Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1312249
Håller på att felsöka problemen med min AC. Den verkar inte gå när motorn har blivit varm men den går bra innan motorn har blivit varm.

Skulle shimsa den idag men det verkar ju inte vara möjligt på denna modell. Jag lyfte bort högerdäcken och skärmen men AC-kompressorn sitter för långt in och precis framför den så sitter en metall-balk.

Frågan är då, måste jag plocka ner hela kompressorn för att shimsa den? Och om ja, finns det något annat tips på lösning? Her sett på nätet att vissa sätter buntband vid kopplingen. Hur fungerar det?
#1312252
Den sitter väldigt tight på senare årsmodeller. När jag shimsade om min, så fick jag lossa den och ta loss remhjulet underifrån för att komma åt. Har för mig att ena bulten var omöjligt lång också.
#1312325
gubbstrutt skrev: tor 18 apr 2019, 23:51 Och håller inte någon längre bit heller. Blir även rätt lätt för lite spel med buntband. Inget att lägga ned jobb på. Jo jag har provat på exakt samma bil. :nerd:
Då använde du kassa buntband, eller värdelösa "brödclipsvarianten", som säkert sticker efter nån dag.

Mindre buntband av kvalitet, eller så klipper man ca 20×5mm tunnplåtbitar och viker runt på samma sätt som buntbanden.
Körde en S70 på det viset i över 6000mil. Såldes med fungerande ac till en kollega, som körde ytterligare ett år, innan bilen skrotades. (Med fungerande ac)

Kopplingsplattan släppte inte, så jag hade inget val. Men det fungerar som sagt alldeles utmärkt.
#1312347
MickeM skrev: fre 19 apr 2019, 10:14
gubbstrutt skrev: tor 18 apr 2019, 23:51 Och håller inte någon längre bit heller. Blir även rätt lätt för lite spel med buntband. Inget att lägga ned jobb på. Jo jag har provat på exakt samma bil. :nerd:
Då använde du kassa buntband, eller värdelösa "brödclipsvarianten", som säkert sticker efter nån dag.

Mindre buntband av kvalitet, eller så klipper man ca 20×5mm tunnplåtbitar och viker runt på samma sätt som buntbanden.
Körde en S70 på det viset i över 6000mil. Såldes med fungerande ac till en kollega, som körde ytterligare ett år, innan bilen skrotades. (Med fungerande ac)

Kopplingsplattan släppte inte, så jag hade inget val. Men det fungerar som sagt alldeles utmärkt.
Nej jag hade buntband av kvalitet Ty-Rap Ty526MXR. Inga brödclips heller den varianten är inget bra som du säger.
Var inne på att göra plåtbitar som du nämner men jag ville ha rostfri plåt fick inte tag i några sådana skulle få köpa ett helt plåt ark rostfritt. Fick byta kopplingen då det inte fanns nåra mer shims o ta bort. Tänkte även att det inte kändes bra med grejor som ev skulle kunna fara av o hamna på olämpligt ställe. Vad menar du med att kopplingsplattan inte släppte kompressorn kan väl inte ha gått konstant så länge?.
Fick du slipa till rätt tjocklek på plåtbitarna du klippt till eller fick du tag i plåt med rätt tjocklek så plattan inte låg på konstant?.
#1312356
gubbstrutt skrev: fre 19 apr 2019, 12:36
Nej jag hade buntband av kvalitet Ty-Rap Ty526MXR. Inga brödclips heller den varianten är inget bra som du säger.
Var inne på att göra plåtbitar som du nämner men jag ville ha rostfri plåt fick inte tag i några sådana skulle få köpa ett helt plåt ark rostfritt. Fick byta kopplingen då det inte fanns nåra mer shims o ta bort. Tänkte även att det inte kändes bra med grejor som ev skulle kunna fara av o hamna på olämpligt ställe. Vad menar du med att kopplingsplattan inte släppte kompressorn kan väl inte ha gått konstant så länge?.
Fick du slipa till rätt tjocklek på plåtbitarna du klippt till eller fick du tag i plåt med rätt tjocklek så plattan inte låg på konstant?.
Kopplingsplattan släppte inte från axeln, när jag skulle ha bort den för Shimsning.
Jag gjorde en avdragarplatta. M8 i mitten mot axeln, och tre hål för m5 skruvarna. (Gängade hålen i plattan)
Lade mot M8 mot axeln och drog M5 så mycket jag tordes. Släppte INTE, så jag gav upp och klippte plåtbitar istället.

