Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av We66is
#1309417
Halloj!

Har ett lustigt fenomen med en S70 - 97'a bensinare.
Åkte iväg igår för att byta däck samt tvätta bilen, frid och fröjd, inga konstigheter. När jag väl ska ifrån jobbet så vrider jag på nyckeln, tändning går igång, (radio, fläkt etc går igång) men hör inget förpump ifrån bränslepumpen och startmotorn går inte runt. Batteriet är i bra skick, har även testat med reservnycklar, kollat säkringar. Kan de vara relä som gett sej eller antennringen som gett upp?

Tacksam för hjälpen kan fås. 🙂
av MickeM
#1309644
Startspärren bryter endast bränslepunpen NÄR STARTMOTORN GÅR på äldre S/V70.
(Givetvis även om man rullstartar/bogserar)
Jag tror det är först på P2 (dvs v70N) som även startmotorn bryts, och då också info "startförsök avbrutet " i färddatorn.

Dvs oavsett, så surrar bränslepumpen när tändningen vrids på i nån sekund, även utan godkänd nyckel. Även på P2.

Om du hört pumpen men ingen startmotor, hade jag sagt lilla kontakten på startmotorn.

Men eftersom även pumpen är död, känns det som större systemrelä, huvudsäkring eller tändlåskontakt.
av We66is
#1309646
Ja, jag är rätt fundersam. Läst folksom pratar om antennplattan, men de kanske även kan vara själva tändningslåset som spökar kanske?
Vet att tändningslåset kan ha en tendens att glappa på typ 850, s70/v70.

Har kollat över alla säkringar i motorrummet samt dom 2 relä som jag hittar där inne. 🙄
av MickeM
#1309660
Antennringen är den som läser av chippet i nyckeln. Dvs startspärren.
Men startspärren bryter inte startmotorn på din bil.

Inte original iaf.
Du har inget eftermarknadslarm som ballat ur?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1309803
Orginallarmet bryter även startmotorn, men orginalstartspärren gör det inte(och har inget med larmet att göra öht.).
Men om larmet vore utlöst borde det tuta och blinka från bilen när du försöker starta.

Och eftersom pumpen inte går igång med tändningen så är nog felet något annat, eller en kombination av saker.
Börja med det enklaste - mät batterispänningen. Det krävs minst 10V för att startmotorn ska gå runt(mer om den är sliten), och knappa 10V för att styrboxen öht. ska starta.

Bilens inställningar (konton, ID, VIN osv): J[…]

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]

V70 motor till 850

Läste precis att de använder olika typer[…]

och i ECU i motorutrymmet. Inte på en -[…]