Sida 1 av 2

Knattrande/tickande ljud S70 (B5254S)

Postat: fre 16 feb 2007, 18:32
av dimster
Hej

Har ett litet problem med min S70 GLT -99. När motorn är i tomgång så hörs ett tickande ljud som är lite högre än ventilljudet. Låter nästan som när en fläkt börjar få dåliga kullager. (kylarfläkten är inte igång)

Samtidigt så finns det ett knattrande/klappande ljud som kan jämföras med att hålla en plastbit mot ett cykelhjul som snurrar, eller pappersbit mot en snurrande fläkt (kylarfläkten är inte igång). Ljudet kommer och går men hörs oftast när man har kört en bit, sedan stannat bilen och kliver ut och lyssnar. Sedan försvinner det efter ca 30 sek. Det är lite slumpmässigt när ljudet dyker upp och kommer.
Ljudet är märkbart så det är inget som man kan inbilla sig.
Står jag framför bilen med huven uppe så kan jag lokalisera ljudet till vänstra sidan.

Bilen går inte ryckigt och har ingen svajig tomgång utan den går som den ska.
Kamremmen och spännrullarna är bytta och bilen servades för ca 400 mil sedan.

Vad kan det vara? Jag köpte bilen för tre veckor sedan och bilen fick missljud på vattenpumpen för ca en vecka sedan. Lämnade in bilen och fick det fixat på garantin. Bilhandlaren e inte så glad över att jag lämnar in bilen till honom igen, snarare rätt sur.

Vad är det som kan vara fel och orsaka dessa oljud? Kan det vara generatorn eller ACn? ACn fungerar som den ska och generatorn laddar batteriet alldeles utmärkt.

Tacksam för all hjälp jag kan få

Mvh
Dimme

Postat: fre 16 feb 2007, 23:30
av Revolvo
Har ochså en S70 GLT -99
Bilen går perfekt, men upplever precis samma sak. Kan inte komma på vad det är.
Det låter inte varje gång jag lyssnar, har haft det en längre tid och bilen går som den ska i alla fall. Ljudet fanns inte på min gamla 850 -96.

Fan, det kanske ska klippa och klappa lite i bland? Bilen rullar ju fint och tyst i övrigt.

//Re

Postat: lör 17 feb 2007, 10:59
av Sparkz
VVT-enheten? Variabla VentilTider, remskivan ändrar läge i förhållande till kamaxeln. Styrs av oljtryck via ventilen uppe på toppen.
Ta av övre remkåpan och titta/lyssna där.
Ingen motorlampa? Det borde vara felkoder på kamaxelreglering isf.

Har bytt remskiva på en V40 som smattrade rejält, det är väl samma konstruktion där... Nu har jag ju inte hört hur det låter på din bil, det kan ju vara nåt helt annat. Det här är "kasta-sig-på-nyckeln-och-stänga-av"-typen av ljud, låter rätt illa...


Om bilhandlaren är glad eller inte är knappast ditt problem, garantin ska gälla mer än tre veckor...

Postat: lör 17 feb 2007, 23:47
av dimster
Det låter inte alltid, oftast inte och det knattrar ca 2-3 ggr i sekunden när det väl gör det. Det lyser ingen motorlampa i instrumentpanelen och ljudet är inte sån att man genast får ett ryck för att stänga av motorn, det låter inte "farligt" om vi säger så.

Revolvo, det skulle vara intressant att höra om det är samma ljud hos dig som det är hos mig.

Kör iväg bilen till bilhandlaren på måndag morgon och den ska tydligen stå där hos honom i några dagar för en felsökning. Hoppas att de kommer på vad det är. Annars vettefasen vad jag gör, lämnar in till bilia för felsökning.

Det mest intressanta för mig är att bilen servades för 400mil sedan och ljudet låter som att det har funnits i mer än 400 mil. 400 mil är ju ingenting egentligen....

