Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
#1314366
Inte typiska VVT ljudet.
Den ser inte ut att läcka speciellt mycket heller.
Och om det inte blev skillnad utan solenoiden inkopplad är den mindre trolig.
Jag gissar att de allra flesta VVT är glappa på rullande bilarna idag. Glappet brukar resultera i läckage tids nog. Toleransen är 1mm tror jag.
Min egen glappar nog 2 -2.5 mm utan problem.

Men lysande oljelampan och missljud är knappast en slump.
Det kan vara turbon som är så slut att fläkten tar i godset. Skulle kunna förklara oljelampan också, men då skulle den blåryka rejält.

Du kan också ha iscensatt oljesil så oljepumpen kaveterar.

Det kan vara lagerhaveri.

Det dåliga oljetryck kan få VVT att bete sig märkligt. Men utan solenoiden inkopplad tror jag inte den skulle få tryck alls.

SÅ BÖRJA med oljelampan.
Motorn kanske är inom räddning än, men det brukar ta sekunder till lagerrrepor. Men det är UTAN oljetryck. Dåligt är bättre.

Skulle oljelampan visa sig vara falsk alarm, skulle jag starta utan multiremmen. Även lyssna med stetoskop för att kunna placera ljudet bättre.(Finns på Biltema tex)
av empa81
#1314620
Tack!

Ska försöka mäta oljetrycket när jag får tillgång till lyft, tror inte jag kommer åt ovanifrån.

Blåryker gör den icke, som sagt beter sig helt normalt förutom detta ljud. När det irriterande ljudet försvinner låter motorn skitfint.
av empa81
#1314655
Körde den till mitt jobb nyss (dumdristigt kanske haha) och den lät sådär konstigt första 3-4 minutrarna sen försvann det helt. Bilen gick som den ska och rykte inte något. Vågade inte dra på som fan såklart men 70km/h stundtals. Körde ca 10 minuter utan oljud.
Så detta verkar endast komma när den är kall???
av nissesvolvo
#1314697
Jag kan absolut ingenting om VVT då jag aldrig har haft det på nån av mina bilar. Men det som slår mig är ju att det låter som ett lager som är på väg att gå sönder. Jag menar inte ett vev eller ramlager utan nåt sorts kullager. Har jobbat en del med maskiner som har lagrade roterande spindlar. Strax innan dom går sönder rejält kan detta ljud uppstå. Med tanke på den blinkande oljelampan så återstår ju inte mycket annat än att det är oljepumpen.
av empa81
#1314771
Svårt att komma åt oljetrycksgivaren... kommer inte åt underifrån då det är för trångt och intr heller ovanifrån.
Fan måste jag ta bort startmotorn igen....?
av empa81
#1314779
Tack. Vad behöver kopplas loss? Är det massor med skit som sitter fast i insugen eller är det endast spjällhuset?
Hur stor är sannolikheten att jag måste fixa ny packning till insugen då?
av introzen
#1314780
Byt alltid packning när du lossar insug, det är mycket pill och inget man orkar göra i onödan så allt du kan byta där under för en rimlig peng är lika bra att få överstökat (om du inte älskar att skruva och ta loss saker bara för att).

På mitt insug (v70 1999-05) satt det (sett framifrån):
- Fyra vakumslangar på höger sida (framåt) https://i.gyazo.com/51500a2d40bb13e1ce2 ... e1615b.jpg
- En vakumslang på vänster sida utåt mot hjulhuset (något svåråtkomlig) som tillhör det långa röret till vevhusventilationen.
- Spjällhuset

På äldre årsmodeller och 850 har jag hört det ska sitta vakumslangar på undersidan också etc. Men det är nog bara känna sig fram och vara försiktig så man inte bryter av någon. Den som satt på vänstra sidan gick av för mig, därav rekommenderar jag också byta vevhusventilation om det inte redan är gjort.

Ta kort på alla innan du plockar isär bara så går det bra att sätta ihop dom. Många av ditsatta med slängklämmor i engångsformat, så att ha en näve i olika storlekar till hands skadar inte.

!OBS! Tänk på att du måste sära på bränsleledningen för att få bort spridarna. Jag hade noll koll på att det finns specialverktyg för sånt (viewtopic.php?t=145888) utan använde mig av en gammal kabelslang som jag skar isär och trädde över.

Här finns en ganska utförlig guide för vad du ska göra: https://www.pelicanparts.com/techarticl ... cement.htm

Fråga på om du undrar något. Svåraste för mig var att hitta rätt rör till vevhusventilationen.
av empa81
#1314781
Tack för en utförlig beskrivning! Kan vara bra att ha i framtiden, men jag tror det är smidigare att lossa startmotorn (som jag bytte här om dagen...) och röret till spjällhuset (mitt spjällhus sitter på undersidan av insuget.

Ka tillägga att i dag när jag startade bilen och körde in den till smörjgropen så lät den inte sådär illa som den gjorde innan. Nu lät den bara bra hela tiden från sekund 1 ...
av introzen
#1314782
Jag har inte kollat själv, men borde du inte komma åt sensorn från undersidan om du tar bort skyddskåpan under motorn?

Skönt kanske att det är borta, fast jag hade nog varit mer orolig än lättad :D
Senast redigerad av 2 introzen, redigerad totalt 0 gång.

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]