Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexas
#1313016
Bytte skivor och belägg fram igår och av någon anledning så skakar bilen nu vid bromsning.

Bara höga hastigheter 80 km/h + och desto Hårdare jag bromsar desto mer skakar det. Känns i hela bilen.

Monterade ner allt igen och kollade monteringen men allt är fint. Smörjde pinnarna också.

En sak som jag märkte när jag skulle pressa in oket på ena sidan va att kolven fastnade. Fick pressa väldigt hårt med verktyget för att sista biten skulle glida in. Kan det ha fastnat? Och kan det ge vibrationer?
#1313030
Det låter som att ena oket inte fungerar som det ska. Och det kan ge vibrationer. Brukar kunna synas på skivan också i form av ojämna märken. om du hissar upp bilen går det att vrida på hjulen eller är det något onormalt motstånd?
av Alexas
#1313043
Marlboroman skrev: tis 23 apr 2019, 20:21 Det låter som att ena oket inte fungerar som det ska. Och det kan ge vibrationer. Brukar kunna synas på skivan också i form av ojämna märken. om du hissar upp bilen går det att vrida på hjulen eller är det något onormalt motstånd?
Nej inget är fast. Körde en lång runda och varken fälg eller skiva blir varm :(

Kan det vara så att oket inte kommer ut igen som det ska? Och hur ska jag kolla det egentligen.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1313296
Kollar man priserna på renoverade ok från exempelvis Autodoc så brukar det inte skilja många hundringar mot en packningssats med lös kolv.
av Erik Å
#1322879
Kärvande ok är förvisso inte bra men om det blir vibrationer med nya skivor så är antingen någon skiva skev eller så ligger det någon rostflisa eller sandkorn i kläm mellan nav och skiva så att skivan kastar. Renovera ok går bara om det inte finns rostangrepp på kolven - poppa ut kolven med tryckluft (lägg en träkloss inne i oket så att kolven inte skjuter iväg för långt), rengör kolven och titta noga om det finns rostgropar i kromskiktet.. Isåfall - köp nya bromsok!

Jag svarade i din tidigare tråd också […]

ABS-lampan är åter och ett tag trodde j[…]

Jag har ingen lösning åt dig men jag ha[…]

DIN bil borde inte ta någon skada om ni kopp[…]