Postat: tis 20 feb 2007, 12:53
av Revolvo
Jag har inte tänkt på det på länge, men jag ska lyssna lite extra nu när det är kallt och sen ska jag till volvo och be en meck ha bilen ett tag och lyssna lite.

Hör av mig om det ger nått

/Re

Postat: ons 21 feb 2007, 13:17
av perolf
[quote="dimster"]Det låter inte alltid, oftast inte och det knattrar ca 2-3 ggr i sekunden när det väl gör det. Det lyser ingen motorlampa i instrumentpanelen och ljudet är inte sån att man genast får ett ryck för att stänga av motorn, det låter inte "farligt" om vi säger så.

Revolvo, det skulle vara intressant att höra om det är samma ljud hos dig som det är hos mig.

Kör iväg bilen till bilhandlaren på måndag morgon och den ska tydligen stå där hos honom i några dagar för en felsökning. Hoppas att de kommer på vad det är. Annars vettefasen vad jag gör, lämnar in till bilia för felsökning.

Det mest intressanta för mig är att bilen servades för 400mil sedan och ljudet låter som att det har funnits i mer än 400 mil. 400 mil är ju ingenting egentligen....[/qu

Jag har samma ljud i min v70-99 med samma motorkod. Det är som ett pulserande ljud som kommer och går vid tomgång. Har inte kunnat lokalisera var det kommer ifrån. Har läst lite på forumet att det kan vara vvt-enheten och då kan det leda till större motorhaveri, så nu börjar man bli orolig. Skriv och berätta hur det gått.

Postat: fre 23 feb 2007, 15:47
av dimster
perolf skrev:Jag har samma ljud i min v70-99 med samma motorkod. Det är som ett pulserande ljud som kommer och går vid tomgång. Har inte kunnat lokalisera var det kommer ifrån. Har läst lite på forumet att det kan vara vvt-enheten och då kan det leda till större motorhaveri, så nu börjar man bli orolig. Skriv och berätta hur det gått.

Jag hämtade ut bilen för någon dag sedan. Flera mekaniker har lyssnat på bilen och sagt att det inte är något fel på motorljudet och att bilen är klockren. Det är tydligen inget fel att min bil låter som den gör ibland. Förvånansvärt fin bil med låg mätarställning säger de.

Det är ju svårt att förklara hur en motor låter och vilka väsen den gör ifrån sig. Annat vore det om man lyssnade på varandras bilar. Det knattrande/tickande som du eller revolvo beskriver kanske inte är samma ljud som ljudet som kommer ur min bil. :???:

Postat: fre 23 feb 2007, 16:50
av Revolvo
Det lät väldigt lika på den beskrivning.

Jag har kollat allt nu på min, inga felkoder, drar lagom med soppa ingen konstig rök, går som en GLT ska.

Meken hörde inget konstigt så jag kör på som vanligt. Han sa också att det sällan blir några fel på den här motorn om man bara sköter den.

Nu har jag inte hört flappet på ett tag så man vara glad och köra bara.

//Re

Postat: lör 24 feb 2007, 21:47
av tuloboys
Det låter lika i min volvo awd 99 men upphör när man trycker ner kopplingen så det kan vara urtramningslagret,

Postat: lör 24 feb 2007, 23:03
av Sparkz
Står jag framför bilen med huven uppe så kan jag lokalisera ljudet till vänstra sidan.
Vänster sida på bilen eller din vänstra sida? Pratar du om en bil så använd gärna bilens "håll". Vänster strålkastare blir ju inte höger strålkastare bara för att du kliver ur och ställer dig framför... :P

Anyway. Inget "farligt" ljud... Kan det vara EVAP-ventilen som klickar? En liten magnetventil som sitter på VÄNSTER :wink: sida på fläktkåpan.
Bränsleångorna som avdunstar i tanken när bilen är avstängd tas upp i ett kolfilter. När motorn går drar den lite luft genom kolfiltret så bränsleångorna går tillbaka till insuget. På tomgång kan det bli lite för fett om det är mycket i kolfiltret, därför sitter det en magnetventil som "pulsar" ut ångorna lite i taget.