Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RHGW
#1308571
V70 -00, motor B5244S
Bytte kamrem. Har gjort det förr och det var inga problem. Startade och backade ut ur garaget. Backade 20 meter och varvade til motorn en aning. Då stannade den plötsligt och går ej att starta. Vid startförsök är det tydligt att det inte finns någon kompression. Kamremmen sitter som den ska och märkena stämmer. Vad har hänt..??
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1308602
Vevaxeln nollad med markeringen på oljepumpen och drevet till kamremmen? Hur gjorde du med VVT'n? Har du provat att ta ur stiften och hälla i en liten skvätt olja i varje cylinder och prova att starta?
av RHGW
#1308619
Allt har varit fixerat vid bytet. Jag tog inte ens bort remskivan utan lirkade in remmen ändå. Alla lägen stämmer fortfarande och bilen startade och gick att backa ut. Nu är den heldöd och det känns när jag vrider motorn från vevaxelbulten att jag inte har nån vidare komp. Det hade jag när jag kontrolldrog efter bytet. Vad skulle jag gjort med VVT’n? Vad jag funderar på är om ett plötsligt fel i den kan ge denna effekt? Motorn var frisk i övrigt när jag ställde in bilen för jobbet.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1308701
På gamla 5:or fanns ju felet när man startade och stannade en kall motor flera gånger att den sprutade in så mycket bensin att det tvättade bort oljefilmen i cylindrarna. Då kunde man skruva ur tändstiften och dropoa I lite olja så kom kompression tillbaka.

Mig veterligen byter man i regel hela kondensato[…]

Sökte på det och och fick fram detta. S[…]

Varför skulle vi byta modell? Enklast ä[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Död. :-(