Sida 1 av 3

2,5 T -99 Främre krängningshämmare/stabilisator(vulkad) byta eller renovera?

Postat: mån 25 mar 2019, 13:03
av Svanis
Har en klonkande framvagn där ljudet har spårats till krängningshämmaren.

Tydligen har ju åtminstone min 2,5T, en speciell lösning där bussningarna är vulkade på plats, ej utbytbara.
Alltså ska man byta hela krängningshämmaren med fasta bussningar.

Jag funderar på om andra årsmodeller eller annat motoralternativ, hade utbytbara bussningar ?
(För om nu min -97 GLT har en klenare sort med utbytbara bussningar, så känns den ändå likvärdig som min -99 2,5T.)

Därmed tänker jag mig att om man kan byta till en med utbytbara bussningar istället, eller har de annan infästning?

Beställde den rätta från Volvo, men som idag meddelade att de är slutsålda.
Lösningen Volvo hänvisar till är att köpa begagnat från skroten, vilket jag känner inte är en bra lösning,
då jag ska ha kvar bilen samt även kommer att betala bilverkstaden att byta den.
Kostnaden för arbete är då en stor del, så jag vill inte ha tillbaka problemet om 2år.

Re: 2,5 T -99 Främre krängningshämmare/stabilisator(vulkad) byta eller renovera?

Postat: mån 25 mar 2019, 19:24
av SubMarine
Är det verkligen själva krängningshämmarinfästningen som låter och inte bara stagen som går från krängningshämmaren till fjäderbenen som blivit dåliga?

Re: 2,5 T -99 Främre krängningshämmare/stabilisator(vulkad) byta eller renovera?

Postat: mån 25 mar 2019, 23:38
av Svanis
Nej då, den högra den bytte jag dessutom i september.

Den har förvisso bara gått 16000mil, men 20år sliter ju också på gummit.

Re: 2,5 T -99 Främre krängningshämmare/stabilisator(vulkad) byta eller renovera?

Postat: tis 26 mar 2019, 19:20
av SubMarine
Okej tänkte bara så det inte var något annat. Min har gått 42000 mil (och 20 år) med orginalbussningar till krängningshämmaren och det är tyst och fint fortfarande.

Re: 2,5 T -99 Främre krängningshämmare/stabilisator(vulkad) byta eller renovera?

Postat: ons 27 mar 2019, 09:12
av Svanis
Hoppsan så pass långt säger du, då kanske det är något annat ändå då.

Ljudet kommer ofta när man startat bilen och kör iväg långsamt, trots hyffsat plant underlag så kluckar det typ från olika sidor
vä-hö-vä-hö osv.

Ser även att det övre motorfästet, där har gummit nästan spruckit helt.

Attans att man inte byggt garaget ännu, sedan kommer jag skaffa någon form av lyft.

Re: 2,5 T -99 Främre krängningshämmare/stabilisator(vulkad) byta eller renovera?

Postat: ons 27 mar 2019, 12:09
av MickeM
Det låter ju som övre fjätersätena enl beskrivningen...

Re: 2,5 T -99 Främre krängningshämmare/stabilisator(vulkad) byta eller renovera?

Postat: ons 27 mar 2019, 12:36
av Svanis
Det trodde jag i somras, så jag renoverade fjädringen runtom, köpte då kompletta fjäderben & bytte i aug-sept.
Nämligen dessa:
https://www.l-m-r.se/p/volvo/s70-v70-97 ... 0-v70.html

Men ljudet blev kvar och jag tycker nog det blivit mer framträdande med tiden, har dessutom med den bilen sedan dess kört max 100mil.

Re: 2,5 T -99 Främre krängningshämmare/stabilisator(vulkad) byta eller renovera?

Postat: ons 27 mar 2019, 12:54
av Svanis
En sak till, när jag var på bilbesiktningen 2v sedan, då gick bilen igenom u.a., men...…….
jag fick en muntlig anmärkning om att lagringen på vänster fjäderben håller på att ge sig, lite märkligt tänker jag när de suttit i ca 6mån & max 100mil.

Re: 2,5 T -99 Främre krängningshämmare/stabilisator(vulkad) byta eller renovera?

Postat: ons 27 mar 2019, 17:09
av Kena
Märkligt hur olika delarna håller men beror väl på hur och var man kör. Jag har en - 00:a som gått 35000 mil. Det enda jag bytt i framvagnen är styrstag och länkararmar. Länkarmarna kluckade lite när man svängde höger vänster och i gupp ibland.

Re: 2,5 T -99 Främre krängningshämmare/stabilisator(vulkad) byta eller renovera?

Postat: tor 28 mar 2019, 19:31
av SubMarine
Kände du på lederna till stabilisatorstagen när du bytte fjäderbenen? Min klonkade vid mindre ojämnheter (typ vid fjädring sida till sida) och de nedre lederna på stabilisatorstagen var helt slut visade det sig senare på besiktningen.