Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1310305
Svanis skrev:Fixade ihop allt idag & provstartade, verkar ok, men.......nu blev jag fundersam på polariteten.
Fanns inget i ombyggnadssatsen som indikerade polaritet, tog och jämförde originalet med snäppfästet som riktvärde, kopplade därefter.
Citerar mig själv.
Kollade igår upp med min PST som jag fick medhåll av angående min inkoppling enligt citat, tydligen så verkar solenoiden bara åt 1 håll.
(min fundering handlade om den var fjäderupphängd i ett mellanläge och kunde verka i 2 riktningar, eftersom där finns flera kanaler infrästa)

Tog bilen till jobbet idag, jojo-känslan vid färd i konstantfart är nu borta samt även den växlande tomgången vid rödljusen.
#1312337
Löste inte problemet, troligen gasspjället.

Solenoidbytet funkade enbart 1dag, annat fel alltså.
Har kort väg till jobbet så bilen får inte sträcka ut pga 40sträckor och rödljus, därav att jag inte fick fram problemen den dagen, men dag 2 kände jag en välbekant känsla.

Var förbi märkesverkstad & min PST igår och läste felkoder, fanns ingen ledtråd för detta, bara att pröva sig fram tydligen.
På vägen dit stökade bilen mer än vanligt, tomgång 900 slog upp till 1000 och droppade till 800.
Tog fram min lista på tänkbara felkällor, fick nej av PST på de flesta, men han nappade på idén att det kan vara gasspjället.

Så nästa steg blir att köpa gasspjäll-utbytesenhet, beställer den direkt e påsken.
#1312343
Jag hade med strul med vvt ventilen på en S70 GLT 00a. Motorlampan lös och felkod om jag minns rätt. Bilen blev slö. satte dit en annan beggad körde nån dag bilen vart piggare och lampan slockna av sig själv. Det där går ju visst på oljetryck kan det inte vara nått skit i nån oljekanal eller nått med själva vvt hjulet på insugkam?. Om det är gltn det syftas på.
Symtomen med tomgång låter dock bekant för gasspjället jag gjorde då rent det. Då vart det bra nått år tills ets lampa börja
lysa o felkod på spjället dock så gick bilen stadigt o fint på tomgång godkända avgasvärden. Bilen vart lite tröttare när ets lös.
Så vart det för mig men har hört att det kan finnas fler symtom på samma grej.
#1313932
Så var det nu bytt, allt fungerar nu klockrent, kört 4mil efteråt.
Men vad jobbigt den var att plocka loss på en turbomotor, skulle aldrig göra det jobbet enbart för att rengöra.
Placering på en sugmotor, är en helt annan sak, men att enbart rengöra på en turbomotor -det vore självplågeri.
#1313946
Svanis skrev: sön 28 apr 2019, 20:28 Så var det nu bytt, allt fungerar nu klockrent, kört 4mil efteråt.
Men vad jobbigt den var att plocka loss på en turbomotor, skulle aldrig göra det jobbet enbart för att rengöra.
Placering på en sugmotor, är en helt annan sak, men att enbart rengöra på en turbomotor -det vore självplågeri.
Man vänjer sig efter ett par gånger. Att lossa gasspjäll med mera på en turbo, är lite att skruva utan att se. Man får känna sig fram helt enkelt. Har gjort samma operation ett par gånger. Första var värst då kabeln gick bakom startmotorn också.
Gött att det löst sig.
#1314272
Det är inte så farligt att ta loss endast för rengöring på en turbo. Det jobbigaste är att få tillbaka inloppsslangen mot gasspjället när man är klar tycker jag.

Så här brukar jag göra:
1. Lossa kontakterna till givarna på inloppsslangen till gasspjället.
2. Stick in armen under insuget och lossa slangklämman vid spjället.
3. Lossa slangklämman som håller inloppsslangen på intercooler-sidan.
4. Lossa inloppsslangen från spjället och lirka sedan ut den och lägg den åt sidan.
5. Lossa elkontakten till spjället. Lossa skruvarna på gasspjället. Med lös kontakt så är kablaget så pass långt att man kommer åt att rengöra spjället utan att ta bort startmotorfästet.
6. Rengör spjället och återmontera i omvänd ordning.
Bältesvarnare

Är rätt säker på att dessa ga[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Använd Vparts guide för att mäta br[…]

Tändstift rätt på spolen? Yup.

Köpråd

JA du , en hybrid eller el skulle gått bort […]