det, så går den snålt. Kanske toleransen för spikning är felaktig och, ja då bränner du ventiler. Bla.
Har den dessutom gått 44.000mil och sen övertrimmas så kan nog vad som helst braka.
#1314814
Hade det varit ventilsläpp hade fler ventiler varit skadade, både på insug och avgas. Och så hade det varit jack i kolvarna. Men eftersom stiftet har smält så är frågan om du har problem med spridarna. För då kan det vara som så att du har en spridare som ger för lite så den cylindern går snålt och således varmt och att det i sin tur skadat stiftet. Sen kan ju naturligtvis keramiken och delarna från ventilerna ha gett turbon stryk på vägen ut så det bör också kontrolleras. Har ingen kolv tagit stryk så är det väl bara att slipa in ventiler och sätta tillbaka toppen.

Men innan du sätter tillbaka toppen så passa på att kolla vevlagren så du inte har ett sånt som är dåligt. Sen är det läge att börja fundera på när du bytte bränslefilter senast och en ny bränslepump.
#1314896
Hur ser ventilsätena ut där de två dåliga ventilerna satt? Ventilen får stor den av sin avkylning via ventilsätet och om det är dålig kontakt mellan ventil och säte så kan ventilen bli för varm.

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]