Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ringdahl80
#1307969
Tjena! Jag håller på att slita av mig dom sista hårstråna från skallen nu.

Tidigare ägare hade monterat en huvudströmbrytare på + Kabeln för att bryta strömmen helt i bilen då inte bilen ville starta. Efter att ha brytit strömmen i ca 10-15sek startar bilen utan några problem alls. Jag har bytt till nytt starkare startbatteri, rengjort gasspjället och bytt till kontaktlöstsystem, bytt alla vacuum slangar, nytt luftfilter, ny LMM, nya säkringar och relän i båda säkri gsboxarna i motorutrymmet, bensinpumpen startar varje gång, larmtutan funkar, bytt startspärr ringen, bytt tändstift. Säkert glömt nåt i alla byten. Vad mer kan jag kan kolla och se om det är fel. Den startar kanon så fort jag brytit strömmen och kopplat på den igen som inget hänt. Har kollat OBDII och inga felkoder finns där.

Hoppas någon kan hjälpa mig
av MickeM
#1308103
Vad kollar du felkoder med?
En heltäckande eller universell?

Felkoder med dylika problem kan vara i CEM tex, och det ser du inte med universell
av MickeM
#1308128
Jag rättar mig själv.
Du har ju en V70I

Då har du ingen CEM.

Men du kan ha felkoder i andra styrdon än motorstyrdonet ändå.

Men det man vara motorstyrdonet i sig själv faktiskt.
av MickeM
#1308264
Nu har du bytt mycket saker, men det finns några saker jag skulle göra:

Hur ser Vevaxelsensorn ut.
Full i metallspån?

Delat motor och låda någon gång?
Det förekommer dålig kontakt mellan motor och låda, och då kan det bildas magnetfält däremellan när startmotorn går som då stör den svaga ac-signalen som Vevaxelsensorn skapar.
Säkerställ God kontakt mellan motor och låda.
Tillfällig startkabel för startförsök, tex....

Eftersom den bara startar efter att ha varit strömlöst, så kanske. Den går nog då endast efter grundparametrar, och kanske mindre nogräknad. (Obs att det är en gissning.)

Om kamaxelsensorn är paj, så startar inte bilen.
Borde ge felkod dock, men kanske....
(Grundparametrar...)

Samma som ovan med Vevaxelsensorn.

Bränslepunpen går, säger du.
Menar du bara när du vrider på tändningen?
Då går den alltid nån sekund, även om startspärren saknar godkänd nyckel. Men när startmotorn går ska den starta igen, förutsatt godkänd nyckel OCH signal från givare att motorn faktiskt rör sig.
Här då menat vevaxel och kamaxelsensorn igen som misstänkta. Startspärren lurar man inte med strömlöst.

Om du tvångsskör bränslepunpen, tex från eget löst batteri, startar den då?
Isf är ju bränslepumpstyrningen misstänkt.
Kanske inte direkt reläet eller pumpen i sig, (Borde vara konsekvent eller slumpvis) utan mera själva signalen från motorstyrdonet.
Då orsakat av startspärren, givarinput eller felaktig ECM. Eftersom pumpen startar med tändningen, känns givarinput som sannolikaste.
Men....

Ingen skillnad med reservnyckeln?
Du har inte en bilnyckel till, på samma knippa som stör startspärrsignalen?
(Ingen förklaring till varför den skulle funka efter strömlöst)

Startar motorn till med startgas när den är död?
Isf är ju problemet bränsle, och inte tändning.

Världens undergång va ordet. Det bö[…]

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]

Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]