Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FilipFIN
#1308824
Hej,

Jag hade tänkt köpa nya fälgar under bilen till sommaren. Fram 18x8.5 ET35 med 225/40 däck, bak 18x9.5 ET30 med 245/35 däck. Nu undrar jag bara om dessa ryms breddmässigt under bilen utan att det tar i stäcnkskärm eller hjulhuskanten/hjulhusbågen då fjädringen trycks ihop. Har fått olika svar från mekaniker och fälgföretag så frågar här också för säkerhets skull.

Har ni erfarenheter eller vetskap om dylikt?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1308903
Fram är det nog rätt lugnt. Bak däremot lär kunna bli svårt att få det att funka bra. Med spacers och modifierade skärmkanter kanske det går, men det är trångt i hjulhusen. Sen är det ju frågan om hur mycket du planerar att sänka också?
av FilipFIN
#1308992
Mätte och beställde 8.5 et 35 runtom. Bilen är i så gott som prima orginalskick så vill i detta skede undvika breddning av skärmkanten. Tills vidare har jag inte tänkt sänka men i något sked blir det kanske aktuellt att sätta på sänkningsfjädrar på stötdämparna.
av FilipFIN
#1317682
Updaterar min egen tråd om det är någon annan till hjälp. På ovannämnda fälgar satte jag dunlop sport maxx 225/40. Allt passar bra, tycker till och med att bilen svänger aningen bättre än med orginal. Fälgarna kunde utseendemässigt ha varit 19 tum men orkade inte gå igenom cirkusen med att typbesikta/ombesikta som krävs i finland om man sätter mer än 1 tum större än orginal.
S/V60 Polestar utan taklucka

En kompis har en -15 utan lucka. IMG_6207.jpg

Har en my24 V60, handbromsen känns som ett lo[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de[…]