Jag klippte plåtbitar av överbliven takplåt. Dvs galvad 0,6mm.

Det är ingen påkänning på detta, så varför inte plastband skulle hålla förstår jag inte.


Så här satte jag plåtbitarna: (bilden är från en V70N jag ful-shimsade av samma anledning, men samma princip på S70)
Spelet gick från +1,1mm till ca 0,65-0,7mm.
Bilagor
DSC_0996-1920x1080.JPG
DSC_0996-1920x1080.JPG (112.25 KiB) Visad 781 gånger
#1312433
MickeM skrev: fre 19 apr 2019, 14:48
gubbstrutt skrev: fre 19 apr 2019, 12:36
Nej jag hade buntband av kvalitet Ty-Rap Ty526MXR. Inga brödclips heller den varianten är inget bra som du säger.
Var inne på att göra plåtbitar som du nämner men jag ville ha rostfri plåt fick inte tag i några sådana skulle få köpa ett helt plåt ark rostfritt. Fick byta kopplingen då det inte fanns nåra mer shims o ta bort. Tänkte även att det inte kändes bra med grejor som ev skulle kunna fara av o hamna på olämpligt ställe. Vad menar du med att kopplingsplattan inte släppte kompressorn kan väl inte ha gått konstant så länge?.
Fick du slipa till rätt tjocklek på plåtbitarna du klippt till eller fick du tag i plåt med rätt tjocklek så plattan inte låg på konstant?.
Kopplingsplattan släppte inte från axeln, när jag skulle ha bort den för Shimsning.
Jag gjorde en avdragarplatta. M8 i mitten mot axeln, och tre hål för m5 skruvarna. (Gängade hålen i plattan)
Lade mot M8 mot axeln och drog M5 så mycket jag tordes. Släppte INTE, så jag gav upp och klippte plåtbitar istället.

Jag klippte plåtbitar av överbliven takplåt. Dvs galvad 0,6mm.

Det är ingen påkänning på detta, så varför inte plastband skulle hålla förstår jag inte.


Så här satte jag plåtbitarna: (bilden är från en V70N jag ful-shimsade av samma anledning, men samma princip på S70)
Spelet gick från +1,1mm till ca 0,65-0,7mm.
Ok då gjorde vi nog så gott som samma grejor i början jag gjorde med en avdragarplatta med en m8 i mitten. Med samma resultat som för dig. Mina buntband nöttes snabbt av och endast en liten bit satt kvar bakom fjädrarna. De bitarna pillrade jag bort resten av banden var borta. Spelet på kopplingen hamnade för mig på ca 0.20 - 0.30 med buntbanden var ca 1.3- 1.4 mm från början. Varför de nöttes av vet jag ej men fjädrarna var iaf rätt hårda med ganska vassa kanter men jag kommer aldrig o köra buntbands metoden igen det vet jag.

Jag fick ta ner kompressorn ta den till en AC gubbe som tog bort den satans kopplingen. Med en avdragare som gängade i det stora centrumhålet och mot axeln förmodar jag den såg ut som en svänghjuls avdragare till moped. Det släppte inte frivilligt för honom heller. Dit med skiten igen med nytt torkfilter o koppling . Tillbaka fort som attan för torkfiltrets skull det ska tydligen vaccum sugas osv så fort som möjligt efter montering typ 15 min eller nått men så blev det inte för mig tog lite längre. Ja i alla fall ett jobb jag aldrig mer kommer att göra om själv. Ja möjligen med plåt bitar då. Det var jävligt för dig o mig men behöver ju inte vara så för alla kan man hoppas.
Har ju läst här att det gott ganska bra för en del o shimsa om.
Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]

Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]