Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Shlock
#1308384
Hej,

Jag har en Volvo S70, årsmodell 1998, som jag ägt i lite över ett år. Sidokjolen är inte särskilt vacker att se på.

Bilder: https://imgur.com/a/NoXABDC

Det jag undrar över är om jag bör lämna in sidokjolen hos en billackerare, eller byta ut den helt och hållet? Vilket alternativ är smidigast, och helst, billigast? Finns det någonstans där man kan köpa en sidokjol i bra skick? Förövrigt är främre stötfångaren inte särskilt trevlig att se på heller.

Under motorhuven har jag avläst färgkoden till att vara 426-42.
Användarvisningsbild
av Svanis
#1308424
Det hänger på hur mycket jobb och pengar du vill lägga ned, lackering är dyrt.
Den sitter med en hel del clips, räkna med i så fall att du får köpa nya clips, då de är ju i plast och nu 21år gamla.

Ett alternativ låt den sitta kvar på bilen och nyttja s.k. ”Foliering”, billigare alternativ om man gör det själv.
exempelvis
https://www.vnvinyls.se/category/vinylfolie

Kan tänka mig att din tröskelbeklädnad dessutom är skadad där lacken saknas, det kommer att synas igenom folien, så jag skulle nog:
1. Skaffa folie blank, i passande nyans.
2. börja med att spackla den skrapade ytan och finslipa.
3. Spraya tunt lager valfri lack eller klarlack, billig 1-komponents bara för att binda det slipade spacklet, bättre häftfäste för folien.
4. Klippa till och montera folieringen, efter att moment 3 har torkat .

Blir du då nöjd så är den oömmare än en lack samt förhoppningsvis har du då även kvar på rullen till andra sidan av bilen med :-)

Så tänker iaf jag göra på mina bilar, då tröskelklädseln/-kjolarna har mattats med tiden, även bakluckespoilern som någon eftermonterat och snålat på klarlacken på, vilket nu är den enda del på bilen utan klarlack, som oxiderar i solen.

Det finns massor att välja på även metallic.
av Libbe
#1308427
-Jag brukar lackera dom svart Matt!

Är det mkt små små repor...........Kör jag sprutspackel,slipar av lackerar Svart matt

Blir oftast billigast. Och det går att få till bra resultat.....för en billig peng :-)
Användarvisningsbild
av Svanis
#1308464
Svanis skrev:Det hänger på hur mycket jobb och pengar du vill lägga ned, lackering är dyrt.
Den sitter med en hel del clips, räkna med i så fall att du får köpa nya clips, då de är ju i plast och nu 21år gamla.

Ett alternativ låt den sitta kvar på bilen och nyttja s.k. ”Foliering”, billigare alternativ om man gör det själv.
exempelvis
https://www.vnvinyls.se/category/vinylfolie

Kan tänka mig att din tröskelbeklädnad dessutom är skadad där lacken saknas, det kommer att synas igenom folien, så jag skulle nog:
1. Skaffa folie blank, i passande nyans.
2. börja med att spackla den skrapade ytan och finslipa.
3. Spraya tunt lager valfri lack eller klarlack, billig 1-komponents bara för att binda det slipade spacklet, bättre häftfäste för folien.
4. Klippa till och montera folieringen, efter att moment 3 har torkat .

Blir du då nöjd så är den oömmare än en lack samt förhoppningsvis har du då även kvar på rullen till andra sidan av bilen med :-)

Så tänker iaf jag göra på mina bilar, då tröskelklädseln/-kjolarna har mattats med tiden, även bakluckespoilern som någon eftermonterat och snålat på klarlacken på, vilket nu är den enda del på bilen utan klarlack, som oxiderar i solen.

Det finns massor att välja på även metallic.
Citerar mig själv på första raden
Då jag angav att ”lackering är dyrt ”, då avsåg jag att ”lämna in för lackering är dyrt”
Hemmalackering med sprayburk är förstås det billigaste alternativet, men med väldigt varierande resultat, baserat på hur skicklig man är, lätt att få rinningar.

Själv skulle jag dra mig för att sprayburk-lackera hela den delen kvar på bilen pga dörrar och dess gummilister är i vägen för att få ett jämnt flöde när man förflyttar sprayburken.
Om man ska få till det snyggt, vilket jag uppfattar att du önskar, så bör man demontera delen först, eftersom de där jädra dörrarna är ju i vägen.
Ett alternativ är att ta bort gummilisterna underkant av dörr (clips där med) lackera med stängda dörrar, så kan det möjligen se ok ut utifrån.

Då du har metallic är det ett måste med klarlack, skaffa i så fall en 2-komponents klarlack.
Men bra att veta är att proffsen blandar i mjukmedel när de lackar plastdelar som denna, så att de kan flexa utan att krackelera, det kan man möjligen få om kan beställa sprayburken att blandas till.
Bränslemätare Volvo 740

Hej, jag har en Volvo 740-90 och bränslem&aum[…]

Bruten fjäder framvagn

arbetade. ( finns där inga möjlighet a[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Enklast är väl att ta en tumstock o m&au[…]

@lennarte , Nu har jag monterat nya givaren och[…]