Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1307650
Mina 7x17 tum heter tydligen Comet, men hade för mig att det hette något helt annat.
Jag har kört i 12år med Pirelli P Zero Nero 205-45/17, precis som originalet var på R-bilarna med FWD.
Funkar utan problem, eftersom S70/V70 97-00 verkar samtliga att ha styrslagsbegränsare, på min är dessa gul-vita.

205-50-16 är originalet på GLT 97-00, men jag har gått upp till 205-55-16 på min -97:a.
205-55-16 var original på AWD:er 97-00

205-55-16 funkar helt OK, mäter man med GPS så stämmer numera hastighetsmätaren med verkligheten, så man har inte längre något utrymme kvar att spela på, 100kmh på mätaren är 99kmh på GPS.

En sak till, däckverkstan sålde på mig sitt eget märke när jag skulle byta mina 205-45-17, resultatet blev att fälgkanten blev utan skydd, trots samma angiven storlek så var deras märke tightare i gummit mindre däckbredd vid själva fälgen.
Det skiljer alltså mellan fabrikaten.
Eftersom det var deras rekommendation så tog de tillbaka dessa och jag fick byta ut till Pirelli P Zero Nero igen, som har en generös däckskyddskant ingjuten i gummit.

Experimentera själv med byte storlekar, men denna däckskalkylator:
https://www.abswheels.se/dackomvandlare/
Senast redigerad av 1 Svanis, redigerad totalt 0 gånger.
#1307652
Svanis skrev:Mina 7x17 tum heter tydligen Comet, men hade för mig att det hette något helt annat.
Jag har kört i 12år med Pirelli P Zero Nero 205-45/17, precis som originalet var på R-bilarna med FWD.
Funkar utan problem, eftersom S70/V70 97-00 verkar samtliga att ha styrslagsbegränsare, på min är dessa gul-vita.

205-50-16 är originalet på GLT 97-00, men jag har gått upp till 205-55-16 på min -97:a.
205-55-16 var original på AWD:er 97-00

205-55-16 funkar helt OK, mäter man med GPS så stämmer numera hastighetsmätaren med verkligheten, så man har inte längre något utrymme kvar att spela på, 100kmh på mätaren är 99kmh på GPS.

En ska till, däckverkstan sålde på mig sitt eget märke när jag skulle byta mina 205-45-17, resultatet blev att fälgkanten blev utan skydd, trots samma angiven storlek så var deras märke tightare i gummit mindre däckbredd vid själva fälgen.
Det skiljer alltså mellan fabrikaten.
Eftersom det var deras rekommendation så tog de tillbaka dessa och jag fick byta ut till Pirelli P Zero Nero igen, som har en generös däckskyddskant ingjuten i gummit.

Experimentera själv med byte storlekar, men denna däckskalkylator:
https://www.abswheels.se/dackomvandlare/
Har förvisso avsikt att byta till 215-45-17 till sommaren, eftersom det är ju så lite gummi & luft att fjädra på med de jag har idag.
Funkar det på AWD då borde det funka till min också.
#1307667
Jag har med tänkt på samma 215/45 -17. AWD borde väl ha samma hjul hus som våra bilar har?.
Är helt ny på ämnet större fälgar än original och även på dessa S/V 70 volvo modeller.
Mina styrslagsbegränsare är med gulvita de var säkert vita när de var nya eller är dina tvåfärgade?
Tack för svaret och info ovan
#1307672
gubbstrutt skrev:Jag har med tänkt på samma 215/45 -17. AWD borde väl ha samma hjul hus som våra bilar har?.
Är helt ny på ämnet större fälgar än original och även på dessa S/V 70 volvo modeller.
Mina styrslagsbegränsare är med gulvita de var säkert vita när de var nya eller är dina tvåfärgade?
Tack för svaret och info ovan
OK, välkommen till S70/V70-familjen :-)

Mina var nog vita en gång i tiden.
Hjulhuset på en AWD är säkerligen identiskt, men det är möjligt att spårvidden bak kanske skiljer sig lite från en FWD, men de jag har 205-45/17 de lämnar
lite spelmån ändå.

En gång i tiden hade jag en annan S70, då med eftermarknadsfälgar på 7,5x17 tum, med felaktigt ET-värde.
Den ägaren hade monterat 215/45-17 på 7,5tum bredd, med konsekvensen att däcksidan lutade en del samt även stack ut för långt, resulterade i att innerskärmarna blev deformerade i hjulhuset mot utsidan.
Lösningen då blev att lämna in fälgarna på svarvning av centrumet, tror det blev ET43 när de var klara, jag monterade i nya innerskärmar och hade kvar bilen i 5år, utan problem.
#1307673
gubbstrutt skrev: ons 27 mar 2019, 15:37 Ska även informera om att de på Volvo sade att låsbara hjulbultar 9166 952 -3 har utgått och att den nya modellen ej passar bilarna S/V70 97-00.
Då får man förlita sig på begagnat kanske?
http://www.bildelsbasen.se/26-W665236.html
#1307675
gubbstrutt skrev:Ska även informera om att de på Volvo sade att låsbara hjulbultar 9166 952 -3 har utgått och att den nya modellen ej passar bilarna S/V70 97-00.
Det var nog bra det, de var usel kvalitet på dessa.
Jag köpte eftermarknadslås, kommer nu inte ihåg var men har säkerligen kvar kvittot i pärmen,
men de påminner iaf om volvo´s kodning men är grövre samt på mina låsbultar fins en yttre ring som roterar = går inte att slå på en tjuvhylsa.
Senast redigerad av 1 Svanis, redigerad totalt 0 gånger.
#1307686
gubbstrutt skrev:Snacka nyss med volvo de sade att styrstopparna/ styrslagsbegränsarna satt inne i styrväxeln stämmer verkligen det?. :-o
Tackar o bockar för era svar jag fått.
Jag har aldrig reflekterat i var de sitter, men det känns som att det enklaste sättet är att bygga på de där gul-vita klossarna som vi har på länkarmen.
Inte i våra fall tror jag knappast, men i de fall då man har fälgar med fel ET-värde.
#1307691
Jag håller med om vad du säger ovan. När man frågar Volvo kan de ju säga typ vad som helst när man frågar. De sa att plastbitarna var för o skudda metallen. Ja vem vet inte jag iaf :-/
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]