Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1308033
Japp, granne f.d bilmek gjorde det mesta, jag hade nervskada vänsterhand och hade ingen kraft i den.
Han dömde ut den ena staget, som jag bytte.

Men titta vad jag fann, min är uppenbarligen 21mm varianten.
http://www.skandix.de/en/spare-parts/su ... m/1014728/
Förvisso slutsåld, men intressant att man kan köpa bussningssats, om än i Polyethylene
Märkligt, om det nu stämmer att de inte ska vara utbytbara.
#1308101
Originalen är vulkade för att hålla längre. Dvs endast gummit ska röra sig.
Eftermarknadsbussingarna blir som lager istället, dvs krängningshämmaren glider INNUTI.
Håller inte lika länge, men fungerar.

Om sådana bussingar ska skapa oljud är dom glappa flera millimeter när man rycker för hand.
#1308182
MickeM skrev: fre 29 mar 2019, 12:38 Originalen är vulkade för att hålla längre. Dvs endast gummit ska röra sig.
Eftermarknadsbussingarna blir som lager istället, dvs krängningshämmaren glider INNUTI.
Håller inte lika länge, men fungerar.

Om sådana bussingar ska skapa oljud är dom glappa flera millimeter när man rycker för hand.
En följdfråga, som jag upplever inte beskrivs i några fall där bussningar säljs.
Passar lösa bussningar om man lyckas få rent krängningshämmare och bränna bort det vulkade på alla modeller?
Vet inte om jag fått det om bakfoten, men det känns som om tidigare modeller, typ 850 och tidiga x70 hade lösa bussningar, medan senare har de vulkade.
#1308303
När diametern på stången, kontra hålet i bussningen. Originalet måste ju bort givetvis.

Det kan stämma, för jag hade S70 med lösa, (som jag fulshimsade,( dvs lade gummi under så den nöp åt bättre kl12 och kl6 på stången) och nuvarande V70N har vulkade. Inga fel på dom trots snart 35,000mil....
#1308327
MickeM skrev:När diametern på stången, kontra hålet i bussningen. Originalet måste ju bort givetvis.

Det kan stämma, för jag hade S70 med lösa, (som jag fulshimsade,( dvs lade gummi under så den nöp åt bättre kl12 och kl6 på stången) och nuvarande V70N har vulkade. Inga fel på dom trots snart 35,000mil....
Lösa säger du att du hade, vilket motoralternativ hade du då?
Jämförde idag båda mina bilar, visar sig att båda har en 2:a i 3e tecknet på chassiplåtens nedre högra kolumn.
Alltså har min 97 glt och min 99 2,5t båda samma sorts hämmare
#1322038
Stämmer det att bilen blir orolig på vägen typ spårkänslig, om bussningarna är slut på krängningshämmaren?

Kan detta vara något för mig, (förvisso dyrt) även om jag inte har för avsikt att byta alla övriga bussningar till fastare typ?
https://www.l-m-r.se/p/volvo/s70-v70-97 ... 0-fwd.html
#1322277
Svanis skrev: tis 18 jun 2019, 00:00 Stämmer det att bilen blir orolig på vägen typ spårkänslig, om bussningarna är slut på krängningshämmaren?

Kan detta vara något för mig, (förvisso dyrt) även om jag inte har för avsikt att byta alla övriga bussningar till fastare typ?
https://www.l-m-r.se/p/volvo/s70-v70-97 ... 0-fwd.html
Jag misstänker att den kan bli lite sladdrig på vägen. I alla fall om de bussningarna är riktigt slut. Jag kan ju inte så mycket om de här bilarna. Hur som helst hade jag en 240 som nån jävla trähatt hade tagit bort hela staget på den gick som en kåt ål på vägen. Troligen inte jämnförbart men båda har ju McPerson fjäderbenen iaf.
Min V70 tidig 99a 144 hk 10v motorn är bussningarna ej vulkade på k staget. Hur är resten av bussningarna i bilen?.
#1328775
gubbstrutt skrev: ons 19 jun 2019, 12:13
Svanis skrev: tis 18 jun 2019, 00:00 Stämmer det att bilen blir orolig på vägen typ spårkänslig, om bussningarna är slut på krängningshämmaren?

Kan detta vara något för mig, (förvisso dyrt) även om jag inte har för avsikt att byta alla övriga bussningar till fastare typ?
https://www.l-m-r.se/p/volvo/s70-v70-97 ... 0-fwd.html
Jag misstänker att den kan bli lite sladdrig på vägen. I alla fall om de bussningarna är riktigt slut. Jag kan ju inte så mycket om de här bilarna. Hur som helst hade jag en 240 som nån jävla trähatt hade tagit bort hela staget på den gick som en kåt ål på vägen. Troligen inte jämnförbart men båda har ju McPerson fjäderbenen iaf.
Min V70 tidig 99a 144 hk 10v motorn är bussningarna ej vulkade på k staget. Hur är resten av bussningarna i bilen?.
Hej igen “Gubbstrutt”, sorry -jag hade bråttom förra gången jag var inne på forumet, så jag missade att du ställde en fråga i slutet av ditt svar.
Mitt svar blir att jodå nog behövs nog övriga bussningar bytas ut, satte under 2018 i
Framtill: fjäderben kompletta
Baktill: fjädrar, fjädringsfästen, gummimojängen på övre fjädringsvarvet, nivomatdämpare byttes mot standard så även dämparfästen var tvunget att utbytas.
Trots alla åtgärder så känns bilen fortfarande sliten, med enbart drygt 16000mil på mätaren.

Tror nog Volvo bytte leverantör med sämre gummi för -99:orna, det var ju det året S80 kom, med flertalet garantiåtgärder på bussningar enligt min PST.
Tacka vet jag 97:an, man åker ståndsmässigt i den, som ny. De bussningarna är 2år äldre.
Elschema 740

Jag har en rep.handbok från Lafri liknande d[…]

Volvo v70 2009

Har bytt egr adapterat den i vida med får &a[…]

Har du en diagnostik box (Volvo kallar den så[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Så är det säkerligen men det som t[…]